300D plus ett T - Ute på vägarna igen

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
EsabMan
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån feb 04, 2008 7:56 pm
Ort: Gottne/Mellansel

300D plus ett T - Ute på vägarna igen

Inlägg av EsabMan »

Lägger upp lite specs här:

Standard 124 300D
Modifierad pump med 7mm element
Holset HX50
50mm Extern wastegate
Hemsnidat pulssplitgrenrör 48mm
Ombyggt insug
Kines IC
3tums avgas
Orginal vxllåda
Svänghjul från en 230 motor som är omsvarvat för att en M5 tryckplatta från e34 ska passa med 4-pucks sinter ifrån dalhelms.

------------------------------------------------------------------------------------

Nu när bygget börjar bli klart så kanske det är dags att lägga upp en byggtråd här.
Det är en standard 124 300D som skall skrämmas upp.

Det som är kvar att göra är att montera intercooler, bygga om insuget, plus lite annat fix samt det viktigaste... pumpen!
Det blir ett budgetbygge men vill se att grejorna fungerar innan vi spenderar mer tid och pengar på konceptet. Sen så är jag inte så jätte förtjust i 124 karossen :)

Kastar in några byggbilder.

Början till ett grenrör :)

Bild

Andra änden

Bild

Diverse varianter som provades.
Försökte oss på ett pulssplit får se hur det fungerar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Såhär blev det tillslut. Flänsen blev lite konstig vinkel på måste vara ett pucko som måttade in den? :D Det får åtgärdas på version 2 :)

Bild

Bild

Början till WG rören

Bild

Och såhär ser det ut i dagsläget (jag vet att slangen sitter fel på wg'n :) )

Bild

Kom gärna med synpunkter.
Eftersom det är det första riktiga grenröret man tillverkat så är det säkert en massa som hade kunnat göras bättre eller annorlunda.
Senast redigerad av EsabMan den tor aug 27, 2009 7:50 am, redigerad totalt 7 gång.
Fredrik Karlsson

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar :)
vikko
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tis mar 04, 2008 7:17 pm
Ort: Luleå, Sweden

Inlägg av vikko »

Oj, kul! Kör själv turbokonverterad mercadiesel, dock en 250d.

Du får väll ta och humpa över snurran till en w123a skattebef = ultimata konceptet.

Fråga om du undrar om nått, vart tog du oljan och vart drar du returen? Visst har du pluggat hålen i insuget dit vevhusventen gick, dom små jävlarna. Annars får man kasst ladd :wink:

Hur drar du tryckrören och det?
Väl mött,
Viktor
Användarvisningsbild
EsabMan
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån feb 04, 2008 7:56 pm
Ort: Gottne/Mellansel

Inlägg av EsabMan »

Jag satt ett T på filterhållaren där oljetrycksgivaren sitter samt borrade hål å gängade in en nippel i blocket.

Fick intercoolern idag så jag har inte hunnit skissa på tryckrören än det blir lite tight bakom lysena men det ska gå om vinkelharry får vara med.

Har du modifierat pumpen nått på din?
Fredrik Karlsson

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar :)
vikko
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tis mar 04, 2008 7:17 pm
Ort: Luleå, Sweden

Inlägg av vikko »

Okej, går fint ta olja bakom motorn också där det sitter en plugg, där har jag tagit, men det ser rätt tight ut för dig. returen min går till tråget men det är väll si och så. Mycket bättre borra i blocket som du gjort.

Mitt bygge är ju inte bara ett snikbygge, det är ett tattarbygge!

Har inte rört pumpen min, tänkte jag skulle se hur den gick först, har knappt hunnit köra. Snickrade ihop avgassystemet och vred på nyckeln i förrgår. Man drömmer ju dock om mynä pump på nätterna

Polaren som också kör 250 har fått sin pump justerad i bänk hos wibers här i luleå men finns säkert andra ställen som kan göra det. Den går riktigt bra och tar inte för mycket diesel så låta någon göra det åt dig kan vara ett klokat alternativ.. kostade någon tusing dock.

Vart kommer du landa i ladd tror du? Brukar oftast bli lite högre än man tänkt, du känner väll till den oskrivna regeln att laddtryck går inte ställa ner, bara upp ;)
Väl mött,
Viktor
The
Forumsberoende
Inlägg: 5102
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Om man inte ställer upp bränslet är det ju ganska bortkastat med turbo på en diesel?

Eller menar du bara att pumpen inte är modifierad?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Men se där, tråd var ju redan fixat. Det här kommer bli ballt! Fick ni någon pump och ic nu innan helgen?

Jobba på så kanske jag får göra en sotarfilm senare? ;)
Användarvisningsbild
EsabMan
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån feb 04, 2008 7:56 pm
Ort: Gottne/Mellansel

Inlägg av EsabMan »

IC'n har kommit pumpen borde landa i början av veckan hoppas jag.
Fredrik Karlsson

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar :)
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Okej! Ja du sa kanske det sist vi talades vid, var lite trött igår.

Har du ingen bild på det andra insuget? Det såg ju lite rock'n roll ut :)
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Man kan skruva upp pumparna själv men räkna inte med riktigt mycke effekt, du måste egentligen byta pumpelementen till 7mm för att få riktigt med drag.
Dänniz 073-8447664
vikko
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tis mar 04, 2008 7:17 pm
Ort: Luleå, Sweden

Inlägg av vikko »

The skrev:Om man inte ställer upp bränslet är det ju ganska bortkastat med turbo på en diesel?

Eller menar du bara att pumpen inte är modifierad?
Nja det håller jag inte med om, en t.ex. 250D som jag har (samma motor som trådskaparen fast en cylinder mindre) så behöver dom primärt mer luft.

om vi säger att du skulle ha en orginalmotor och bara ställa upp pumpen så den får helvetes med diesel, utan turbo, skulle du inte få ut mycket mer än orginal.

med turbo ska dom även gå billigare också då dom inte blir sådär tokslöa för dom får för lite luft., notera att det är en 250 alltså 5 cylindriga motorn jag pratar om, 300an är lite annars då den inte är lika tokslö från början.

Men klart man ändå bör ställa pumpen för mera effekt!

EsabMan, vad har ni gjort med pumpen?
Väl mött,
Viktor
Användarvisningsbild
EsabMan
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån feb 04, 2008 7:56 pm
Ort: Gottne/Mellansel

Inlägg av EsabMan »

vikko: Vi har bytt till 7mm element i den.

turbokoftan: har en bild på andra datorn ska slänga in den sen.
Fredrik Karlsson

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar :)
vikko
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tis mar 04, 2008 7:17 pm
Ort: Luleå, Sweden

Inlägg av vikko »

EsabMan skrev:vikko: Vi har bytt till 7mm element i den.
Soft! hoppas det blir skitbra
Väl mött,
Viktor
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

frääänt med die-cell :hihi:
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
EsabMan
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån feb 04, 2008 7:56 pm
Ort: Gottne/Mellansel

Inlägg av EsabMan »

Turbokoftan skrev:Okej! Ja du sa kanske det sist vi talades vid, var lite trött igår.

Har du ingen bild på det andra insuget? Det såg ju lite rock'n roll ut :)
Här har du bilden på gammla insuget

Bild
Fredrik Karlsson

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar :)
Walle_W
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: ons dec 10, 2008 9:13 am
Ort: Gävle

Inlägg av Walle_W »

Detta låter mycket intressant!

Vem har byggt pumpen åt dig? (det kan väl händelsevis inte vara något vid namn Johnny från Kalix? =) )

Hur mycket ger pumpen?

(kall luft kan ge upp till 10-20% effektökning i en diesel... luftkylare min käre vän, luftkylare...) (edit: läste nogrannare och såg ni hade ic på g!)
Skriv svar