Volvo 242DL
Årsmodell
1982
Mätarställning
Snart 17500
Effekt & vridmoment
106 starka förgasarhästar
Motor
B21A (snart en B6304)
Växellåda & kraftöverföring
4-växlad, M45
Framöver
5-växlad ZF växellåda från BMW M3, Volvo 850 T5 svänghjul omstiftat så Sachs 707 tryckplatta passar med 6-pucks sinter lamell.
Mål
Bygga en välbyggd bil under en rimlig budget som båda kan användas som brukis och busbil. Även kunna köra lite bana i framtiden.
Har länge tänkt att skapa en projekttråd, men har inte riktigt orkat ta tag i det. Men nu ska jag se om man kan få ihop något.
Volvo 240 har alltid legat varmt kring mitt hjärta, särskilt två dörrars modellen. Sen att stoppa ner en vitmotor i en 240 är lite extra speciellt och har alltid velat genomföra ett eget projekt. Dock är det ju inget nyskapande då detta har gjorts ett antal gånger förr men det spelar ingen roll för min del. Så i December 2009 inhandlades bilen som har blivit mitt projekt.
Så att försöka sammanfatta det som har hänt på ett år då. I början så hände egentligen ingenting förutom att jag bara använde bilen till att köra med. Men vid försommaren så inhandlades donatorbilen, en 960 -91 för ett mycket bra pris. Motorn med alla tillbehör plockades ur och sattes upp i stativ, växellåda och en del annat följde också med ur bilen när den demonterades. 960 karossen såldes sedan av när allt som behövdes hade plockats ur. Efter att karossen sålts tillsammans med en del delar blev priset för motorn +- noll.
Som växellåda blir det inte den klassiska M90 lådan, utan en ZF låda från en BMW M3. Tanken är att försöka sig på att svetsa om den själv så den passar på vitmotorn. 850 T5 svänghjul med Sachs 707 tryckplatta och 6-pucks sinterlamell kommer att användas till den kombinationen.
Under sommaren som gick fick jag även fatt i en komplett uppsättning S60R-bromsok till ett mycket fördelaktigt pris. Dock begagnade men priset per styck blev under 1000-lappen. Så tanken är att dem ska åka på men det är ett senare projekt.
Det är i grova drag vad som har hänt hittills, har säkert gjort en massa annat också. Kommer ladda upp bilder allt eftersom.
Hur 242 ser ut just nu

Donatorbilen inkörd i garaget

Motorn ur

Lite demonterad

R-bromsar

Skivor inhandlat

Slitsade skivorna i fräsen, körde med hårdmetallspinnfräs, var som att skära i smör

Färdiga, slitsade även på baksidan

Svänghjul + Tryckplatta

Lamell

Här är kopplingen isärplockad

Byggde mig ett verktyg för att se vart tryckplattan hade högst tryckkraft.

Mellan 7.4 – 8.6 mm uppstod den högsta kraften. Mätaren visar knappt 130 bar vilket motsvarar ungefär 1250 kg.

Har fixat motorfästen som bultas i framvagnsbalken på 240n, hade inga bilder på dem färdigsvetsade.