Volvo 242 T6 -82 Race-ready
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Slutbesiktning klar! Problem med bromsv
Jag håller med dig, större cylinder känns fel väg att gå i och med att flexet fortfarande finns kvar och man vill inte ha alltför högt pedaltryck. Egentligen skulle den lilla cylindern räcka till om det teoretiskt varit noll-flex.
Senast redigerad av Daniel Ireståhl den mån okt 31, 2016 4:23 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo 242 T6 -82 Slutbesiktning klar! Problem med bromsv
Samtidigt så landar man kanske någonstans i en form av kompromiss också.
Om man kommer fram till att det är oken som flexar och att allt annat är OK, så går det ju att leva med. Så länge man får den bromseffekt man ska ha så är det ju inte ett akut säkerhetsproblem. Man kanske sliter beläggen lite snett men så mycket mer händer inte - man lär knappast utmatta oken.
Då blir det mer av ett skönhetsfel som man kanske kan åtgärda senare med styvare ok.
Gustaf
Om man kommer fram till att det är oken som flexar och att allt annat är OK, så går det ju att leva med. Så länge man får den bromseffekt man ska ha så är det ju inte ett akut säkerhetsproblem. Man kanske sliter beläggen lite snett men så mycket mer händer inte - man lär knappast utmatta oken.
Då blir det mer av ett skönhetsfel som man kanske kan åtgärda senare med styvare ok.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF
va e de gula stagen för något? och va fyller dom för funktion? aldrig sett innanDaniel Ireståhl skrev:Tack, kul att höra. Vill inte kalla mig pedantisk men om jag inte har tid att göra det seriöst nu, när ska jag då ha tid att göra det. Det tar mycket längre tid men känns skönare att veta att man har gjort det ordentligt.Adler skrev:Har kollat igenom hela projekttråden och är mäktiga imponerad av ditt arbete, allting blir verkligen pedantiskt och seriöst gjort!
Då är bakaxeln klar och nu sitter den på plats tillsammans med de nya bärarmarna, momentstagen, panhardstag och dämparna
Blev lite skillnad på utseendet efter skönhetsbehandlingen Har också fått i drivaxlarna med de långa hjulbultarna. Man kan skymta ett bromsok på andra sidan, var tvungen att provmontera.
På plats...
Det är några smådetaljer kvar såsom att fylla på olja och sätta på skyddshuvar till några ledlager. Ska måtta in bromsslangarna så dem kan beställas snarast.
Kanske blir körning i sommar ändå
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Slutbesiktning klar! Problem med bromsv
Det är knivar till krängaren bak. Sitter likadana fram.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Äntligen Gatlegal!!!
Då är bilen äntligen gatlegal i sitt nuvarande utförande!
För att klargöra bromsproblemet efter bytet till den större cylindern så försvann en del av svampigheten i pedalen även om en viss karaktär av den fortfarande finns kvar. Bromsverkan blev också bra även om man behövde ta i lite mer, man behöver dock inte ta i något fruktansvärt för att låsa hjulen.
En kompis hade ett par bättre begagnade bromsklossar av Brembos HP2000 passande min ok, monterade dessa och man kände skillnad direkt på bettet samt att bromsbalansen blev ännu bättre. Så efter dessa ändringar kände jag mig ganska nöjd.
I torsdags förra veckan åkte jag på bullerprov, riktigt nojig innan att den skulle låta förmycket men samtidigt trodde Ludde inte det var något problem. Så jag åkte dit utan att ha preppat med någon extra ljuddämpning. Slutresultatet blev 81 dB, god marginal till 84 dB.
I samband med bullerprovet gick Ludde igenom de punkter som kvarstod från slutbesiktningen, han godkände bromsarna men tyckte fortfarande att pedalkänslan borde vara bättre med tanke på det materialet jag har på bilen. Retardationsproverna var inga problem och de visade över 1G.
Så efter godkänt bullerprov och slutförd slutbesiktning bokades regbesiktning i veckan, inga som helst bekymmer med bilen och fick beröm för ett seriöst och fint bygge.
Nu kan man äntligen använda bilen lite mer till vardags och inte bara bankörning!
För att klargöra bromsproblemet efter bytet till den större cylindern så försvann en del av svampigheten i pedalen även om en viss karaktär av den fortfarande finns kvar. Bromsverkan blev också bra även om man behövde ta i lite mer, man behöver dock inte ta i något fruktansvärt för att låsa hjulen.
En kompis hade ett par bättre begagnade bromsklossar av Brembos HP2000 passande min ok, monterade dessa och man kände skillnad direkt på bettet samt att bromsbalansen blev ännu bättre. Så efter dessa ändringar kände jag mig ganska nöjd.
I torsdags förra veckan åkte jag på bullerprov, riktigt nojig innan att den skulle låta förmycket men samtidigt trodde Ludde inte det var något problem. Så jag åkte dit utan att ha preppat med någon extra ljuddämpning. Slutresultatet blev 81 dB, god marginal till 84 dB.
I samband med bullerprovet gick Ludde igenom de punkter som kvarstod från slutbesiktningen, han godkände bromsarna men tyckte fortfarande att pedalkänslan borde vara bättre med tanke på det materialet jag har på bilen. Retardationsproverna var inga problem och de visade över 1G.
Så efter godkänt bullerprov och slutförd slutbesiktning bokades regbesiktning i veckan, inga som helst bekymmer med bilen och fick beröm för ett seriöst och fint bygge.
Nu kan man äntligen använda bilen lite mer till vardags och inte bara bankörning!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: Volvo 242 T6 -82 Äntligen Gatlegal!!!
Grattis! Grymt jobbat Danne!
Re: Volvo 242 T6 -82 Äntligen Gatlegal!!!
Fan va gött ! [WHITE SMILING FACE]
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Street legal
Här kommer en liten mindre uppdatering,
Förutom oljebyte i motor och bakaxel har jag kört dryga 100mil med bilen utan några större problem, returen från turbon började fukta lite men det gick att fixa temporärt med lite vulktejp. En sak som jag kunde konstatera väldigt snabbt är att bilen är alldeles för lågt utväxlat, när man kör 120km/h på motorväg så ligger motorvarvet på ca 3600rpm. Detta gör att man blir väldigt snabbt less på att köra längre sträckor.
Alternativen är att hitta en annan slutväxel typ 3.15 eller en 6-växlad låda, det sista alternativt är inte särskilt lockande då det kräver en hel del ombyggnation men man ska väl ha något att göra i vinter också.
Sen för en vecka sedan var jag på Knutstorp och körde med LMS, mycket bra arrangemang och mycket köra för pengarna även om det blir väldigt intensiv körning. Vädret höll sig väldigt fint tills 45min på slutet så det blev lite tidigare avslut för min del än planerat. Allt höll ihop och bilen kördes även till och från banan. Väldigt kul att prova en ny bana också för den delen
Nu blir det lite översyn av bilen innan det är dags att köra på Anderstorp med SVKG om 2,5 vecka.
Förutom oljebyte i motor och bakaxel har jag kört dryga 100mil med bilen utan några större problem, returen från turbon började fukta lite men det gick att fixa temporärt med lite vulktejp. En sak som jag kunde konstatera väldigt snabbt är att bilen är alldeles för lågt utväxlat, när man kör 120km/h på motorväg så ligger motorvarvet på ca 3600rpm. Detta gör att man blir väldigt snabbt less på att köra längre sträckor.
Alternativen är att hitta en annan slutväxel typ 3.15 eller en 6-växlad låda, det sista alternativt är inte särskilt lockande då det kräver en hel del ombyggnation men man ska väl ha något att göra i vinter också.
Sen för en vecka sedan var jag på Knutstorp och körde med LMS, mycket bra arrangemang och mycket köra för pengarna även om det blir väldigt intensiv körning. Vädret höll sig väldigt fint tills 45min på slutet så det blev lite tidigare avslut för min del än planerat. Allt höll ihop och bilen kördes även till och från banan. Väldigt kul att prova en ny bana också för den delen
Nu blir det lite översyn av bilen innan det är dags att köra på Anderstorp med SVKG om 2,5 vecka.
Senast redigerad av Daniel Ireståhl den tis aug 09, 2016 6:18 am, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: Volvo 242 T6 -82 Street Legal
Vad har du för slutväxel nu?
Re: Volvo 242 T6 -82 Street Legal
Du har fått riktigt schysst stuk på bilen. Snyggt bygge rakt igenom! Kul att den går att använda också Lycka till på Anderstorp!
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Street Legal
Nu kör jag 3.54, så en ändring till 3.15 skulle innebära en sänkning med ca 400rpm vid 120km/h. Det hade dock varit skönt om man kunde komma ner under 3000.Karl Buchka skrev:Vad har du för slutväxel nu?
Tack! Ja varje gång jag har kört i sommar har jag kommit på mig själv att jag sitter och ler och njuter väldigt mycket av att köra bilen. Jag är fruktansvärt nöjd att den funkar så pass bra som den gör.mekluuba skrev:Du har fått riktigt schysst stuk på bilen. Snyggt bygge rakt igenom! Kul att den går att använda också Lycka till på Anderstorp!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Street Legal
Hittade en bild från Knutstorp i eftersnackstråden på rejsa -> http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=105475
Re: Volvo 242 T6 -82 Street Legal
Grym bil o grymt reg nr aHa
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: Volvo 242 T6 -82 Street Legal
Tycker att du har fått till ett helt enastående resultat gällande utseendet. Helt i min smak.
Clean men ändå rå!!
Clean men ändå rå!!
NU KÖR VI!!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 T6 -82 Street Legal
Tack, ja jag gillar regnumretMicke K skrev:Grym bil o grymt reg nr aHa
Tack, jag har försökt att hålla ett relativt cleant stuk.Erikwdt skrev:Tycker att du har fått till ett helt enastående resultat gällande utseendet. Helt i min smak.
Clean men ändå rå!!
Var och köpte en 1031 bakaxel av Aliwin här på forumet
Den ser dock inte så mycket ut för världen men det viktiga är insidan
Detta kommer göra att jag får lite längre växlar, högre toppfart men framför allt lägre varv vid motorvägsfart. Utväxlingen kommer förmodligen inte hitta in i bilen förrän i vinter men då den dök upp snabbt och smidigt var det inget att fundera på utan bara att slå till.