Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 25, 2017 8:06 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön apr 29, 2012 7:28 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Inlägg: 331
Ort: Tibro
nya gummi 315-35-17
Bild
skulle kunna se ut så här men kommer nog inte så långt upp
Bild
Bild

bakaxel riktning
Bild
drivaxlar
Bild

bladfjäderfäste .. kan konstatera att smalare bakaxel på en gen 1 camaro med bladfjädrar är nog omöjligt
Bild
Bild

_________________
viewtopic.php?f=3&t=65038


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 29, 2012 7:47 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 735
Det ser bra ut. :thumbright:

Ett litet förslag bara, om du inte svetsat dit bladfjäderfästena ännu.
Korta av förstärkningen på huset lite. Den gör inte särskilt mycket nytta så nära axeländarna, då påfrestningen inte är så stor längst ut. Sedan så byter du till "vanliga" bladfjäderfästen och U-bultar så blir det inte lika trångt ute vid ytterändarna.

http://www.summitracing.com/parts/MOR-85090/

Det är svårt att svetsa fjäderfästet längst ut på axeländen utan att hjullagerläget slår sig. Du får svetsa en LITEN bit i taget.

Ha de'

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 29, 2012 8:51 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Inlägg: 331
Ort: Tibro
mm tyvärr är det för sent , det blir trångt som jag gjorde det men det funkar nog tror jag .

_________________
viewtopic.php?f=3&t=65038


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 07, 2012 9:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 735
Hur har det gått med den här då????
Skulle vara trevligt med en uppdatering :)

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 09, 2012 12:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Inlägg: 331
Ort: Tibro
kommer en lite uppdatering då med bilder av blandad kvalitet ..
bakaxeln färdig svetsad med lite färg och monterat bromsok från V50.
Bild
Bild
Bild
provmontering med bromsskiva från BMW
Bild


Och bladfjädrar är klara för montering ..
BildBild
egentillverkade caltrax fäste
Bild
Bild
Växellådan höll bara en crusing sen gav den upp , och det var inte det lättaste att hitta en med rätt planetväxel .
Och från början var det tänkt att jag skulle byta lameller,packningar mm men hela lådan var skrot förutom huset .

Så nu efter provkörning så kan jag känna mig nöjd med att jag helrenoverat och justerat en powerglide låda .
jag fick tag i en låda med den starka planetväxeln med 1,76 utväxlingen .
fick bygga ett fäste till motorstativet
Bild
den nya planetväxeln med förstärknings svetsar
Bild
locket till high clutch drum med några punkter för att hålla drevet på plats Bild
en ny eftermarknads "hub" som ska hålla bättre och tillåta fler lameller
Bild
en lägre kolv till reverse paketet för fler lameller i förebyggande för transbrake
Bild
nersvarvad kolv till high clutch drum för att få in 6 lameller
Bild

Bild
Bild

_________________
viewtopic.php?f=3&t=65038


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 09, 2012 12:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Inlägg: 331
Ort: Tibro
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

_________________
viewtopic.php?f=3&t=65038


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 09, 2012 5:50 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jan 25, 2005 10:47 pm
Inlägg: 40
Ort: kristianstad
:shock: härlig kärra!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 09, 2012 7:01 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Inlägg: 793
Ort: Gällivare
Ser så jäkla rätt ut!

Hade dock fått vara mindre krom på karossen men det är bara jag :)

_________________
Ford Mustang Turbo -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 09, 2012 9:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 735
freddan302 skrev:
Ser så jäkla rätt ut!

Hade dock fått vara mindre krom på karossen men det är bara jag :)


Jepp...det är bara du :hihi: :wink: Jag gillar verkligen att orginal kromet får sitta kvar så bilen behåller sin identitet, och tidsera.

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 14, 2013 7:21 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Inlägg: 331
Ort: Tibro
utan kromkanterna hade det inte funnits skärmkanter bak ..... :whistle:

_________________
viewtopic.php?f=3&t=65038


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 14, 2013 7:22 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Inlägg: 331
Ort: Tibro
dags för en lite uppdatering vad som är på gång ..
jag har hittat en motor som ska ses över och byggas om för att passa sitt nya hem .
Motorn såldes som ett renoveringsobjekt , den har lyfts ur donatorfordonet ganska brutalt så vissa saker
saknas och andra saker är skadade.
Det som saknas är startmotor o generator och styrbox. annars är det komplett motor med kabelmatta .
vattenpumpen är kass efter demonteringen .
Vad jag fått fram från olika koder och märkningar är att det är en
LQ4 (troligen 01-02)
6,0L gjutjärnsblock ,alutoppar 317


Bild
Bild

_________________
viewtopic.php?f=3&t=65038


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro -67 Pro Touring
InläggPostat: sön apr 14, 2013 8:19 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Vad snygg bilen blev med de fälgarna och sänkningen.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro -67 Pro Touring
InläggPostat: mån apr 15, 2013 10:40 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Inlägg: 331
Ort: Tibro
tackar ..

Motorn är tänkt att bli en vass gatmotor med skaplig effekt 7-800hk vore ju trevligt och borde ju inte vara så svårt med 6 liter och överladdning.

_________________
viewtopic.php?f=3&t=65038


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro -67 Pro Touring
InläggPostat: mån apr 15, 2013 1:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Inlägg: 1326
Ort: Åland
Snygg kärra! :drool:

_________________
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.56 - 250km/h@201m
7.10 - 312.5km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Lubetools
MotorNord
Vikingline
Byggare Ronny Roos
Xmont.ax
Allmek
MM-el
Martins svets å plåt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro -67 Pro Touring
InläggPostat: fre apr 11, 2014 6:11 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Inlägg: 331
Ort: Tibro
Bild
Bild
får vi se vad det blir av detta ..

_________________
viewtopic.php?f=3&t=65038


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gson adak, Jimmen och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010