chellquist BMW 2002 turbo - dynonrapport sid25
Usch så grovt det blev
Ursäkta ot
Ursäkta ot
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Lite update. Nu är mappningen igång och lite barnsjukdomar utsorterade. Har varit ute å grovmappat lite i helgen som gick. Inatt så anslöt vi bredbandslamdan så nu blir det lite lättare iaf mindre gissningar. Ändå lite kul å mappa bara med motorörat, känns lite oldschool
Ska kolla vad autotune funktionen ger för mapp på låg och dellast härnäst. Ruskigt skönt å ha en skrotmotor i så det går att labba hejdvilt
Jättetack till Nicke Nyman å abris som är å piskar igång mej på kvällarna
Ska kolla vad autotune funktionen ger för mapp på låg och dellast härnäst. Ruskigt skönt å ha en skrotmotor i så det går att labba hejdvilt
Jättetack till Nicke Nyman å abris som är å piskar igång mej på kvällarna
BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Jo jag såg en 02a som svängde förbi på gatan men jag han inte ut på verandan, hade en seg kväll.Jonas Ohlsson skrev:hur går det för dig med lamdan osv? jag såg dig i fönstret då jag körde förbi häromkvällen
Jodå jag har varit ute å loggat lite på luncherna fått den å visa samma i logworks och MT iallafall och de klumpat mej lite i menyerna.
Hur aggresiv tändkruva kan man köra med. Den svarar ju klart bra på aggresivtändning har jag märkt
Oj ser nu att jag redan är ute ur mappen när jag drar den till 6700 hehe. Sen kommer jag ju aldrig över 100kpa så länge som det är sugmotor
Senast redigerad av chellquist den tor okt 09, 2008 12:38 am, redigerad totalt 1 gånger.
BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist
Lite tändningstips!
Det skulle vara klokt om du använder samma förtändning på 110 som 100 kPa eftersom trycket lätt kan hamna några kPa över 100 ibland och då interpolerar den ner mot de värden du har på 110 just nu.
Det är också klokt att ha samma förtändning i de varvtal och tryck som du ligger i på tomgång, då blir motorn mycket stabilare.
Sen kan man säga att desto mer vakuum desto högre tändning - så från 70 kPa och ner mot 30 så ska tändningen bara öka.. Säg på högst varvtal gå från 40 (vid 70 kPa) upp till 45 grader (30 kPa).
När du sen brukskör kan du höja till minst 30 grader i stabila laster (2000+ varv mellan 50-70 kPa).
Det skulle vara klokt om du använder samma förtändning på 110 som 100 kPa eftersom trycket lätt kan hamna några kPa över 100 ibland och då interpolerar den ner mot de värden du har på 110 just nu.
Det är också klokt att ha samma förtändning i de varvtal och tryck som du ligger i på tomgång, då blir motorn mycket stabilare.
Sen kan man säga att desto mer vakuum desto högre tändning - så från 70 kPa och ner mot 30 så ska tändningen bara öka.. Säg på högst varvtal gå från 40 (vid 70 kPa) upp till 45 grader (30 kPa).
När du sen brukskör kan du höja till minst 30 grader i stabila laster (2000+ varv mellan 50-70 kPa).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Japp kanon bra tips. Blir nog lunch mappning idag igenmattias skrev:Lite tändningstips!
Det skulle vara klokt om du använder samma förtändning på 110 som 100 kPa eftersom trycket lätt kan hamna några kPa över 100 ibland och då interpolerar den ner mot de värden du har på 110 just nu.
Det är också klokt att ha samma förtändning i de varvtal och tryck som du ligger i på tomgång, då blir motorn mycket stabilare.
Sen kan man säga att desto mer vakuum desto högre tändning - så från 70 kPa och ner mot 30 så ska tändningen bara öka.. Säg på högst varvtal gå från 40 (vid 70 kPa) upp till 45 grader (30 kPa).
När du sen brukskör kan du höja till minst 30 grader i stabila laster (2000+ varv mellan 50-70 kPa).
Jag inser nu att jag bara ägnat mej å bränslemappen. Kanske dom hänger ihop på nå vis
BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist
Sitter inte det vitlackade jalusiet /ala 80 tal kvar på den nuförtiden
J-O Arthursson
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Nix det måste ha ramlat av i piteås mörka gränder. Vore lite coolt å ha ett dockWhiplash skrev:Sitter inte det vitlackade jalusiet /ala 80 tal kvar på den nuförtiden
BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Jodu det var ju en grym gryta. Kul att du hittat hit också här finns redan mycke galet folkHelmutSchnell skrev:Så det är här du hänger, P......pärson skrev:hamanahamanhamana.."
Christer, kul att du verkar ha överlevt mina matkunskaper!!
BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 1
- Blev medlem: tis jan 22, 2008 9:26 am
- Ort: Edis
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt: