chellquist BMW 2002 turbo - dynonrapport sid25

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Usch så grovt det blev :oops:
Ursäkta ot :wink:
Användarvisningsbild
pärson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: fre sep 07, 2007 8:29 am
Ort: Stenbäck, Umeå
Kontakt:

Inlägg av pärson »

Inte är det väl så mycket bevänt med sugmotorprestandan i en turbomotor?
Hur är det nu den store skalden uttrycker sig :

"TURBOCHARGING IS A BLOWJOB..."
Mina guldfiskar är döda men när jag rör om med en slev så är skillnaden inte så stor.
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Lite update. Nu är mappningen igång och lite barnsjukdomar utsorterade. Har varit ute å grovmappat lite i helgen som gick. Inatt så anslöt vi bredbandslamdan så nu blir det lite lättare :hihi: iaf mindre gissningar. Ändå lite kul å mappa bara med motorörat, känns lite oldschool :hey:

Ska kolla vad autotune funktionen ger för mapp på låg och dellast härnäst. Ruskigt skönt å ha en skrotmotor i så det går att labba hejdvilt

Jättetack till Nicke Nyman å abris som är å piskar igång mej på kvällarna
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

chellquist skrev: Jättetack till Nicke Nyman å abris som är å piskar igång mej på kvällarna
O detta kan man inte alls misstolka? :roll: :hihi:
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

hur går det för dig med lamdan osv? jag såg dig i fönstret då jag körde förbi häromkvällen :wink:
Bild
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Jonas Ohlsson skrev:hur går det för dig med lamdan osv? jag såg dig i fönstret då jag körde förbi häromkvällen :wink:
Jo jag såg en 02a som svängde förbi på gatan men jag han inte ut på verandan, hade en seg kväll.

Jodå jag har varit ute å loggat lite på luncherna :lol: fått den å visa samma i logworks och MT iallafall och de klumpat mej lite i menyerna.

Hur aggresiv tändkruva kan man köra med. Den svarar ju klart bra på aggresivtändning har jag märkt :twisted:

Bild

Oj ser nu att jag redan är ute ur mappen när jag drar den till 6700 hehe. Sen kommer jag ju aldrig över 100kpa så länge som det är sugmotor
Senast redigerad av chellquist den tor okt 09, 2008 12:38 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Lite tändningstips!

Det skulle vara klokt om du använder samma förtändning på 110 som 100 kPa eftersom trycket lätt kan hamna några kPa över 100 ibland och då interpolerar den ner mot de värden du har på 110 just nu.

Det är också klokt att ha samma förtändning i de varvtal och tryck som du ligger i på tomgång, då blir motorn mycket stabilare.

Sen kan man säga att desto mer vakuum desto högre tändning - så från 70 kPa och ner mot 30 så ska tändningen bara öka.. Säg på högst varvtal gå från 40 (vid 70 kPa) upp till 45 grader (30 kPa).

När du sen brukskör kan du höja till minst 30 grader i stabila laster (2000+ varv mellan 50-70 kPa).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

mattias skrev:Lite tändningstips!

Det skulle vara klokt om du använder samma förtändning på 110 som 100 kPa eftersom trycket lätt kan hamna några kPa över 100 ibland och då interpolerar den ner mot de värden du har på 110 just nu.

Det är också klokt att ha samma förtändning i de varvtal och tryck som du ligger i på tomgång, då blir motorn mycket stabilare.

Sen kan man säga att desto mer vakuum desto högre tändning - så från 70 kPa och ner mot 30 så ska tändningen bara öka.. Säg på högst varvtal gå från 40 (vid 70 kPa) upp till 45 grader (30 kPa).

När du sen brukskör kan du höja till minst 30 grader i stabila laster (2000+ varv mellan 50-70 kPa).
Japp kanon bra tips. Blir nog lunch mappning idag igen :hihi:

Jag inser nu att jag bara ägnat mej å bränslemappen. Kanske dom hänger ihop på nå vis :shock:
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Inlägg av Whiplash »

Sitter inte det vitlackade jalusiet /ala 80 tal kvar på den nuförtiden :hihi: :doh:
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Whiplash skrev:Sitter inte det vitlackade jalusiet /ala 80 tal kvar på den nuförtiden :hihi: :doh:
Nix det måste ha ramlat av i piteås mörka gränder. Vore lite coolt å ha ett dock :hihi:
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

pärson skrev:hamanahamanhamana.."
Så det är här du hänger, P......

Christer, kul att du verkar ha överlevt mina matkunskaper!!
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

HelmutSchnell skrev:
pärson skrev:hamanahamanhamana.."
Så det är här du hänger, P......

Christer, kul att du verkar ha överlevt mina matkunskaper!!
Jodu det var ju en grym gryta. Kul att du hittat hit också här finns redan mycke galet folk :hihi:
OLOF STÅHL
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jan 22, 2008 9:26 am
Ort: Edis

Inlägg av OLOF STÅHL »

Men jag undrar över en sak. När började egentligen det hela gå snett?
Men varför då?
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Hur går det här då?
åka i sommar?
//Niclas
Användarvisningsbild
jorgen
För mycket laddtryck
Inlägg: 475
Blev medlem: sön feb 11, 2007 6:16 pm
Ort: Storfors,värmland

Inlägg av jorgen »

chellquist skrev:
Whiplash skrev:Sitter inte det vitlackade jalusiet /ala 80 tal kvar på den nuförtiden :hihi: :doh:
Nix det måste ha ramlat av i piteås mörka gränder. Vore lite coolt å ha ett dock :hihi:
det har en som ligger o skräpar :)
///Jörgen
070-400 00 80
Skriv svar