Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 23, 2018 6:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör dec 14, 2013 1:18 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Inlägg: 556
Ort: Los Angeles, USA
Om min och brorsans B8444s 242a är longloppsbygget så får väl detta klassas som en spurt. Har varit sugen på ett lite enklare projekt som inte behöver vara så jävla genomgånget.

Receptet är följande:

1983 242DL, USA-modell med de gamla skärmarna
B234f block och topp, bortplockade balansaxlar
Yoshifab.com h-profilstakar och ventilfjädrar
Kortat originalinsug med 960-spjäll
940 Turbo grenrör med adapterplatta från Yoshifab.com
HX35 med uppportat avgashus
Femväxlad T5 ur en Mustang
6-puckad sinterlamell
4" downpipe och 3" sidutblås
eBay laddluftkyl
VEMS
800cc spridare, CBR600 tändspolar

Chassit har jag inte funderat så mycket på för tillfället. Blir att få bilen körklar först.

Påbörjade bygget i somras. Takten har avtagit lite på sistone, men uppstart lär komma inom kort.

Objektet i fråga.
Bild

Motorn plockades ned och fick lite kärlek.
Bild

Pinnbulten ur ett 240 nav funkar utmärkt som plugg till ett av balansaxelhålen.
Bild

Testpassning.
Bild

Lite lack, omgång med honingsverktyg, nya ramlager och h-profilstakar.
Bild

Nya motorfästen.
Bild

Lackat motorrum.
Bild

Fräste in triggerkrans i ett äldre platt svänghjul.
Bild

T5 med adapterplatta.
Bild

Gröpte ur delningen i avgashuset och portade upp wastegaten.
Bild

Svetsade på ett par AN10 portar på ventilkåpan och blaskade på lite färg.
Bild

Bild

Motorn i. Bytte alla packningar och skruvade på det nyare oljepumpsdrevet med en 12.9 skruv.
Bild

3" tryckrör, eBay laddluftkyl och 960 elfläkt.
Bild

Sävardump.
Bild

Nytt wastegatefäste, BMRS ProGold AN10 oljeretur, oljetrycksgivare och uttag till avgasmottrycksgivare.
Bild

Bild

Rostfri växelspak med acetalknopp.
Bild

Hemmasmidd catchcan med AN10 inlopp och dräneringsventil i botten.
Bild

4" downpipe som övergår till 3" sidutblås.
Bild

Sulade den hemska jävla USA-fronten. Denna sitter sig mycket bättre.
Bild

Elcentral. Monterad på passagerarsidan vart gamla styrdatorn satt.
Bild

Motorhärva. Alla kablar är överdragna med Raychem DR25 krympslang och har krympta och limmade Raychemändor. Kontakterna är märkta med krympslangslappar täckta i genomskinlig krympslang. Delningar och fogar har limmade övergångar.
Bild

Bild

Bild

Övergång från kupe till motorrum går via en 32-polig MIL-DTL-26482 II.
Bild

Bild

VEMSdisplayen sitter i ett av utblåsen.
Bild

Justerratten till det utblåset är drevat till en vridpot som numera får agera laddtrycksstyrning.
Bild

Launch contol trigger sker via ett ombyggt chokereglage.
Bild

Så här ser det ut i dagsläget.
Bild

Börjar som sagt närma sig uppstart. Har beställt hem en ny tankgivare pga. av den gamla var rostig. Ska hänga en Walbro 255LPH pump i den och plocka bort den gamla huvudpumpen. Har lite småfix kvar med elen också. Hoppas på brumm-brumm ljud innan jul.

Övriga byggbilder hittar man här: https://picasaweb.google.com/1091212935 ... eetCar242#

_________________
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk


Senast redigerad av Karl Buchka tor sep 24, 2015 6:47 am, redigerad totalt 5 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 14, 2013 9:26 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 569
Ort: Dingle
Vilket hantverk! Allting ser ju superproffsigt ut!

Bra jobbat!

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 14, 2013 9:39 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2553
Ort: Bollebygd
Riktigt fint "snabbygge"!

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 14, 2013 11:24 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre apr 09, 2010 10:41 am
Inlägg: 648
Ort: Örebro
satans så fint:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 14, 2013 11:49 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 565
Ort: Landskrona
Vad har du för tryck på dem fjädrarna? Bra pris på dem men ser inte på deras hemsida.

Edit: googlade och hittade! 63kg vid 28mm om jag förstår det rätt, inspänd ca32kg 38mm

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
940 – 1997 16v hx55 projekt


Senast redigerad av philleee lör dec 14, 2013 4:18 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 14, 2013 12:00 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2011 12:02 pm
Inlägg: 2
Gillar din definition av snabbygge, "som inte behöver vara så jävla genomgånget" ;) Antar att detta bygge också stannar i USA tyvärr och vi aldrig får se det i Gbg...

Riktigt snyggt med laddtryckstyringen! Egen ide eller? Gillar när lösningar integreras i orginallayouten så att det inte syns att de är ombyggt.

Lycka till med bygget så hoppas vi på många uppdateringar under jul :D

// Jacob (CFS11)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 14, 2013 2:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jan 19, 2013 10:29 pm
Inlägg: 139
Ort: Östergötland
mina herrar, ni är genier.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 14, 2013 3:15 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9773
Ort: Sävar
Fräsigt! det är rätt ok "normal nivå" på bygget. :)

Jag antar att du återanvänt nån gammal box du byggt själv, för idag kan du köpa den färdig med drivsteg som klarar peak-and-hold (spridarna är låg-ohmiga) och få bättre kontroll på låg-lasten, hör av dig om det är nåt jag kan lösa.

Det ska bli intressant att höra hur triggermönstret du fräst fungerar, jag har provat samma sak på min B230 och där släpar tändningen något på högre varv beroende på avståndet mellan givare och tänder, mer avstånd mer eftersläp. Med original svänghjul med hål istället för frästa "dalgångar" så var det förstås inte så, och det har inte med polariteten på givaren att göra om någon misstänker det.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 14, 2013 9:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
Inlägg: 306
Ort: Finspång
Fint!

_________________
https://www.facebook.com/SunkraaavenRajsing
-
Micke Lidberg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 14, 2013 11:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Inlägg: 556
Ort: Los Angeles, USA
Tackar och bockar, killar!

philleee, trycket låter bekant. Minns tyvärr inte exakt.

Jacob, japp, denna blir också kvar i USA. Laddtrycksreglering är eget påhitt. Håller med om att det är roligt när det inte ser modifierat ut. Har inga extramätare i kupen. Är ute efter lite "sleeperstuk".

Mattias, det är en gammal box. Byggde den dock inte själv. Uppskattar att den såldes någon gång 2005-2006. Peak and hold hade varit fint, men i nuläget nöjer jag mig med mättade drivare. Har redan dragit sladdar till en kamgivare och kör Dual Output på tändspolarna. Kan vara intressant att gå över till aktiv strömbegränsning när jag får för mig att gå över till sekventiell tändning.

Intressant det du säger om triggermönstret. Ska se till att undersöka eventuellt tändsläp när motorn är igång. :thumbright:

_________________
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 15, 2013 6:53 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Inlägg: 686
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Tjusigt busbygge :thumbright:

_________________
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 16, 2013 10:00 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Inlägg: 1298
Ort: Kristianstad
Ni e duktiga pågar :) Kul ideer!!

_________________
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 17, 2013 12:22 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Inlägg: 556
Ort: Los Angeles, USA
Tack ska ni ha!

Klabbe, hur fan blir det med din och brorsans 242a? :)

Laddtrycksröret till insuget ligger precis över batterihyllan. Fick köpa hem ett batteri modell mindre. Blev ett Odyssey PC680 till rena vrakpriset.

Bild

Provade på lite titan och inconelsvetsning häromdagen. Inte helt lätt, men resultaten var helt klart över förväntan.

Bild

Bild

_________________
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 17, 2013 5:53 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 569
Ort: Dingle
Om man ska gå efter gaskåpan verkar det gå åt lite gas. Hur är det att svetsa i? Som aluminium?

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 17, 2013 7:29 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 28, 2009 6:57 pm
Inlägg: 174
Ort: Växjö, Småland
Jag ser att du har svetsat i blocket där balansaxelgrunkan satt förut.
Funkar det bra?

Är det under insuget?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010