Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör aug 18, 2018 7:30 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 131 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor apr 07, 2016 10:45 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Inlägg: 930
Ort: Nora
Blir ett försök att sköta en projekttråd.




Har för några år sedan skruvat 740 16v turbo och för ca 1år sedan sålde ja min drifting bil, en Nissan 200sx s13 med Rb25det motor på 470hk.
Bild

Familjen utökades så den fick säljas av.

Tiden gick och fingrarna klia. En vänn hade en volvo 240 -79 med b230ft som jag fick köpa, tänkt som långtids projekt då tiden fanns mellan blöjbyten.
Efter att den bara stått på gården ett tag så kände jag att ett motorbyte vore kul.

Bild

En cheva 262 v8 inhandlades och hade tänkt regga bilen med motorbyte.
En månad senare satt motorn på plats och redan nya planer hade börjat snurra i huvet tack vare Discovery serien, Street outlaws.

Bild

TURBO!, jag behöver ha turbo på 8an. Ringde på en annons i Uppsala, grenrör och dubbel turbos va handlat. 262an fick byta plats mot en Cheva 350.



Bild

Bild

Bild

Bild

Lite då och då har jag fått tid till projektet så i dagens läge står jag inför en provtur inom kort.


Drivlinan består av.
Cheva 350 från en Silverado pickup -89
Insug Edelbrock performer rpm kopia
ombyggt tråg för att få ner motorn över framvagnsbalken
Fitech EFI, power adder
MSD probillet fördelare
Ombyggda turbo headers
kkk29 60/70
3tum intercooler 600/300mm
3tum Avgassystem

Th350 förstärkt och manuellt ventilhus
Hurst spak
EAT 10tum turbin stallspeed 3500




/Nicklas


Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

_________________
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.


Senast redigerad av icklas ons sep 06, 2017 11:54 am, redigerad totalt 5 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 07, 2016 1:47 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör jan 30, 2016 7:43 pm
Inlägg: 55
Spännande , är 350in standard ellet nått gjort?

_________________
Erik Johansson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 07, 2016 2:07 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Inlägg: 930
Ort: Nora
Muccen skrev:
Spännande , är 350in standard ellet nått gjort?

Ja den är standard invändigt.

Annars är det bytt insug, insprut och turbo installationen.

Jag är inte ute efter å leta sjuka effekt siffror, bara lite nyfiken va en 350 lämnar med lite feg ladd och lätta medel

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

_________________
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 07, 2016 2:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Inlägg: 170
Ort: Fornåsa/Motala
Fränt!! :thumbright:

_________________
NU KÖR VI!!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 07, 2016 4:16 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!

Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Inlägg: 368
Ort: gällivare
fränt. fin fekalie färg på den volvon =)
har du planer på att bromsa den ochså?

_________________
jimmy, 0767872901 gällivare


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 07, 2016 5:40 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Inlägg: 930
Ort: Nora
salmon skrev:
fränt. fin fekalie färg på den volvon =)
har du planer på att bromsa den ochså?

Ja det är samma matt bruna färg som jag hade på Nissan.

Ev kommer ja bromsa den senare i vår. Vore intressant och veta vad effekten blir.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

_________________
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 11, 2016 8:04 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Inlägg: 930
Ort: Nora
Yttligare en helg avklarad. Vart inte mycket tid för volvon då jag la högre prio på Enduron med det fina vädret vi hade[THUMBS UP SIGN].
Det märks även att det är varmare ute nu även för dom små krypen....
Bild

Det jag hann göra var att lokalisera vart vattenläckan jag hade kom ifrån. Det jag hade missat vart att det skillde på vattenpumparnas flänsar mellan TBI och elpumpen.
Det va en retur kanal som fick gängas och pluggas så vart problemet löst.

Bild

Bild

Bilen varmkördes och fick komma ut för en nypa luft och en tvätt.

Bild

Bild

Bild

Saknar just nu bara kilrem till generatorn för att kunna provköra[THUMBS UP SIGN].

/Nicklas





Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

_________________
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 11, 2016 3:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Inlägg: 2089
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kul bygge :thumbright:

Det där med skruvande mellan blöjbyten känner jag igen 8)

:arrow: /NXJ

_________________
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 11, 2016 4:01 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Inlägg: 930
Ort: Nora
Tackar! Ja det gäller att ha lite tålamod och inte hoppas för mycket på garagetid :)...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

_________________
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 02, 2016 11:05 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Inlägg: 930
Ort: Nora
Har haft lite snålt med tid och lite motgångar.

En ministarter som började tugga på startkransen, möjligtvis hade det gått att justera in det med shims. men med dom shims som följde med startmotorn så dög inget.

jag tröttna på den så monterade aset till orginal startmotor, då fick inte downpipen plats. kände mig lat och lite frän så gjorde ett nytt system som vart rätt kort :hihi:

Bild

Bild

Nyfiken på hur det skulle ljuda så vred ja på nyckeln. startmotorn slog till så fint men motorn ville inte hoppa igång.
Efter lite felsökning så visade det sig att tändmodulen i HEI fördelaren hade blitt kass.

Och eftersom HEI fördelaren endast användes för att starta upp motorn i början och ändå ska bytas ut med en MSD probillet fördelare jag har liggandes, har precis fått och monterat ny rotor så ja kan justera fasningen på rotorn.

Bild

_________________
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 09, 2016 7:38 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Inlägg: 930
Ort: Nora
Med strålande väder i helgen så vart man sugen på att prov åka lite 240. Men innan det så var ja tvungen att byta huvudbromscylinder då den gamla hade gjort sitt och lufta hela systemet.
Bild

Bild

Härligt väder att hållas i och lufta bromsar.
Bild



Efter att luftningen var klar så pilla jag ordning tändmappen och börja rulla iväg, men märkte nästan direkt att jag hade små misständningar.
Stiften som sitter i vet jag är gamla så dom kan vara orsaken, jag ska börja med och byta dom och minska gapet.

/Nicklas

_________________
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 09, 2016 11:00 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5243
Ort: Lykksällä
Vill se lite film och höra hur den låter :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 09, 2016 11:33 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Inlägg: 930
Ort: Nora
Ska leta reda på andra stift och se om det blir skillnad. Funkar inte det så får ja prova byta spolen

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

_________________
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 01, 2016 10:57 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Inlägg: 930
Ort: Nora
Nu har det hänt lite.

Jag beställde en ny MSD Blaster SS spole från summit i hopp om att volvo spolen gav för svag gnista och orsaka misständningarna. Efter att ja böt spolen så fick maskin en renare gång men misständningarna kvarstod och ja kunde konstatera att enbart 3 av 4 spridare funka.
Så ett garantiärende senare så är ny spridare på plats och maskin går fint som sugmotor.

Bild

Bild

Bild



Nu är det bara lite pill med wastegate så ska det börja laddas lite :)

/Nicklas

_________________
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 02, 2016 12:48 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 53
Ort: Nora
Fräsigt


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 131 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010