Chrilles garage.
Chrilles garage.
Sålde bort min e28 520 med överladdad m50 till förmån för en m535 då jag väl fick tag i en äkta m535 i lagomt vettigt skick. Denna bil var dock redan överladdad vilket inte riktigt är åt mitt håll då jag anser själva konverteringen vara det intressantaste i det hela. Men vad gör man när det inte direkt kryllar av den bilmodellen man vill ha Köpte bilen i icke fungerande skick så lite har jag fått stöka på innan den blev körbar igen. Satt igång den på enklast möjliga vis för att få busa på lite innan säsongen är helt över så får man ta diverse uppdateringar under vintern.
Recept för stunden:
standard botten med svarvade kolvar och ppf hubb
m30b35 insug m30b35 topp mirad och lätt putsad av unitek catcam 284 kamaxel, smidda stålvippor, cooperring topplockspackning. arp topplocksbultar, kl 60mm dump
765 tryckplatta + 4-puckad sinterlamell
Getrag 265 växellåda men stadigare monteras till vintern
Vems styrsystem
msd 6a tändning msd tändkablar
1000cc @3bar bosch spridare men större kommer till vintern då dessa just nu används på för hög dutycycle och 3.7 bar grundtryck
40 liter fuelcell och 2x bosch 044 pumpar
Aeromotive btr
Turbo holset hx50
65 graders termostat
Bränsle: e85
Här hade jag just fått hem 535:an. (Till höger)
Monterade dit m-vingen och baklyktorna från 520:n.
Det satt en aeromotivepump i bilen när jag köpte den men den ansåg jag vara för liten så det fick bli 2x044 istället
2st av precisionspridarna som satt monterade kärvat ihop totalt då bilen hade stått ett längre tag så jag monterade en uppsättning bosch 1000cc spridare som jag hade liggandes.Tyvärr för små men höjde grundtrycket en aning för att kunna ladda litegrann ialla fall så här i säsongens slut.
Recept för stunden:
standard botten med svarvade kolvar och ppf hubb
m30b35 insug m30b35 topp mirad och lätt putsad av unitek catcam 284 kamaxel, smidda stålvippor, cooperring topplockspackning. arp topplocksbultar, kl 60mm dump
765 tryckplatta + 4-puckad sinterlamell
Getrag 265 växellåda men stadigare monteras till vintern
Vems styrsystem
msd 6a tändning msd tändkablar
1000cc @3bar bosch spridare men större kommer till vintern då dessa just nu används på för hög dutycycle och 3.7 bar grundtryck
40 liter fuelcell och 2x bosch 044 pumpar
Aeromotive btr
Turbo holset hx50
65 graders termostat
Bränsle: e85
Här hade jag just fått hem 535:an. (Till höger)
Monterade dit m-vingen och baklyktorna från 520:n.
Det satt en aeromotivepump i bilen när jag köpte den men den ansåg jag vara för liten så det fick bli 2x044 istället
2st av precisionspridarna som satt monterade kärvat ihop totalt då bilen hade stått ett längre tag så jag monterade en uppsättning bosch 1000cc spridare som jag hade liggandes.Tyvärr för små men höjde grundtrycket en aning för att kunna ladda litegrann ialla fall så här i säsongens slut.
Senast redigerad av beaver6 den tor jun 05, 2014 5:18 pm, redigerad totalt 16 gång.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Bmw e28 m535 turbo
Jag flyttade även över huven från 520:n då det satt en mattsvart huv på 535:an.
Sen började det vara dags att kika varför jag hade oönskat tryck i kylsystemet
Jag gav direkt skulden på en MLS packning som blivit dragen någon gång för mycket
Lite rengöring på det och dit med en cooperring packning
Sen började det vara dags att kika varför jag hade oönskat tryck i kylsystemet
Jag gav direkt skulden på en MLS packning som blivit dragen någon gång för mycket
Lite rengöring på det och dit med en cooperring packning
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Bmw e28 m535 turbo
Hittade lite övriga småtrubbel såsom ett defekt flexrör efter downpipen.
Sen var kamkedjesträckaren också trasig.
Sen var kamkedjesträckaren också trasig.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Bmw e28 m535 turbo
m30b35 toppen nyligt mirad och lite lätt putsad av unitek. Dock satt det m30b34 packningar när jag tog isär den som synes
Kortade även grenrörsbultarna som var helt sjukt långa. Visar även skillnaden mellan m30b34 och b35 packningarna.
Lindade om downpipen också då det gamla bandaget hade sett sina bästa dagar.
Här är det inte så långt från provstart.
Kortade även grenrörsbultarna som var helt sjukt långa. Visar även skillnaden mellan m30b34 och b35 packningarna.
Lindade om downpipen också då det gamla bandaget hade sett sina bästa dagar.
Här är det inte så långt från provstart.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Bmw e28 m535 turbo
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Bmw e28 m535 turbo
2 bilder på bilen då den tvättats av lite snabbt för första gången på bra länge. Nu använder jag den dagligen på 1.5 bars laddtryck på alldeles för hög dutycycle på spridarna tills det inte är kvar något mer av sommaren sen åker den in i garaget för kommande uppdateringar under vintern
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Bmw e28 m535 turbo
Riktigt snygg med fälgarna på sista bilderna!
Såg under annonserna en som ville byta sina 1700cc mot mindre typ 1000cc, kanske kan vara nåt?
Angående flexrör, man ska helst undvika dom som har sånt där "nät" invändigt, har en förmåga att lossna rätt regelbundet.. Läst skräckexempel på folk som använd dessa före turbon med haveri som följd!
Jag har inte heller fått provåka
Såg under annonserna en som ville byta sina 1700cc mot mindre typ 1000cc, kanske kan vara nåt?
Angående flexrör, man ska helst undvika dom som har sånt där "nät" invändigt, har en förmåga att lossna rätt regelbundet.. Läst skräckexempel på folk som använd dessa före turbon med haveri som följd!
Jag har inte heller fått provåka
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Re: Bmw e28 m535 turbo
freddan302 skrev:Riktigt snygg med fälgarna på sista bilderna!
Såg under annonserna en som ville byta sina 1700cc mot mindre typ 1000cc, kanske kan vara nåt?
Angående flexrör, man ska helst undvika dom som har sånt där "nät" invändigt, har en förmåga att lossna rätt regelbundet.. Läst skräckexempel på folk som använd dessa före turbon med haveri som följd!
Jag har inte heller fått provåka
Ska sanningen fram så köpte jag en hel bil delvis bara för att få dessa fälgar då jag fick för mig att dom skulle passa på hajen Jag såg också den annonsen men jag tror jag ska invänta andra spridare då jag hört att det ska komma bättra varianter från bosch inom en snar framtid. Jag tror att det nya flexröret jag brände dit var utan nätet invändigt så med lite tur fungerar det bättre nu. Provåkning ordnar vi så fort som möjligt så inte säsongen försvinner mitt i allt. Jobbar dock eftermiddag denna vecka men har du tid till helgen så kan vi snyta ur otyget
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
- Pimplaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
- Ort: Stockholm/Norrort
Re: Bmw e28 m535 turbo
Ah du som köpte den! såg bilen på PPF! rätt gott mos när allt lirar va?
Vad blir de för uppdateringar i vinter?
Vad blir de för uppdateringar i vinter?
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
Re: Bmw e28 m535 turbo
Kommer att bli kanon det här!
Anar jag lite lätt urspårade planer framöver då du ville byta bort pt67an mot något större?
Anar jag lite lätt urspårade planer framöver då du ville byta bort pt67an mot något större?
Re: Bmw e28 m535 turbo
Pimplaren skrev:Ah du som köpte den! såg bilen på PPF! rätt gott mos när allt lirar va?
Vad blir de för uppdateringar i vinter?
Jo jag trillade dit och köpte den till sist Jo den är rätt elak nu måste jag säga men man blir ju van med allt tyvärr och i samband med det kommer tvångstankarna om mera effekt Jag har inte riktigt bestämt mig för vad som inträffar till vintern annat än att jag ska dit med en stadigare låda och större spridare.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Bmw e28 m535 turbo
Evinrude skrev:Kommer att bli kanon det här!
Anar jag lite lätt urspårade planer framöver då du ville byta bort pt67an mot något större?
Det är inte säkert att det spårar så mycket. Satte mest pt67:an på annons då jag tycker hx50:n fungerar såpass bra på denna maskin. Dock så räcker väl 67:an lite längre och i och med att ingen vill handla den så kan det bli så att den hamnar hit i slutändan alternativt byter jag in den med Bäckis mot en större om jag nu anser mig behöva en större
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Bmw e28 m535 turbo
Lika snyggt som vanligt Härlig kärra!
Live Fast, Die Young And Leave A Beautiful Corpse!
Sponsorer:WaarWest-Reservdelar och tillbehör.
Volvo 240 Turbo-84 Skrot
Bmw 525i-94 Turboprojekt
Sponsorer:WaarWest-Reservdelar och tillbehör.
Volvo 240 Turbo-84 Skrot
Bmw 525i-94 Turboprojekt
Re: Bmw e28 m535 turbo
Reaper skrev:Lika snyggt som vanligt Härlig kärra!
tackar
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Bmw e28 m535 turbo
Äntligen en tråd på kärran . Bilen vart ju riktigt tjusig med fälgarna och att inte glömma en ...tvätt .
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet