Bättre bromssystem 142

Modifieringar och tips
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Visst blir - troligen, 164 är ju tyngre fram och längre - balansen rätt om man tar hela 164-systemet, men en grundtanke här var att kunna ha mer än 200hk i bilen och då bör man ha något vassare än 164-bromsar fram...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

therealpinto skrev:Visst blir - troligen, 164 är ju tyngre fram och längre - balansen rätt om man tar hela 164-systemet, men en grundtanke här var att kunna ha mer än 200hk i bilen och då bör man ha något vassare än 164-bromsar fram...

/Gustaf

Lånar tråden lite...

Vad rekomenderar du för bromsar till en 164 då? om man säger 400+hk?
och struntar i besiktningen så länge...
Axel Wall
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

ett tips är väl att ta bromsarna från en bil med den prestandan orginal kanske? typ nyare m5a lr liknande ?
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

erssa skrev:ett tips är väl att ta bromsarna från en bil med den prestandan orginal kanske? typ nyare m5a lr liknande ?
hm, jo... det är sannt. men hur skulle det funka med XC90-skivor, kanske dom som det stog om att det sitter på XC90-PUV (turbo-V8 600hk), dom var 15", så man får nog skaffa större fälgar då... :D 20" var det på PUV... men frågan är om man någonsinn kommer att kunna få tag på sådana skivor... men vanliga XC90 då? XC90 är ju klart tyngre också... oken sedan, kanske samma, XC90 där också? iaf... det där är en senare fråga i mitt fall...
Axel Wall
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

therealpinto skrev:Visst blir - troligen, 164 är ju tyngre fram och längre - balansen rätt om man tar hela 164-systemet, men en grundtanke här var att kunna ha mer än 200hk i bilen och då bör man ha något vassare än 164-bromsar fram...

/Gustaf
Jo, grundtanken var... Men verkligheten kommer ibland ikapp en ganska lätt. Bara att kunna regga med 200 ärliga hästar är ju en skillnad i bilen som heter duga. Visst önskar jag mer, och kommer säkerligen fixa det. Men det är ju bra att ha en "safe" i baktanke.
Kommer såklart kolla vidare på bromsar i större kalibrar. Men tanken är ju att köra på standardfälgarna (breddat bak bara) för att behålla orginallooken som jag faktiskt gillar. 16 eller 17" skulle bara förstöra åsynen av bilen och jag skulle inte vara nöjd. 15" plåt med kapslar ska det va.

Men såklart, känner jag att det barkar utför med motorn (mkt häst), då införskaffar jag större saker.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Ska man bygga en 164 med 400+ så får man fundera vad bilen ska klara av också. Stripp, gata, bana?

I bromsväg så är en variant att kika på bilar med liknande prestanda, som erssa säger. Då bör man hamna på kanske 330 mm skivor fram och rejäla ok. Spontant borde XC90 ha bitar som kan duga men jag kan inte den bilen så bra. Med de här effekterna får man kanske gå på mer exotiska delar om det ska fungera bra när man stressar bilen.

Ska man bara köra lite stripp och glida på gatan kan man kanske nöja sig med simplare saker om man är snål.

Det är dock mer än bromsar i form av skivor, ok och belägg att fundera på med så mycket effekt. Bland annat bör man bygga om framvagnen så att hjulvinklarna beter sig på ett vettigt sätt (Volvos framvagnar på Amazon/P1800/140/164 är inte riktigt rätt funtade på alla sätt), man måste välja bra och rätt avstämda dämpare osv.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Tänkte hoppa in med en till fråga jag kom att tänka på (till therealpinto som förhoppningsvis läser det här):

När man ska regga som ombyggt fordon, och har trimmat sin motor (bil innan -74). Räcker det med bromspapper på bilen (alltså bakhjulen) eller måste det vara bromspapper på motorn? I såna fall blev det ju helt plötsligt mkt jobbigare.

Eller om man beslutar sig för att endast regga upp effekten i en 140 till ~175 hk (med alla detaljer som behövs för det) behöver man då papper på motorn eller bakhjulen?

Kanske samma svar på båda, men lika bra att fråga.

Tackar
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Normalt sett duger det med effektintyg från rullande landsväg, men effekten ska vara omräknad till svänghjulseffekt.

Intyget ska också vara seriöst med redovisning av mätdata, yttre förhållanden osv.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar