Vet ej om frågan ska ställas i denna forumsdel...
Har en csb 350 4bult som ska byggas ihop till våren. Bygget kommer va i två etapper. Etapp 1: Byggs som sugmotor, 400 hk+, förgasare och ska va körklar till sommaren 2008.
Etapp 2: Turbo, insprut, 8-8,5:1 i komp. Nån kam för turbobruk, smidda stakar+ ev. vev. Effektmål: 600 hk++. Klart till 2009.
Så ser funderingarna ut. Varför i två steg kan man undra? Jo Sugmotorn KOMMER jag bygga klart till sommaren, men turboversionen kanske inte byggs pga. lathet och pengabrist. Alltså vill jag ha lite pulver till sommaren
Jag har alltså tänkt handla ett topp-end kit från summit: http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Blir renoverad bottendel med nya kolvar och 9,5-10,0:1 i komp.
Headders och ny förgasare, 7-800 cfm.
Har ej hittat några flödesvärden på topparna. Insugskanalen är på 170 cc, förbränningsrummen på 64cc och ventilstorleken är 1,940" in och 1,550" ut. Blir ev. lite tillsnyggade kanaler och så..
Så huvudfrågan blir igentligen: Kommer dom här topparna funka bra på turbo motorn? (om det byggs nån..) Borde jag kanske gå upp till några med kanaler på 190 cc?
Några synpunkter i övrigt på konceptet?
/David , ber om ursäkt för det långa inlägget, hoppas nån orkar läsa...
Edelbrocks Alutoppar+ Turbo?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Edelbrocks Alutoppar+ Turbo?
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
- Ort: Upplands Väsby
Visst kommer topparna att fungera, 400hk kan bli tight men det mesta beror på kamaxeln.
Jag kör själv med portade GM 441 toppar, de får då hyggliga värden som ligger i närheten av Edelbrocktopparna men mina har bara 155cc kanaler.
Enligt tidkort på tidigare bil så gav min motor en beräknad effekt på ca 330 hk med en relativt mild kamaxel och ganska högt komp, tappade kraft vid 5800 rpm. Detta var med en halvdålig Holley DP, bytte till en Edelbrock 650 som gav ett ruggigt gasrespons.. Snudd på för liten men trevlig.
Jag monterade en kopparchims + tjock felpro packning inför överladdningen men behöll kamaxeln - har inga mätningar på motorn men konceptet fungerar riktigt bra.
Jag ser inget direkt behov av större kanaler, men 190 cc på 350 är ju mer än regel än undantag när man gattrimmar.
Tips på toppar o flöden:
http://www.purplesagetradingpost.com/su ... M%20%20441
Jag kör själv med portade GM 441 toppar, de får då hyggliga värden som ligger i närheten av Edelbrocktopparna men mina har bara 155cc kanaler.
Enligt tidkort på tidigare bil så gav min motor en beräknad effekt på ca 330 hk med en relativt mild kamaxel och ganska högt komp, tappade kraft vid 5800 rpm. Detta var med en halvdålig Holley DP, bytte till en Edelbrock 650 som gav ett ruggigt gasrespons.. Snudd på för liten men trevlig.
Jag monterade en kopparchims + tjock felpro packning inför överladdningen men behöll kamaxeln - har inga mätningar på motorn men konceptet fungerar riktigt bra.
Jag ser inget direkt behov av större kanaler, men 190 cc på 350 är ju mer än regel än undantag när man gattrimmar.
Tips på toppar o flöden:
http://www.purplesagetradingpost.com/su ... M%20%20441
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Edelbrocks Alutoppar+ Turbo?
långa inlägg är alltid kul att läsaCustom skrev:Vet ej om frågan ska ställas i denna forumsdel...
Har en csb 350 4bult som ska byggas ihop till våren. Bygget kommer va i två etapper. Etapp 1: Byggs som sugmotor, 400 hk+, förgasare och ska va körklar till sommaren 2008.
Etapp 2: Turbo, insprut, 8-8,5:1 i komp. Nån kam för turbobruk, smidda stakar+ ev. vev. Effektmål: 600 hk++. Klart till 2009.
Så ser funderingarna ut. Varför i två steg kan man undra? Jo Sugmotorn KOMMER jag bygga klart till sommaren, men turboversionen kanske inte byggs pga. lathet och pengabrist. Alltså vill jag ha lite pulver till sommaren
Jag har alltså tänkt handla ett topp-end kit från summit: http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Blir renoverad bottendel med nya kolvar och 9,5-10,0:1 i komp.
Headders och ny förgasare, 7-800 cfm.
Har ej hittat några flödesvärden på topparna. Insugskanalen är på 170 cc, förbränningsrummen på 64cc och ventilstorleken är 1,940" in och 1,550" ut. Blir ev. lite tillsnyggade kanaler och så..
Så huvudfrågan blir igentligen: Kommer dom här topparna funka bra på turbo motorn? (om det byggs nån..) Borde jag kanske gå upp till några med kanaler på 190 cc?
Några synpunkter i övrigt på konceptet?
/David , ber om ursäkt för det långa inlägget, hoppas nån orkar läsa...
tyvär lite kortare svar
du kan få 600++ turbo hästar med nästan vilka toppar som hälst, men skulle jag köpa nya toppar så skulle jag satsa på lite större än 170cc, 190cc är inga problem då botten vridet alltid blir mer ett problem än nått använingsbart.
med större toppar behöver du inte lika mycke laddtryck för att komma upp till den effekt du vill ha+ att vridet blir ännu lägre men bredare . drivlinan håler då bättre också.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Tack för svaren! Dom ligger ungefär i linje med va jag tänkte..
Ös på med mera om ni har mer förslag!
Jens: Du har PM!
/David
Ös på med mera om ni har mer förslag!
Jens: Du har PM!
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- chargerhell
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Edelbrocks Alutoppar+ Turbo?
vad rekommenderar du för toppar till en mopar 440?Jens Gustavsson skrev:långa inlägg är alltid kul att läsaCustom skrev:Vet ej om frågan ska ställas i denna forumsdel...
Har en csb 350 4bult som ska byggas ihop till våren. Bygget kommer va i två etapper. Etapp 1: Byggs som sugmotor, 400 hk+, förgasare och ska va körklar till sommaren 2008.
Etapp 2: Turbo, insprut, 8-8,5:1 i komp. Nån kam för turbobruk, smidda stakar+ ev. vev. Effektmål: 600 hk++. Klart till 2009.
Så ser funderingarna ut. Varför i två steg kan man undra? Jo Sugmotorn KOMMER jag bygga klart till sommaren, men turboversionen kanske inte byggs pga. lathet och pengabrist. Alltså vill jag ha lite pulver till sommaren
Jag har alltså tänkt handla ett topp-end kit från summit: http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Blir renoverad bottendel med nya kolvar och 9,5-10,0:1 i komp.
Headders och ny förgasare, 7-800 cfm.
Har ej hittat några flödesvärden på topparna. Insugskanalen är på 170 cc, förbränningsrummen på 64cc och ventilstorleken är 1,940" in och 1,550" ut. Blir ev. lite tillsnyggade kanaler och så..
Så huvudfrågan blir igentligen: Kommer dom här topparna funka bra på turbo motorn? (om det byggs nån..) Borde jag kanske gå upp till några med kanaler på 190 cc?
Några synpunkter i övrigt på konceptet?
/David , ber om ursäkt för det långa inlägget, hoppas nån orkar läsa...
tyvär lite kortare svar
du kan få 600++ turbo hästar med nästan vilka toppar som hälst, men skulle jag köpa nya toppar så skulle jag satsa på lite större än 170cc, 190cc är inga problem då botten vridet alltid blir mer ett problem än nått använingsbart.
med större toppar behöver du inte lika mycke laddtryck för att komma upp till den effekt du vill ha+ att vridet blir ännu lägre men bredare . drivlinan håler då bättre också.
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Allt under 7liter är startmotorer.