Trans Am dubbelturbo - Lackpreparering
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
- Ort: Upplands Väsby
Trans Am dubbelturbo - Lackpreparering
Hej till er alla. Har till slut valt att registrera mig på detta forum och tänkte beskriva mitt lilla bygge så att ni vet vad jag kämpar med.
Pontiac Trans Am från 1984 med original växellåda och nu återigen original bakaxel efter ras på den som egentligen var bättre.
Motorn är en CSB 350 +0.030 dvs 355 cubic inches.
Topparna är hemmaportade och det sitter en lite vildare kam och starkare fjädrar.
2 x Garret T04E special made for Volvo 6L. Har tyvärr inga diagram på just dessa snurror. Tror de ska sitta på Volvos lastbilar med 6L diesel.
Rosenkrantz har svarvat ihop båda WG:arna och dumpen...
Jag har själv svarvat ihop spridarhållarna och förberett insuget som är ett fd. förgasar Edelbrock Victor Jr.
Plenumet är ihopkastat och på det sitter två st Volvo 850 gasspjäll...
Styrdator är MegaSquirt v2 med MSnS Extra firmware.
Nåväl, nog om specifikationer.
Har fått nogorlunda fart på motorn, laddar ca 0.5 bar idag men siktar på 1.0 innan det är dags att bygga om botten på motorn.
Lite bilder på bygget finns på:
http://aldengard.lixom.nu/gallery/TwinT ... Am_Project
Pontiac Trans Am från 1984 med original växellåda och nu återigen original bakaxel efter ras på den som egentligen var bättre.
Motorn är en CSB 350 +0.030 dvs 355 cubic inches.
Topparna är hemmaportade och det sitter en lite vildare kam och starkare fjädrar.
2 x Garret T04E special made for Volvo 6L. Har tyvärr inga diagram på just dessa snurror. Tror de ska sitta på Volvos lastbilar med 6L diesel.
Rosenkrantz har svarvat ihop båda WG:arna och dumpen...
Jag har själv svarvat ihop spridarhållarna och förberett insuget som är ett fd. förgasar Edelbrock Victor Jr.
Plenumet är ihopkastat och på det sitter två st Volvo 850 gasspjäll...
Styrdator är MegaSquirt v2 med MSnS Extra firmware.
Nåväl, nog om specifikationer.
Har fått nogorlunda fart på motorn, laddar ca 0.5 bar idag men siktar på 1.0 innan det är dags att bygga om botten på motorn.
Lite bilder på bygget finns på:
http://aldengard.lixom.nu/gallery/TwinT ... Am_Project
Senast redigerad av v8anders den ons jul 28, 2010 7:31 pm, redigerad totalt 7 gång.
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
- Ort: Upplands Väsby
Nicke. Tack ska du ha.
Precis som Tommy skrev, 5.8 liter. Originalmotorn var på 5.0 liter.. Lägg på 0.5 kilo laddtryck och hela motorpaketet blir betydligt trevligare...
Man behöver inte ladda så enormt mycket på en redan stor motor... Även om målet som sagt är ca 1 kilo med nuvarande toppar och insug..
Har tyvärr inga filmer eller tidkort. Kan iaf. berätta att i min jakt på en bättre soppakurva för styrdatorn låg jag på en smal landsväg och använde bromsen för att simulera tung uppförsbacke.
Låg i ca 35-40 km/h på 2:an och bromsade när laddtrycket plötsligt närmade sig 0.3-0.4 bar - då slet den lös bakdäcken och bilen ställde sig på tvären.
Inte kul med en allé av träd på vardera sidan om den smala vägen.
Spridarna är på runda slängar 440 cc - en smula för små även om de är åtta till antalet. Med E85 börjar duty cykle bli hög på dem, trots höjt bränsletryck.
Mats A:
Det stämmer att vi har träffats, jag kommer ihåg dina fina kromade fälgar på Camaron.
Jag kommer ursprungligen från Sundsvall/Timrå men arbetade två år i Umeå innan det blev för jobbigt att pendla 27 mil enkel resväg.
Bodde bl.a. på Mariehem samt Teg.
Försökte bedriva kontinuerliga veckoträffar för Trans Am:er där uppe, men underlaget var lite lågt... Eller så nådde jag inte ut ordentligt.
Flyttlasset gick ned till Stockholm och är numer bosatt i Upplands Väsby ca 25 min söder om Uppsala.
Mina polare som kör MC brukar veta exakt vart jag bor när jag säger att man svänger av vid Öhlinshuset (syns från E4)...
Precis som Tommy skrev, 5.8 liter. Originalmotorn var på 5.0 liter.. Lägg på 0.5 kilo laddtryck och hela motorpaketet blir betydligt trevligare...
Man behöver inte ladda så enormt mycket på en redan stor motor... Även om målet som sagt är ca 1 kilo med nuvarande toppar och insug..
Har tyvärr inga filmer eller tidkort. Kan iaf. berätta att i min jakt på en bättre soppakurva för styrdatorn låg jag på en smal landsväg och använde bromsen för att simulera tung uppförsbacke.
Låg i ca 35-40 km/h på 2:an och bromsade när laddtrycket plötsligt närmade sig 0.3-0.4 bar - då slet den lös bakdäcken och bilen ställde sig på tvären.
Inte kul med en allé av träd på vardera sidan om den smala vägen.
Spridarna är på runda slängar 440 cc - en smula för små även om de är åtta till antalet. Med E85 börjar duty cykle bli hög på dem, trots höjt bränsletryck.
Mats A:
Det stämmer att vi har träffats, jag kommer ihåg dina fina kromade fälgar på Camaron.
Jag kommer ursprungligen från Sundsvall/Timrå men arbetade två år i Umeå innan det blev för jobbigt att pendla 27 mil enkel resväg.
Bodde bl.a. på Mariehem samt Teg.
Försökte bedriva kontinuerliga veckoträffar för Trans Am:er där uppe, men underlaget var lite lågt... Eller så nådde jag inte ut ordentligt.
Flyttlasset gick ned till Stockholm och är numer bosatt i Upplands Väsby ca 25 min söder om Uppsala.
Mina polare som kör MC brukar veta exakt vart jag bor när jag säger att man svänger av vid Öhlinshuset (syns från E4)...

Senast redigerad av v8anders den mån jul 31, 2006 5:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
- Ort: Upplands Väsby
Sista repan jag tog med bilen började den gå lite ryckigt, detta var med 99% E85 i tanken. Håller på att justera kurvorna en aning.
Jag har även kopplat ur styrsignalen för WG:arna för att på så sätt låta fjädern styra trycket. Blev bara 0.1 bar högre, dvs. 0.5.
Funderar på om det inte är lika bra att försöka få tag på starkare fjädrar istället för att sätta mottryck på WG:arna.
Detta är om jag förstått det, Rosenkrantz största version av WG. I dem sitter 50 eller om det var 52 mm ventiler.
Har även börjat fundera på om det inte är två olika fjädrar i dem också, knappast något som underlättar felsökning..
Jag har även kopplat ur styrsignalen för WG:arna för att på så sätt låta fjädern styra trycket. Blev bara 0.1 bar högre, dvs. 0.5.
Funderar på om det inte är lika bra att försöka få tag på starkare fjädrar istället för att sätta mottryck på WG:arna.
Detta är om jag förstått det, Rosenkrantz största version av WG. I dem sitter 50 eller om det var 52 mm ventiler.
Har även börjat fundera på om det inte är två olika fjädrar i dem också, knappast något som underlättar felsökning..
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Du bör ju iaf byta till större spridare ganska genast! E85 kräver ju mycket mera sås för att de ska lira. Än om de svider i kassan så kan de vara värt. Ja kan köpa 6 av dina 440cc spridare.
Angående WG så är de ju kanske smartare o bygga nån laddtrycksstyrning så du kan styra än att lita på en fjäder... De är vad jag tycker...
MVH

Angående WG så är de ju kanske smartare o bygga nån laddtrycksstyrning så du kan styra än att lita på en fjäder... De är vad jag tycker...
MVH

Fördelen med en fjäder är just att den går att lita på.. Laddtryckstyrning är bara en komplikation som man måste kunna lita 100% på.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
- Ort: Upplands Väsby
Jag vill helst använda fjäder för att få en hygglig grund att basera resten på. Dvs, 0.8-1.0 bar.
Efter det kan man börja laborera med elektronisk laddtrycksstyrning för att förhindra smygöppnande WG.
Tills jag når 95% duty cycle fortsätter jag med dessa spridare. Håller på att renovera huset också och då får bilbyggandet lida.
Efter det kan man börja laborera med elektronisk laddtrycksstyrning för att förhindra smygöppnande WG.
Tills jag når 95% duty cycle fortsätter jag med dessa spridare. Håller på att renovera huset också och då får bilbyggandet lida.
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kul med fler som bygger v8 turbo!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- turbo uffe
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 348
- Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
- Ort: Västerås
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
- Ort: Upplands Väsby
Tjena Uffe. Jodå, jag klarar mig ett tag till. Du vet ju vad som är i görningen och så mycket mer än några småturer till blir det inte i år.. Ska ta mig till Barkabyträffen om 1.5 vecka är tanken..
Men till nästa säsong blir det nog ett krav att ha IC.. Insugstempen börjar kännas onödigt hög, men det är svårt att identifiera gångproblemen med motorn..
Ibland drar den som rackarn för att några minuter senare gå lika piggt som vår katt när han druckit mjölk (kurr kurr, sova)...
Måste även försöka få bultarna till turbona att inte gänga ur sig.. Snart borrar jag ett hål rakt igenom och drar en låswire...
Har även en del värmeproblem, ena PCV-ventilen försvann på sista turen, eh... Rattstångens skyddshölje börjar också visa tendenser på att vara lite mjuk... Dags för mera headersbandage med andra ord.
/Anders
Men till nästa säsong blir det nog ett krav att ha IC.. Insugstempen börjar kännas onödigt hög, men det är svårt att identifiera gångproblemen med motorn..
Ibland drar den som rackarn för att några minuter senare gå lika piggt som vår katt när han druckit mjölk (kurr kurr, sova)...
Måste även försöka få bultarna till turbona att inte gänga ur sig.. Snart borrar jag ett hål rakt igenom och drar en låswire...
Har även en del värmeproblem, ena PCV-ventilen försvann på sista turen, eh... Rattstångens skyddshölje börjar också visa tendenser på att vara lite mjuk... Dags för mera headersbandage med andra ord.
/Anders
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
- Ort: Lidköping/Lycksele
- Kontakt:
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
- Ort: Upplands Väsby
Nog blir det fullt alltid.
Efter att ha provat den här designen av grenrör så är jag inte fullt nöjd - passagerarsidans WG ansluts i fel vinkel och svetsarna är överlag under kritik. Ska ordna fram en bättre svets nästa gång och även lägga ned tid på utseendet lite mer.
Sen vore det inte fel att göra ett eget sheet-metal insug heller, med trattar i plenumet.
Planer finns och vi får se vad man lyckas åstadkomma under kommande vinter.
/Anders
Efter att ha provat den här designen av grenrör så är jag inte fullt nöjd - passagerarsidans WG ansluts i fel vinkel och svetsarna är överlag under kritik. Ska ordna fram en bättre svets nästa gång och även lägga ned tid på utseendet lite mer.
Sen vore det inte fel att göra ett eget sheet-metal insug heller, med trattar i plenumet.
Planer finns och vi får se vad man lyckas åstadkomma under kommande vinter.
/Anders
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
- Ort: Upplands Väsby
Idag har det inhandlats mer avgasdelar, 1 st rostfri flexdel för att minska påfrestningen i Y-pipan mellan grenrören, två rejäla avgasflänsar i storleken 3" ifrån Uppsala avgasteknik som ska få stopp på problemen att dra fast Y-pipan.
Efter att ovanstående är monterat vore det f-n om inte hela systemet håller tätt och kan tryckas upp till sin rätta höjd.
Dagen till ära ökades garagets längd med imponerande fem centimeter. Flyttade ut garageporten en smula och gjöt fast en ny kantbalk. Så nu ska porten hålla tätt till vintern och kanske man får lite mer värme där..
Om solen är uppe i morgon ska Y-pipan fixas för gott, sen blir det köra och intuning av... Snart den 12/8, snart Barkarby Power Meet.
Efter att ovanstående är monterat vore det f-n om inte hela systemet håller tätt och kan tryckas upp till sin rätta höjd.
Dagen till ära ökades garagets längd med imponerande fem centimeter. Flyttade ut garageporten en smula och gjöt fast en ny kantbalk. Så nu ska porten hålla tätt till vintern och kanske man får lite mer värme där..
Om solen är uppe i morgon ska Y-pipan fixas för gott, sen blir det köra och intuning av... Snart den 12/8, snart Barkarby Power Meet.
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!