Bolinders TurboDiesel (Bromsad 24/5-07)
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Jag rullade hemmifrån kl 06.30, och var hos lantmännen maskin kl 07.00 för effektprov.
Resultatet med orginal bränslemängd blev 60hk/1500rpm (PTO) och 75hk/1950rpm. Mekarna som bromsade såg besvikna ut
Orginaleffekten är 51hk/1500rpm och 63hk/1950rpm. 240Nm/1300rpm.
Med pumpen i normalläge, dvs skruvad i botten, så gav den:
85hk/1500rpm
100hk/1950rpm
Över 400Nm /1300-1500rpm
Ingen nämnvärd svartrök, och avgastemp på 720°C vid sista mätningen. Ca 550°C vid första bromsningen.
Jag vill tacka Lantmännen maskin i Uppsala som sponsrade med bromsningen.
Resultatet med orginal bränslemängd blev 60hk/1500rpm (PTO) och 75hk/1950rpm. Mekarna som bromsade såg besvikna ut
Orginaleffekten är 51hk/1500rpm och 63hk/1950rpm. 240Nm/1300rpm.
Med pumpen i normalläge, dvs skruvad i botten, så gav den:
85hk/1500rpm
100hk/1950rpm
Över 400Nm /1300-1500rpm
Ingen nämnvärd svartrök, och avgastemp på 720°C vid sista mätningen. Ca 550°C vid första bromsningen.
Jag vill tacka Lantmännen maskin i Uppsala som sponsrade med bromsningen.
Senast redigerad av Axel den sön maj 27, 2007 12:36 pm, redigerad totalt 3 gång.
Axel Wall
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
100hk hur bromsar man en traktor? bilder?
rätt hög avgas temp, lite vatteninsprutning kanske??
rätt hög avgas temp, lite vatteninsprutning kanske??
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Det vanligaste är att man mäter effekten på kraftuttaget med lämplig dynamometer, denna var hydraulisk, stor som en mindre bilkärra.Jens Gustavsson skrev:100hk hur bromsar man en traktor? bilder?
rätt hög avgas temp, lite vatteninsprutning kanske??
Transmissionsförlusterna till kraftuttaget är ca 2% på denna traktor, då det bara är en rakskuren cylindrisk transmission och en flerskivig (6-8st drivna lameller, kommer inte ihåg exakt..) torrlamellkoppling (typ som en MC-koppling) mellan vevaxeln och kraftuttagstappen
Kraftuttaget snurrar 540rpm vid 1500 rpm motorvarvtal, så kraftuttagskopplingen överför ca 1200Nm
Annars kan man t.ex. mäta dragkraft på asfalt med en ombyggd lastbil bakom, som bromsar.
Axel Wall
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 179
- Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
- Ort: Sala
- Kontakt:
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Det beror ju som vanligt på hur mycket effekt man tar ut, men den borde dra ca 15% mindre soppa jfr. orginal om man tar ut ca 60hk.Babs skrev:hur verkar soppaförbrukningen efter trimmningen?350/600(1113)brukar ju inte direkt vara törstiga i originalutförande,typ tankning 1 gång i halvåret oavsett arbetsmoment
Om man skulle ta ut 100hk konstant vid 2000rpm så skulle den dra ca 20l/h, men det är ju inte så lätt att belasta på det viset... kanske 15l/h om man plågar den hårt framför harven?
Axel Wall