142 '69 - Busbil

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

142 '69 - Busbil

Inlägg av Glufsen »

Jaha då slänger man ut en tråd om det lilla "projekt" jag håller på med...

Bilen är alltså (eller var) en Volvo 142 -69. Fick den för ungefär 1 år sedan av en bonnpolare till farsan...Att den var riktigt jävla rostig förstod man direkt när man såg (eller rättare sagt INTE såg) baljorna i skuffen, och enorma hål i sparklådorna.

Skitsamma tänkte jag och sen bogserade vi hem aset. Efter lite bonnmek och färsk bensin så spred sig ett mäktigt bludder över gårdsplanen, raka rör :lol: Nåja,köra gick det och jag hade riktigt skoj med att spöa den på öde grusvägar ett tag. Men jag skaffade den ju för att ha något att skruva med, och eftersom det blev roligare än att försöka mörda skiten på grusvägarna resulterade det i det här...

Bild

Helt rensad alltså,bortsett från drivlina men som också den ryker snart. Som sagt,har man aldrig gjort något sånt här tidigare och gör allt själv så tar det helt enkelt tid och blir inte alla gånger som man har tänkt sig.

Men vad ska hända med den gamla 142:an då? Vore det inte bättre att köpa något som är besiktat och hyffsat fritt från rost att greja med och sen ha kexhögen som isbil? Jo det kanske det vore, men nu när bilen ändå är i molekyler kan jag likagärna försöka laga upp den. Dessutom tycker jag att rostlagning är rätt skoj 8)

Att göra: Byta trösklar,svetsa upp det relativt friska golvet,laga torped/innerskärmar,svetsa en balk på höger sida,svetsa dit nya baljor,nya skärmkanter/innerskärmar bak,två miljoner småhål och ytrost+ en hel del till som lär dyka upp! Därefter blir det till att leta rostfria dörrar/framskärmar/front,eller i värsta fall svetsa upp de gamla.

Efter rostlagning blir det naturligtvis en ny lack, men allt som är efter rostlagningen känns som det är nu rätt långt in i framtiden så det tar jag då! Har en del planer på drivlinebyte men det får jag som sagt ta då...

Mer bilder:

Bild
Hmm besiktningsklar eller vad säger ni?

Bild
Här var det ju...Fint. Fan vad fult.

Bild
Tjosan!

Just nu går det lite småtrögt med bilen eftersom jag bor 4mil från verkstan och enbart kan jobba med den på helger/lov, men framåt går det iaf. Tröttnar jag så stuvar jag in liket låååångt in i maskinhallen och fräser runt i en pippigul Duett istället (och nej det är ingen sönderkapad epa-truck :lol: )
Senast redigerad av Glufsen den tor jul 08, 2010 7:11 pm, redigerad totalt 2 gång.
Nordetun
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån apr 17, 2006 4:22 am

Inlägg av Nordetun »

Avstånd är dryga, dock har du ju fördelen med att du inte hinner tröttna lika fort, hinner växa fram motivation mellan helgerna. Att förvandla kex till bruksskick förtjänar alltid en eloge! Ser fram emot mer byggbilder
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Nordetun skrev:Avstånd är dryga, dock har du ju fördelen med att du inte hinner tröttna lika fort, hinner växa fram motivation mellan helgerna. Att förvandla kex till bruksskick förtjänar alltid en eloge! Ser fram emot mer byggbilder
Tackar :) Jo det är lite småskoj att tänka på vad som ska göras i helgen med bilen och att sen faktiskt göra det. Har iallafall tur med att den är rak i plåten! Har snokat runt överallt och har inte hittat ens en antydan till en krock eller bula,alltid något 8) I helgen ska det svetsas golv upp mot innertröskeln på höger sida,sen ska jag börja fundera på hur jag gör med plåten runt domkraftsinfästningarna bak,riktigt knepigt att laga där!
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Jaha idag tänkte jag svetsa lite golv på höger sida, men som vanligt blev det inte som man har tänkt sig så jag hann bara med att kapa ur det mesta.

Fullt ös med kapen...
Bild

...och efter en stund såg det ut såhär:
Bild

Domkraftsinfästningen måste alltså svetsas upp den med,och sen får jag fixa till plåten runtomkring den på något smart sätt.

Likadant på bakre fästet:
Bild

Ska väl förhoppningsvis hinna med att svetsa lite nästa helg också :wink:
Användarvisningsbild
Volvex
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: mån sep 18, 2006 3:01 pm
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Volvex »

Vilket modigt projekt=)
Svartbältare i svetts o smide när den är klar!
Är det inte frestande med massor med glasfiberskärmarhuvar dörrar mm?
MvH
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Volvex skrev:Vilket modigt projekt=)
Svartbältare i svetts o smide när den är klar!
Är det inte frestande med massor med glasfiberskärmarhuvar dörrar mm?
MvH
Jovisst har jag funderat på att byta ut skärmar,dörrar,huv och bagagelucka till plast/glasfiber, men eftersom det är lite budget så får det nog vänta...Kostar ju att köpa färdigt, och att gjuta själv är svårt.
Men allt sånt tar jag när (om) själva "kärnan" är rostlagad och klar.

Ångrar faktiskt lite att jag plockade ner den, skulle vart kul att fixa belysning/besiktningsgrejor och sen åkt och besiktat aset så att man hade fått dels ett gott skratt över besiktningsgubbarnas miner och kommentarer, men också en checklista på vad som ska göras...Nåja,nu är det skitsamma 8)
Nordetun
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån apr 17, 2006 4:22 am

Inlägg av Nordetun »

Hehe farligt att tänka sådär =)

Tror inte du kommer bli besviken på resultatet när du väl är klar och då är du nog mer glad över att du inte bara fixade lysen och åkte iväg till bes.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Den dagen den blir besiktad utan anmärkning kommer att kännas smått overklig hehe :lol: Även om den aldrig blir det så har jag lärt mig extremt mycket när jag har hållt på med den,allt ifrån lacka flames till svetsning, och sen har jag kul när jag mekar också...Oftast.

Vad hände idag då? Jo jag konstanterade att samtliga domkraftsinfästningar måste förstärkas och en massa plåt runtomkring måste bytas,sen så upptäckte jag i vanlig ordning en miljard småhål. Blev lite småtrött på rost så då bestämde jag mig för att göra något skoj istället, nämligen att utrota en råtta i Duetten:

Bild

Fin va? Nåja, en råtta blev iaf utrotad med hjälp av en råttfälla och ett stycke tjock bonnkatt, så nästa mini-projekt blir att släpa ut Dutten och riva ur inredningen som råttan och hans polare har bott i/ätit upp...Sen blir det turbo-B18 :)
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Idag så inhandlades det inre skärmkanter bak på en förbannat regnig Volvomarknad i Nyköping, så nu har jag all plåt som behövs för att laga "kärnan" på bilen! Tänkte leta baljor bak också men det får bli vanlig plåt istället, enkelt och billigt.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Jahapp idag så prövade jag en lamellslipskiva, jäklar vad effektiv den är!
Började slipa golv på höger sida för att kunna lägga igen ett gäng irriterande småhål, och allt gick skitbra ända tills brorsan kom med sin S**B 9-5 för att byta drivaxeldamask...Vet hurpass drygt det är, så jag la ner slipandet för dagen och gjorde något som inte låter så mycket istället: Rensade höger innerskärm fram fritt från underredsmassa. Lokaliserade en del mindre angrepp och några hål, men inget allvarligt om man jämför med resten av bilen :lol:

Så det tog i princip hela dagen iom att jag hjälpte brorsan med S**ben
(om det är någon som vet hur man lossar en drivaxel på en sån så skriv gärna det, vi fick nämligen inte loss den) och en hel del andra saker. Och kameran glömde jag naturligtvis...

Har lov snart en vecka och då tänkte jag byta höger tröskel, bara att hoppas att bilfan inte rasar ihop hehe...Kommer ju ingenvart längre, trösklarna måste bytas för att få en bra grund att fortsätta laga på :wink:
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Jahapp dags för en lite uppdatering då:

Kapat bort lite tröskel:
Bild

...upptäckt att hela golvplåten runtomkring domkraftsfästet på höger sida måste kapas bort och byggas upp igen:
Bild

Ska mäta och dona lite, sen bygga upp en ny plåt vid sidan av innan den gamla åker bort. Efter det så blir det väl en massa mer plåtbyta tills den nya tröskeln är helt redo att svetsas dit :wink:

Sen går det lite småtrögt nu också, dels har jag dåligt med tid och dels så håller en Golf 3 på att renoveras/lackas/krocklagas i samma garage som mig...Så det blir en liten paus i byggandet tills polarn blir klar med den :P

Over and out!
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Du har att göra till sommarn ser jag.. ;) Så arbetslös lär du nog aldrig kunna bli.. ;) Sugen på åka hämta en 71a med redigt fin b20 i som "bara" gått 20 000 mil.. :)
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

B20TicPower skrev:Du har att göra till sommarn ser jag.. ;) Så arbetslös lär du nog aldrig kunna bli.. ;) Sugen på åka hämta en 71a med redigt fin b20 i som "bara" gått 20 000 mil.. :)
Jo att göra har jag nog fanimej, men sen är det ett tag tills körkortet också... Det är det som är lite roligt tro det eller ej, att se om jag klarar av det :wink: Visst är jag sugen på en någorlunda rostfri 142, men då ska jag helt ha tappat motivationen för Kexhögen först hehe...
Men visst tar det tid, det har du rätt i. Men det gör alla renoveringar :wink:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Vet hur de är att laga rost.. De viktigaste e väl att va ungifär lika seriös överallt.. :) Så man får ut bilen å får lite glädja av det med så man inte tröttnar.. :) Ja har förmågan att va lite för seriös ibland speciellt va gäller motorn.. 8) Finns en tråd på turbotrimmning almänt.. Så kan de gå när de spårar ut lite mot som va tänkt frånbörjan.. Tänkte börja med dubbla su.. men de vart nå helt annat.. :P Ska du köra med för motor?
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Obestämt änsålänge, troligen en lätt vässad B20 till att börja med, men jag har somsagt planer på en D24TIC+M47+1031 bakaxel... Men det är bara planer än så länge, måste ju få ordning på plåten först :roll:

Jo jag försöker göra varenda rostlagning så seriös som möjligt, och det innebär ju att man måste slipa/kapa bort all rost, och då upptäcker man oftast mer rost... Men vafan jag klagar inte, jag har valt att hålla på med en rostig gammal Volvo och då får man stå för det :hihi:
Skriv svar