B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)
Jag tänkte här kolla om det finns något intresse för en flödes- och bromstävling med Volvo B20.
Ide'n är att varje deltagare bygger en topp efter vissa regler. Topparna mäts i flödesbänk, och jämförs vad gäller medel- och maxflöde, inom vissa ventillyft. Sen körs varje topp i bromsbänk, på samma motor. Här gäller medel- och maxeffekt inom ett visst varvtalsområde.
Jag tror det blir väldigt intressant att se förhållandet mellan flöde och effekt mellan olika toppar.
Tanken är att hålla det så "basic" som möjligt. Inga krångliga regler, inga värstinprylar i motorn etc. Bottedelen blir på 2126 cc, alltså 92 mm borr. Vad gäller toppen så kommer reglerna att se ut ungefär så här:
Valfri standard stomme, B18 eller B20.
Ventilstorlek fritt.
Minimum 8 mm ventilskaft.
Minimum volym i förbränningsrum ? cc. (troligtvis ca 43-44 cc)
Ventilfjädrar fritt, kanske blir det begränsning eller rekommendation på tryck.
Ej tillåtet att tillföra material i kanaler eller förbränningsrum.
Standard B20 E grenrörspackning används vid bromsningen.
Flödning och bromsning blir hos Görans Motorteknik i Hovmantorp (södra Småland). Någon gång i höst/vinter (november?).
http://www.goransgarage.com/
Det kommer naturligtvis att kosta en slant för varje deltagare. Hur mycket har vi inte bestämt än, men troligtvis 1000-1500 kr per deltagare/topp. Det kostar ju en del för oss. Både för min del med motorbygget , och framför allt för Görans del vad gäller tid, utrustning, bränsleåtgång mm. Men man får ju toppen flödad och bromsad, med papper på det.
Detta är bara en första intressekoll, inget är spikat än. Blir det av, så kommer utförligare info om regler, motorspec. osv.
Någon som vill vara med? Som verkligen är SERIÖST intresserad! Har ni långt att åka så går det ju alltid att skicka toppen. Men det är ju alltid roligare om toppbyggaren finns på plats.
Kom gärna med synpunkter på regler, motor, datum, startavgift etc, inget är som sagt bestämt ännu.
Göran läser här, och jag har tjatat på honom att registrera sig här. Så kan han svara på frågor om flödningen och bromsningen.
Jag vet att Erland är intresserad....Och Göran och jag kommer ju att ställa upp såklart. Jens G??
Stefan Lindqvist
________________________________
Anmälda:
Erland Cox
Christer J (jacobson_se)
Frasse (Snakefield m-sport)
Göran K, GMT
Stefan L (Lindqvist Racing)
Patrik S (Pacman)
Peter Schmidt
Jarmo Y
Niklas L (knotan)
Ide'n är att varje deltagare bygger en topp efter vissa regler. Topparna mäts i flödesbänk, och jämförs vad gäller medel- och maxflöde, inom vissa ventillyft. Sen körs varje topp i bromsbänk, på samma motor. Här gäller medel- och maxeffekt inom ett visst varvtalsområde.
Jag tror det blir väldigt intressant att se förhållandet mellan flöde och effekt mellan olika toppar.
Tanken är att hålla det så "basic" som möjligt. Inga krångliga regler, inga värstinprylar i motorn etc. Bottedelen blir på 2126 cc, alltså 92 mm borr. Vad gäller toppen så kommer reglerna att se ut ungefär så här:
Valfri standard stomme, B18 eller B20.
Ventilstorlek fritt.
Minimum 8 mm ventilskaft.
Minimum volym i förbränningsrum ? cc. (troligtvis ca 43-44 cc)
Ventilfjädrar fritt, kanske blir det begränsning eller rekommendation på tryck.
Ej tillåtet att tillföra material i kanaler eller förbränningsrum.
Standard B20 E grenrörspackning används vid bromsningen.
Flödning och bromsning blir hos Görans Motorteknik i Hovmantorp (södra Småland). Någon gång i höst/vinter (november?).
http://www.goransgarage.com/
Det kommer naturligtvis att kosta en slant för varje deltagare. Hur mycket har vi inte bestämt än, men troligtvis 1000-1500 kr per deltagare/topp. Det kostar ju en del för oss. Både för min del med motorbygget , och framför allt för Görans del vad gäller tid, utrustning, bränsleåtgång mm. Men man får ju toppen flödad och bromsad, med papper på det.
Detta är bara en första intressekoll, inget är spikat än. Blir det av, så kommer utförligare info om regler, motorspec. osv.
Någon som vill vara med? Som verkligen är SERIÖST intresserad! Har ni långt att åka så går det ju alltid att skicka toppen. Men det är ju alltid roligare om toppbyggaren finns på plats.
Kom gärna med synpunkter på regler, motor, datum, startavgift etc, inget är som sagt bestämt ännu.
Göran läser här, och jag har tjatat på honom att registrera sig här. Så kan han svara på frågor om flödningen och bromsningen.
Jag vet att Erland är intresserad....Och Göran och jag kommer ju att ställa upp såklart. Jens G??
Stefan Lindqvist
________________________________
Anmälda:
Erland Cox
Christer J (jacobson_se)
Frasse (Snakefield m-sport)
Göran K, GMT
Stefan L (Lindqvist Racing)
Patrik S (Pacman)
Peter Schmidt
Jarmo Y
Niklas L (knotan)
Senast redigerad av Lindqvist Racing den sön okt 24, 2010 7:41 pm, redigerad totalt 6 gång.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 205
- Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
- Ort: laholm
bra initiativ!!!
min värstingtopp hänger lite på bottendelen men ja får se om man löser
nåt innan det är dags, inga resta kanaler va?
min värstingtopp hänger lite på bottendelen men ja får se om man löser
nåt innan det är dags, inga resta kanaler va?
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Inga resta kanaler. B20E grenrörspackningen blir ju en sorts måttstock/restriktor. Jag tror vi ska använda oss av en 42 mm fullradietratt vid flödningen, då är hålet lika stort som i E-packningen. Enklare än med modellera, och lika varje gång. Om man sen vill ha hålet i toppen större (eller mindre ) är det ok.
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Låter riktigt kul detta
Är verkligen inte någon b20 expert som en del rävar här på forumet, men dom finns ändå varmt om hjärtat.
Skall man ha blockpackning och toppbult med sig då?
Specifika längder på pinnbultarna mot insug och grenrör?
Älskar dom här tävlingarna
Är verkligen inte någon b20 expert som en del rävar här på forumet, men dom finns ändå varmt om hjärtat.
Skall man ha blockpackning och toppbult med sig då?
Specifika längder på pinnbultarna mot insug och grenrör?
Älskar dom här tävlingarna
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
hmmm..
Så många restriktioner?
blir juh i slutänden likadana topplock juh.
Skulle det inte vara roligare med till exempel bultdelningen till insug/grenrör ska vara std, sen får man flytta kanalerna hur man vill.
Det sätter juh ändå sina begränsningar.
men det kan bli att skilja mera bland de olika byggarna.
Vilket gör man kan lära av varandra.
Så många restriktioner?
blir juh i slutänden likadana topplock juh.
Skulle det inte vara roligare med till exempel bultdelningen till insug/grenrör ska vara std, sen får man flytta kanalerna hur man vill.
Det sätter juh ändå sina begränsningar.
men det kan bli att skilja mera bland de olika byggarna.
Vilket gör man kan lära av varandra.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
de dära tycker jag också skulle vara en bättre ideKadett4wd skrev:hmmm..
Så många restriktioner?
blir juh i slutänden likadana topplock juh.
Skulle det inte vara roligare med till exempel bultdelningen till insug/grenrör ska vara std, sen får man flytta kanalerna hur man vill.
Det sätter juh ändå sina begränsningar.
men det kan bli att skilja mera bland de olika byggarna.
Vilket gör man kan lära av varandra.
problemet om man vill resa kanalerna är ju att man måste ha med ett eget insug så man inte får positiva kanter i insuget
samma blir de på avgas där för d eju inte bli nå konstiga kanter
eller så börjar man bromsa den toppen men minst resta kanalen och sen portar upp insuget stegvist efter nästa topp som är lite större men de blir ganska gormigt
jag tycker ni borde satsa på lite större gasare också typ 48 mm eller 50
45 är för lite om man vill ta ut max
synd att de inte var en b30 som skulle bromsas för en sådan steg 5 topp finns redan klar på jobbet sen flera år tillbaka
Känns som att trådskaparen och "tävlingsledaren" inte är ute efter en übermaxad värstingstoppsbromsning utan mer av en duell där det går ut på att maximera en topp utifrån ett visst koncept med tanke på att det handlar om maxxeffekt inom varvtalsområde osv. Men vad vet jag.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Tanken är väl att det ska vara relativt enkelt och bara toppen som skiljer. Om alla får förutsättningarna på motorn så är det precis som när man gör en kundtopp. Beräkna efter vilken ventil som får plats och det givna lyftet. Sen dimensionerar man kanalerna efter det. Det visar vem som bäst klarar av att beräkna och porta toppen efter de givna förutsättningarna vilket bara en flödestävling inte gör. Toppen kan vara alldeles för stor och ändå flöda bra.
Erland
Erland
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Alldeles riktigt. Jag vill att det ska vara en konventionellt byggd B20 topp, så att även hemmatrimmaren känner igen sig, och kan vara med. Det är inte frågan om att få ut max effekt ur en B20, utan att lyckas så bra som möjligt under vissa förutsättningar. Det skulle bli alldeles för krångligt vid bromsningen om man fick ha resta kanaler etc, där förgasarna fick flyttas över till specialinsug, grenrör som ej passar, osv. Jag tror det kan bli en del skillnader ändå mellan topparna, kanalerna kan utformas på många sätt ändå. Och så många B20 trimtoppar som jag sett genom alla år, så inte har dom varit likadana precis.The skrev:Känns som att trådskaparen och "tävlingsledaren" inte är ute efter en übermaxad värstingstoppsbromsning utan mer av en duell där det går ut på att maximera en topp utifrån ett visst koncept med tanke på att det handlar om maxxeffekt inom varvtalsområde osv. Men vad vet jag.
Det blir ingen supervass kam, lite grann för att hålla ner varvtalet. Jag kan inte bygga en svindyr bottendel som klarar jättehöga rpm, bara för detta. Men den kommer att vara fräsch och balanserad så den tål lite varv. Och visst kan jag välja 48:or om dom flesta vill det, inga problem. Det blir kanske några pållar till, men det spelar ju ingen roll egentligen. Alla har ju samma förutsättningar.
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Precis, Erland. Det gäller att få till en topp som funkar bra på just denna motor. Det kanske ska ses som en bromstävling i första hand. Men att topparna också flödas för att se sambandet. Bygger man bara efter maxflöde i toppen så funkar den kanske inte så bra på motorn. Det är detta jag tycker ska bli intressant, hur flödet avspeglar sig i effekt och vrid.