B20 turboprojekt

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Simon01
För mycket laddtryck

B20 turboprojekt

Inlägg av Simon01 »

Jag kommer förhoppningsvis igång med mitt turbobygge under våren, om jag får ur den berömda tummen vill säga.

Recept: B20 originalbotten, C-kam, något portad originaltopp, troligtvis en turbo från 940(Garret?? nånting??), adapter från originalgrenrör, eventuellt IC.
Jag tänkte trycka igenom en vanlig Stromberg el. Solex.
Vad säger experterna om detta? Något jag bör ändra? Hur mycket bör jag kunna ladda utan att packningarna flyger över halva småland?
Tacksam för alla svar och tips!

Turbon verkade inte helt oljetät, är det lönt att försöka reparera en sån eller ska jag leta ny direkt? Fick ju den gratis :D

Jag tänker inte plöja ner några stora summor i det här bygget, jag gör det mest för att lära mig lite mer eftersom jag aldrig sysslat nåt med turbo innan. Egentligen är jag ju lite anti-turbo men man blir ju lite påverkad av denna sida :D

Edit: isbelagt projekt minst sagt
Senast redigerad av Simon01 den mån apr 23, 2012 8:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Erik åker dubbla toppackningar på sin B20, laddar 1kg. Funkar kanon. Han trycker även igenom en Strombergare som är lite modifierad, slipad nålventil, andra stycken e.t.c.

Om turbon läker olja kan det ju vara en spricka eller dylikt, ta och kolla upp den senad kan du ju enkelt göra en debömning. Glöm inte att du behöver byta ut soppa pumpen mot en elektronisk, samt att du behöver en btr.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

du får nog räkna med mellan 7000-10000kr.

Jag ligger på 10000kr byggkostnad just nu. Och då har jag kommit billigt undan.
Simon01
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon01 »

1kg?? det var inte dåligt? vad har han för komp då? Jag tänkte köra med enkel packning. Jag har ju i princip allt jag behöver, rör, slangar och grejer har jag på jobbet. Det jag behöver köpa är ju pump, BTR och eventuellt en turbo plus en 140 till att stoppa motorn i förstås :D
Men det brukar ju alltid bli dyrare än man räknat med.
anton__b
Lite mer laddtryck

Inlägg av anton__b »

visst brukar man stoppa en plåt mellan packningarna om man kör med dubbla???
----------------------------------------
Simon01
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon01 »

Vad ska man ha för bränsletrycksregulator? Det finns ju en del att välja på. Hur svårt är det att tillverka en själv?
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare

Inlägg av Ecke »

Det går att köra med dubbla packningar det funkar. lovar min har ja fan varvat å plågat nu ett tag å det håller..
Simon01
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon01 »

Jag tänkte beställa en tryckregulator genom en verktyg/maskin firma, är det nån som har testat att köra med BTR för industri? Det borde väl funka lika bra? Anledningen är jag jag får ett mycket förmånligt pris.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Simon01 skrev:Jag tänkte beställa en tryckregulator genom en verktyg/maskin firma, är det nån som har testat att köra med BTR för industri? Det borde väl funka lika bra? Anledningen är jag jag får ett mycket förmånligt pris.
Det låter intressant, om dom jobbar på samma sätt skall det ju inte vara några problem, men gör dom verkligen det? - Vad ligger dom i för pris?
Simon01
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon01 »

Det fanns en massa olika modeller så det gick att få precis som man ville ha den, priset vet jag inte än men bildelar är ju alltid dyrare för att det är just bildelar :wink:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

JA iofs, köp en, testa -> Berätta hur den funkar, vart det kan inhandlas ;)
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av fizz »

japp, en länk vore najs! ... :wink:

(fulmek är bra mek!) :-D
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja fattar inte heller hur dom kan ta 800 spänn för en regulator de är väll en fjäder & en slags nål, sen nått membran som ökar flödet jäms med trycket in på andra sidan, hur svårt kan de eg vara..
Simon01
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon01 »

Nu har jag hämtat ett aggregat, det har suttit i en 940(ej original).
Det står nåt i den här stilen, Garrett BC 0 A/R .48 M27. Nån som vet vad det kan vara för nåt? det är vattenkylt.
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare

Inlägg av Ecke »

Köpte jusst en sådan kostade 950 kr innan den va hemma.. ja men man var ju tvungen..
Skriv svar