Jonas T skrev:mumsigt bygge
Jag tror att din förra motor påminner en hel del om den jag ska starta inom kort, skulle vara intressant att få kika lite på tändkurvan du hade till den, skiljer sig nog en hel del jämfört med 8ventilaren. även nyfiken på hur karaktären på motorn blev.
MVH Jonas
Den förra motorn bestod inte av något upphetsande direkt.
standrad vev stiftad och balanserad med spm-stakar, svarvade fk-kolvar, lätt portad 16v med std kammar och mekaniska tryckare.
egensnickrat grenrör med en gt25bb ts04 och en rosencrantz wastegate,
haltech f9 med fast msd tändning, dubbla spridar rader med s60r spridare i std insug, 70hk gas.
Den motorn hade mer än gillat en justerbar tändning.
Körde med fast tändning på 16grader och fick ett vrid på 700nm vid 4500rpm.
när vi körde med högre tändning först så hade jag 710nm vid 3000rpm då var det tryck i grejerna men mellanlast krävde en lägre tändpunkt tyvärr..
Testkörde motorn med en vanlig 265 låda och 4:10 axel, den spann 4 första växlarna helt utan problem.
Testkörde då utan dörrar och front (inte så nyttigt).
Bytte axel till en 240 1031 då 140axeln hade fått så mycket stryck innan med en 300hk snurra så den skrek för varje varv den var tvungen att snurra.
Blev då 3:54 i bakaxeln och då vart den slöare direkt.
Den drog ju fortfarande loss men inte lika enkelt, körbarheten hos den motorn var trevlig får jag säga, men skall jag bygga en motor för att köra med på gatan för att ha bilen enbart för gata så är dom nya mitsu aggen en klass för sig..
Dags för en uppdatering igen, har rotat fram lite mer bilder i telefonen som jag slänger upp.
Detta är till och med dags färska bilder, iaf den/dom sista i denna posten.
Motorfästen
lite av bilen
delar
grenrör påbörjat

Lite av dagens händelse man fick ägna sig åt när gasen till tig:en tog slut
kunde inte lägga in någon bild på toppen då den vägrade att gå ner i storlek, tråkigt när man måste dra listen åt sidan här nere.
Det var allt för ikväll så skall jag se om inte jag kan försöka uppdatera lite mer i slutet på veckan då det förhoppnings vis har gått någon timma till i garaget.