Placera batteri i bagaget, vad göra?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
caseih
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör jan 24, 2009 6:31 pm
Ort: örnsköldsvik

Placera batteri i bagaget, vad göra?

Inlägg av caseih »

hej.

vill placera batteriet i bagaget, dels för att frigöra plats och lite annat..

Men, har hört att man ska ha "elcentralen" inom 40cm ifrån batteriet. Hur kommer det att fungera om jag flyttar bak batteriet? kommer nog behålla elcentralen fram...

Tack!
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Vad är det för "elcentralen" du pratar om?
Gustav Sundberg
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Du jordar batteriet på något bra ställe nära batteriet.

Du drar en ny GROV pluskabel direkt från batteriet till startmotorn.
Från startmotorn matar du resten av bilen. Om du låter gamla startmotormatningen sitta kvar så går den upp till gamla batteripolen där resten av elen finns.
Jonas Bylund
Bild
caseih
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör jan 24, 2009 6:31 pm
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av caseih »

JoBy skrev:Du jordar batteriet på något bra ställe nära batteriet.

Du drar en ny GROV pluskabel direkt från batteriet till startmotorn.
Från startmotorn matar du resten av bilen. Om du låter gamla startmotormatningen sitta kvar så går den upp till gamla batteripolen där resten av elen finns.
okej, men har hört att försäkringsbolagen vill att säkringsdosan ska vara 30-40 cm ifrån batteriet? eftersom man måste dra den igenom torped väggen osv...
Användarvisningsbild
Grooverhound
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jun 28, 2006 9:02 pm
Ort: 360 10 Ryd

Inlägg av Grooverhound »

caseih skrev:
JoBy skrev:Du jordar batteriet på något bra ställe nära batteriet.

Du drar en ny GROV pluskabel direkt från batteriet till startmotorn.
Från startmotorn matar du resten av bilen. Om du låter gamla startmotormatningen sitta kvar så går den upp till gamla batteripolen där resten av elen finns.
okej, men har hört att försäkringsbolagen vill att säkringsdosan ska vara 30-40 cm ifrån batteriet? eftersom man måste dra den igenom torped väggen osv...
e nog till slutstegsbyggen du har hört de.
plusen e inte avsäkrad mellan batteri och startmotor.
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det är ju bra att ta en armerad slang och dra elkabeln genom den.

Även om kabeln är ordentligt klammrad skadar det aldrig med ett extra skydd mot mekanisk nötning.

Du kan även göra en säkring som brinner av kontrollerat vid kortis.

Om du använder en t.ex. 25-kvadrat kabel mellan batteri och startmotor.
Då kan du ta en 10-kvadrat sista decimetern närmast batteriet. Om du får en riktig kortis så brinner kabeln av där och resten av kabeln klarar sig.

Detta är ganska vanligt på jänkebilar och kallas "fusable link".
Senast redigerad av JoBy den tis okt 13, 2009 1:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Bylund
Bild
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 440
Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
Ort: Näsum

Inlägg av Henrik Bergstrand »

JoBy skrev:Det är ju bra att ta en armerad slang och dra elkabeln genom den.

Även om kabeln är ordentligt klammrad skadar det aldrig med ett extra skydd mot mekanisk nötning.

Du kan även göra en säkring som brinner av kontrollerat vid kortis.

Om du använder en t.ex. 25-kvadrat kabel mellan batteri och generator.
Då kan du ta en 10-kvadrat sista decimetern närmast batteriet. Om du får en riktig kortis så brinner kabeln av där och resten av kabeln klarar sig.

Detta är ganska vanligt på jänkebilar och kallas "fusable link".

Men då försvinner juhela poängen med att dra 25mm2 kabel..
Ryker det inte svart är det inte intressant!
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

_Bulan_ skrev:Men då försvinner juhela poängen med att dra 25mm2 kabel..
Nej.

Och om man själv vill räkna ut det teoretiska spänningsfallet i en kopparkabel:

ström(A) x 0,017 x kabellängden(m)/kabelarean(mm2).

Vi antar 5m kabel och en ström av 200A till startmotorn kortsiktigt.

1dm 10mm2 ger 200 x 0,017 x 0.1 / 10 = 0.034 V

5m 10mm2 ger 200 x 0,017 x 5 / 10 = 1.7 V

5m 25mm2 ger 200 x 0,017 x 5 / 25 = 0.68 V


Alltså ....

5m 25mm2 ger 0.68 volt spänningsfall.
5m 25mm2 + 1dm 10mm2 ger 0.68+0.034= 0.714 volt spänningsfall.
5m 10mm2 ger 1.7 volt spänningsfall.

Den 5 meter långa 25kvadratskabeln har 20 gånger högre resistans än den 1 dm långa 10kvadratskabeln.

Längden på kabeln är alltså väldigt avgörande för resistansen.
Långa kablar behöver vara mycket grövre än korta kablar.
Jonas Bylund
Bild
16-v
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: ons apr 22, 2009 11:52 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av 16-v »

Måsta tydligen sitta i en helt tät låda också, duger inte med tex biltemas, ?
Eller har jag fel igen?
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

Inlägg av jos4561 »

jag har då mitt iskuffen på amman å ingen har klagat ännu

tog en baterihylla från 140 å skruvade in mellan hjulhusen, stadit å bra.
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
16-v
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: ons apr 22, 2009 11:52 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av 16-v »

16-v skrev:Måsta tydligen sitta i en helt tät låda också, duger inte med tex biltemas, ?
Detta var vad besiktningsmannen sa till mig när vi pratade ang ombyggt fordon
Eller har jag fel igen?
Kgk
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: ons sep 09, 2009 10:27 pm

Inlägg av Kgk »

Om man jordar batteriet i skuffen uppstår fenomenet med lågfrekventa
magnetfält längs pluskabeln. Volvo var utsatt i media för åtta-tio år sedan
ang hälsoproblem pga detta. Jag tänker dra plus och minuskablarna
parallellt och jorda någonstans framme i motorrummet. Då försvinner
magnetfälten i det närmaste helt.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2800
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Enligt min åsikt är "problemet" med magnetfälten kraftigt upphaussade i media.

Bmw och flera andra Tyska tillverkare har haft batterierna bak sen mitten på -80 talet och har inte blivit speciellt "drabbade" i media för detta.

Dessutom går det inte speciellt höga strömmar i kabeln vid landsvägkörning eller liknande utan mest vid startögonblicket och första 5min sen är batteriet laddat, och merparten av strömmarna går från generatorn "direkt"

Och jag säger bara SVETSINDUSTRI med switchade strömkällor på 10-30 kHz och höga strömmar 200-400 Ampere och 25-35 Volt
Man kan ju se hur slipdammet ligger i cirklar där jordkabeln legat på golvet, problem i verkligheten ? i media ?
Inte mig veterligen.

Men detta är min åsikt i ämnet och vissa tycker säkert jag har fel,...

Ang. Tät låda så om det är gatbil finns inga krav, annat är det i racing.

"Fusable link" som JoBy nämner är en mkt bra lösning.
Ska nog sätta det i min, när andan faller på.

Nu blev det så där långt inlägg igen :doh:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
zoddri
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: mån jun 04, 2007 4:41 pm
Ort: Umeå

Inlägg av zoddri »

16-v skrev:Måsta tydligen sitta i en helt tät låda också, duger inte med tex biltemas, ?
Julas batterilåda för 99kr duger fint. Prövad sak :)
Laddtryck?
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

Jag har Biltemas i bagaget och den har blivit godkänd i besiktningen. Och designen skiljer inte så mycket från Grupp A bilarnas lådor, undrar om biltema tagit designen från dem :)

Bild

Bild
Skriv svar