Placera batteri i bagaget, vad göra?
Placera batteri i bagaget, vad göra?
hej.
vill placera batteriet i bagaget, dels för att frigöra plats och lite annat..
Men, har hört att man ska ha "elcentralen" inom 40cm ifrån batteriet. Hur kommer det att fungera om jag flyttar bak batteriet? kommer nog behålla elcentralen fram...
Tack!
vill placera batteriet i bagaget, dels för att frigöra plats och lite annat..
Men, har hört att man ska ha "elcentralen" inom 40cm ifrån batteriet. Hur kommer det att fungera om jag flyttar bak batteriet? kommer nog behålla elcentralen fram...
Tack!
okej, men har hört att försäkringsbolagen vill att säkringsdosan ska vara 30-40 cm ifrån batteriet? eftersom man måste dra den igenom torped väggen osv...JoBy skrev:Du jordar batteriet på något bra ställe nära batteriet.
Du drar en ny GROV pluskabel direkt från batteriet till startmotorn.
Från startmotorn matar du resten av bilen. Om du låter gamla startmotormatningen sitta kvar så går den upp till gamla batteripolen där resten av elen finns.
- Grooverhound
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 312
- Blev medlem: ons jun 28, 2006 9:02 pm
- Ort: 360 10 Ryd
e nog till slutstegsbyggen du har hört de.caseih skrev:okej, men har hört att försäkringsbolagen vill att säkringsdosan ska vara 30-40 cm ifrån batteriet? eftersom man måste dra den igenom torped väggen osv...JoBy skrev:Du jordar batteriet på något bra ställe nära batteriet.
Du drar en ny GROV pluskabel direkt från batteriet till startmotorn.
Från startmotorn matar du resten av bilen. Om du låter gamla startmotormatningen sitta kvar så går den upp till gamla batteripolen där resten av elen finns.
plusen e inte avsäkrad mellan batteri och startmotor.
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
070-2829 607
Det är ju bra att ta en armerad slang och dra elkabeln genom den.
Även om kabeln är ordentligt klammrad skadar det aldrig med ett extra skydd mot mekanisk nötning.
Du kan även göra en säkring som brinner av kontrollerat vid kortis.
Om du använder en t.ex. 25-kvadrat kabel mellan batteri och startmotor.
Då kan du ta en 10-kvadrat sista decimetern närmast batteriet. Om du får en riktig kortis så brinner kabeln av där och resten av kabeln klarar sig.
Detta är ganska vanligt på jänkebilar och kallas "fusable link".
Även om kabeln är ordentligt klammrad skadar det aldrig med ett extra skydd mot mekanisk nötning.
Du kan även göra en säkring som brinner av kontrollerat vid kortis.
Om du använder en t.ex. 25-kvadrat kabel mellan batteri och startmotor.
Då kan du ta en 10-kvadrat sista decimetern närmast batteriet. Om du får en riktig kortis så brinner kabeln av där och resten av kabeln klarar sig.
Detta är ganska vanligt på jänkebilar och kallas "fusable link".
Senast redigerad av JoBy den tis okt 13, 2009 1:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Bylund


-
Henrik Bergstrand
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
- Ort: Näsum
JoBy skrev:Det är ju bra att ta en armerad slang och dra elkabeln genom den.
Även om kabeln är ordentligt klammrad skadar det aldrig med ett extra skydd mot mekanisk nötning.
Du kan även göra en säkring som brinner av kontrollerat vid kortis.
Om du använder en t.ex. 25-kvadrat kabel mellan batteri och generator.
Då kan du ta en 10-kvadrat sista decimetern närmast batteriet. Om du får en riktig kortis så brinner kabeln av där och resten av kabeln klarar sig.
Detta är ganska vanligt på jänkebilar och kallas "fusable link".
Men då försvinner juhela poängen med att dra 25mm2 kabel..
Ryker det inte svart är det inte intressant!
Nej._Bulan_ skrev:Men då försvinner juhela poängen med att dra 25mm2 kabel..
Och om man själv vill räkna ut det teoretiska spänningsfallet i en kopparkabel:
ström(A) x 0,017 x kabellängden(m)/kabelarean(mm2).
Vi antar 5m kabel och en ström av 200A till startmotorn kortsiktigt.
1dm 10mm2 ger 200 x 0,017 x 0.1 / 10 = 0.034 V
5m 10mm2 ger 200 x 0,017 x 5 / 10 = 1.7 V
5m 25mm2 ger 200 x 0,017 x 5 / 25 = 0.68 V
Alltså ....
5m 25mm2 ger 0.68 volt spänningsfall.
5m 25mm2 + 1dm 10mm2 ger 0.68+0.034= 0.714 volt spänningsfall.
5m 10mm2 ger 1.7 volt spänningsfall.
Den 5 meter långa 25kvadratskabeln har 20 gånger högre resistans än den 1 dm långa 10kvadratskabeln.
Längden på kabeln är alltså väldigt avgörande för resistansen.
Långa kablar behöver vara mycket grövre än korta kablar.
Jonas Bylund


Om man jordar batteriet i skuffen uppstår fenomenet med lågfrekventa
magnetfält längs pluskabeln. Volvo var utsatt i media för åtta-tio år sedan
ang hälsoproblem pga detta. Jag tänker dra plus och minuskablarna
parallellt och jorda någonstans framme i motorrummet. Då försvinner
magnetfälten i det närmaste helt.
magnetfält längs pluskabeln. Volvo var utsatt i media för åtta-tio år sedan
ang hälsoproblem pga detta. Jag tänker dra plus och minuskablarna
parallellt och jorda någonstans framme i motorrummet. Då försvinner
magnetfälten i det närmaste helt.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2800
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Enligt min åsikt är "problemet" med magnetfälten kraftigt upphaussade i media.
Bmw och flera andra Tyska tillverkare har haft batterierna bak sen mitten på -80 talet och har inte blivit speciellt "drabbade" i media för detta.
Dessutom går det inte speciellt höga strömmar i kabeln vid landsvägkörning eller liknande utan mest vid startögonblicket och första 5min sen är batteriet laddat, och merparten av strömmarna går från generatorn "direkt"
Och jag säger bara SVETSINDUSTRI med switchade strömkällor på 10-30 kHz och höga strömmar 200-400 Ampere och 25-35 Volt
Man kan ju se hur slipdammet ligger i cirklar där jordkabeln legat på golvet, problem i verkligheten ? i media ?
Inte mig veterligen.
Men detta är min åsikt i ämnet och vissa tycker säkert jag har fel,...
Ang. Tät låda så om det är gatbil finns inga krav, annat är det i racing.
"Fusable link" som JoBy nämner är en mkt bra lösning.
Ska nog sätta det i min, när andan faller på.
Nu blev det så där långt inlägg igen
Bmw och flera andra Tyska tillverkare har haft batterierna bak sen mitten på -80 talet och har inte blivit speciellt "drabbade" i media för detta.
Dessutom går det inte speciellt höga strömmar i kabeln vid landsvägkörning eller liknande utan mest vid startögonblicket och första 5min sen är batteriet laddat, och merparten av strömmarna går från generatorn "direkt"
Och jag säger bara SVETSINDUSTRI med switchade strömkällor på 10-30 kHz och höga strömmar 200-400 Ampere och 25-35 Volt
Man kan ju se hur slipdammet ligger i cirklar där jordkabeln legat på golvet, problem i verkligheten ? i media ?
Inte mig veterligen.
Men detta är min åsikt i ämnet och vissa tycker säkert jag har fel,...
Ang. Tät låda så om det är gatbil finns inga krav, annat är det i racing.
"Fusable link" som JoBy nämner är en mkt bra lösning.
Ska nog sätta det i min, när andan faller på.
Nu blev det så där långt inlägg igen
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
- Ort: Vallåkra
