då slänger jag in lite extra, kopierade detta från opelsportclub
Motorbyte Kadett C:
För att få i en CIH motor av valfri sort, skaffa motorfästen från Omega 2.4, Omega 3000, Omega 2.6, Senator A eller B. Motorfästen från en bil med 6 cylindrig motor har fästen för stötdämpare också! Man behöver ett oljetråg med bulan bakåt också. Sen är de bara att lyfta i motorn!
C20NE/XE/LET. Då motorfästen från Omega 2.4 ska passa rakt ner i Kadetten bör man kunna anta att även fästena från en Omega 2.0 ska passa! Skaffa därför Omegans motorfästen för enkelhetens skull. För motorer med fördelaren stickandes ut bakåt (C20NE och tidiga XE, även LET?) Måste man kapa upp lite rum bakom motorn. Sen ska motorn passa!
Växellådsproblemet:
Om man ska ha CIH motor: 4 växlad låda passar direkt i tunneln med växellåds balk osv. Kardarn från Kadett 1.2S automat är rätt längd, annars måste kardanen kortas. 5 växlad låda kräver att tunneln höjs lite, kardan från bil med 5 växlad låda behövs och måste även kortas! Man kan också använda Omegans låda, men då måste tunneln även breddas en aning samt en special kardan göras eftersom Omegans låda har medbringare.
Om man ska ha C20 motor: R25an från omega a, eller den starkare R25/28 från Omega B V6 passar på motorerna, dock är de samma sak här, tunneln måste både breddas och höjas samt en special kardan tas fram! Däremot finns de en ovanlig låda som satt i Rekord och Manta 1.8 OHC som passar och då behöver tunneln bara höjas lite samt en kardan från 5 växlad rekord/manta/ascona kortas för att de ska passa. Den växellådan har lös sprängkåpa så man kan även använda en 4 växlad låda mot kåpan och på så sätt slippa bygga om tunneln.
Om man har en sådan lös sprängkåpa (eller kåpan från en CIH) kan man också uppgradera till Getrag 265 låda som anses ganska skottsäker! Den kräver dock också en större tunnel än orginal.
Bakaxel:
Orginal 1.2 axeln håller inte för mycke. Ascona/Manta A bakaxeln passar i de närmaste rakt av och är bara 2cm bredare än orginalet och håller betydligt bättre! Annars finns Ascona/Manta B axlarna också men dom är ännu bredare! Dock finns ju Manta B med lamelldiff så de är väl en fråga om prioriteringar. Lamelldiffen går att flytta till en Ascona/Manta A axel också om man vill. Annars är en väldigt vanlig axel i rally sammanhang faktiskt Volvo 240! Den är lika bred som Ascona/Manta A axeln och har snarlika infästningar, man får skivor bak istället för trummor, man kan hitta rally axlar med olika utväxlingar och diffbromsar ganska enkelt och en 1031 håller för ordentliga effekter!
Chassie:
Vill man styva upp chassiet då man ändå är igång så passar de främre dämparna från Ascona/Manta B och de bakre från Ascona/Manta A och B. Fjädrar från både Ascona/Manta A och B passar runt om. Sen kan man bygga in dämpare fram från Ascona/Manta A om man vill ha extra korta dämpare fram! Banrace Kadetterna åkte tydligen med den setupen back in the day.
Besiktning?
Väljer man en motor med mindre än 150hk så ska man med lite tur kunna regbesikta bilen med den motorn om man har ventilerade bromsar fram från Rekord E samt dom bredare trummorna bak (Ascoan/Manta A&B) En C20XE går alltså regbesikta med. Lusläser man dock pappren så ska de inte gå! Men dom flesta verkar se genom fingrarna på den punkten vad jag hört.
Väljer man att ha en motor med mer effekt dock, då får man vackert bygga om mer! SFRO är vägen att gå. För att få besikta som ombyggt fordon och då få ha 200hk per 1000kg tjänstevikt måste man uppfylla vissa "krav". Byte av motor är en del, byter man bromsar runt om också så är de en till och då ska man kunna regbesikta som ombyggtfordon. Man kan också ta det ett steg längre. Då får man i princip bygga som man vill! Rörram, flytta motorn från fronten till mitten t ex, egna hjulupphängningar osv. Man får t.o.m åka in med en turbokonverterad motor om man så vill! Friheterna blir betydligt större med andra ord! Mer info finns på
www.sfro.se
sen en lite "enklare" operation, nämligen 2.2E med 5vxl gertarg 240 ner i en Ascona B
Vi gjorde som så att en Rekord 2.2i inhandlades för en billig peng och plockade ut motor och låda med ALL el till motorn, vi "klädde" av kabelhärvorna för motorns och bilens kabelstammar var ihop lindade med nån tejp från fabrik
original 1900an och 4vxl lådan lyftes ut ur asconan och oljepickup, oljetråg och oljesticka togs från 1900an,
vi lyfte ner motorn med låda på plats utan spak och motorn passar bolt on i asconan efter trågbytet då båda är cih motorer, växellådan rymms utan problem i tunneln men vi fick kapa upp tunnel för att kunna växla, ascona b har en lång spak som lutar en hel del så hålet är typ under brädan så vi behöll rekordens spakställ och kapade upp hålet bara, mellanaxeln skarvades med främre delen av rekrodaxeln då utgående spline på rekordlådan är större än på asconans låda, men vi fick lägga ett snitt i spakstället och vinkla upp det lite för annars tog spaken i hardyskivan då man hade i 2an och 4an, vi passade på att korta växellägena då lådan var lös... elen är relativt simpel faktiskt, flytta över alla 3 boxar, den stora insprutningsboxen under brädan, boxen för tändningen som sitter vid vänster framskärm, sen ovanför boxen till sprutet sitter en box för tomgången, ta även kontakten som motorns kabelstam och bilens kabelstam har, är en ltien fyrkantig kontakt med 4 kablar, den behövs för att få liv i motorn då en ska gå bak till pumpen, en til tädningen bla, finns kopplingsschema på lasses gm sida (som jag inte hade nån länk till just nu)
pumpen tar du ju från rekorden, vi satte den brevid tanken i skuffen och fixade nya soppaledningar, du behöver även rekrodens gaswire då original wiren för en cih med förgasare blir för kort
denna operation gjordes på knappt en vecka och bilen blev sjukt mycket roligare, från 88hk och ca 100nm och 4vxl manuell med kass koppling till 115hk och 182nm och 5vxl med fräsch koppling
även bromsar från rekorden bör tas för besiktning
ska man även ha lite roligare bil kan man ta bakaxeln från manta b gsi som har lamelldiff och passar helt bolt on på asconan
har säkert glömt nått men nu har jag då bidragit med en hel del
