Får börja med att be om ursäkt att jag kanske frågar en sak som redan finns svar om på detta forum. Jag är dock ny på forumet och har inte hitta alla tidiagre svar ännu.
Funderar på att testa med turbo på vår bracket bil för att få upp effekten.
Har hitta en del turbo kit till 350 i USA som verkar vettiga och priset är rimligt också.
Är kompletta men utan förgasare. De flesta är dubbelturbo kits.
Det handlar om en 1500kg bil med slicks som skall gå ca 11-12 sekunder på strippen. Låda preppad TH350 med en 12bultare i änden av kardan.
Tror att vi behöver komma upp i 500-600hk för att nå vårt mål om 11:or. Driftsäkerhet är mycket prioriterat i vårt fall. Motorn är en 4-bult från -89 med orginal Vortec toppar. Är tänkt att behålla vev, stakar, kanske kolvar. Porta topparna, byta insug, förgasare och insug.
Nu kommer mina frågor:
1. Vad är bäst, enkel eller dubbelturbo för vårt ändamål?
2. Vad är en lämplig förgasare för enkel respektive dubbelinstallation. Funkar en/två vanlig Holley? Kanske Weber? Storlek?
3. Ngt annat tips vad man skall tänka på?
/Bozzeman
Turbo på Cheva 350?
-
- Ganska mycket laddtryck
Kör själv med dubbla snurror på en hyggligt standard 350. Bara borrad 030, portade smoggtoppar samt lite vildare kam. Har inga tidkort men beräknad effekt ca 450 rwhp och 675 Nm. Detta vid låga 0.65 bar överladdning. Kör på E85 med hemmapulad Megasquirtinsprutning, fungerar riktigt bra och har gett motorn rejält med kraft mot tidigare NA.
För ditt effektuttag skulle jag också rekomendera singelsnurra, man sparar så otroligt med plats och dessutom kan konstruktionen göras viktmässigt lättare.
Har sett kraftigt moddade 350:s köra med Holley och upp till 1 bars laddtryck, och då ger de redigt med effekt, återigen singelturbo.
För ditt effektuttag skulle jag också rekomendera singelsnurra, man sparar så otroligt med plats och dessutom kan konstruktionen göras viktmässigt lättare.
Har sett kraftigt moddade 350:s köra med Holley och upp till 1 bars laddtryck, och då ger de redigt med effekt, återigen singelturbo.
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Re: Turbo på Cheva 350?
Bozzeman skrev:Får börja med att be om ursäkt att jag kanske frågar en sak som redan finns svar om på detta forum. Jag är dock ny på forumet och har inte hitta alla tidiagre svar ännu.
Funderar på att testa med turbo på vår bracket bil för att få upp effekten.
Har hitta en del turbo kit till 350 i USA som verkar vettiga och priset är rimligt också.
Är kompletta men utan förgasare. De flesta är dubbelturbo kits.
Det handlar om en 1500kg bil med slicks som skall gå ca 11-12 sekunder på strippen. Låda preppad TH350 med en 12bultare i änden av kardan.
Tror att vi behöver komma upp i 500-600hk för att nå vårt mål om 11:or. Driftsäkerhet är mycket prioriterat i vårt fall. Motorn är en 4-bult från -89 med orginal Vortec toppar. Är tänkt att behålla vev, stakar, kanske kolvar. Porta topparna, byta insug, förgasare och insug.
Nu kommer mina frågor:
1. Vad är bäst, enkel eller dubbelturbo för vårt ändamål?
2. Vad är en lämplig förgasare för enkel respektive dubbelinstallation. Funkar en/två vanlig Holley? Kanske Weber? Storlek?
3. Ngt annat tips vad man skall tänka på?
/Bozzeman
är ni bara normal händiga så bygger ni ett grenrör som är mycke bättre själv om nån räknar lite på längder och dim bara.
jag skulle satsa på en stor turbo över dubbla små av flera anledningar som tex plats, effekt, hållbarhet, enkelhet mm.
turbon kan nästan bara bli för liten på en sån motor specielt om du har en lite häftigare kam, insug mm, på en ren gat bil iallafall.
vad har du för converter?
jag skulle kanse kunna hjälpa till med preppning av förgasare, insug, räkna på grenrör,cam, turbo, kompa mm om det är intrsant (pm eller ring om priser mm)
det är viktigt att få harmoni i grejorna annars kommer det bara att bli skrot av allt

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Tack för alla svar. Låter mer och mer intressant att testa denna väg till mer effekt. Plats för dubbla turbo är nog inget större problem då bilen är en rejält strippad C10 PU. Stort motorum och inga innerskärmar. Vad det gäller convertern så blir det kanske en 2800 eller ngt sånt....eller har ni andra förslag. Bör väl vara lite högre med turbo än sugmotor.
Bilen blir en ren bil för strippen och kommer aldrig ut på gatan igen.
Bilen blir en ren bil för strippen och kommer aldrig ut på gatan igen.
Idag är det en standard 350 från -89 med fyrbults block. Tanken är att byta ut insug mot ett Edelbrock Torker eller Performance samt byta kam till en medelvass sak. Fördelare blir det en ny Mallory och förgasare en Edelbrock eller Holley ca en 750 eller 800. Resten blir orginalgrejor.
Skall försöka få in lite bilder under bygget av bilen.
Skall försöka få in lite bilder under bygget av bilen.