info om man växellådor som tål NM och dragrace.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
jag vet inte vad du änvänder bilen till. Men är det en gatbil med gatdäck skulle jag tro att de flesta låder håller ganska bra.Christian L skrev:någon som har något bra förslag på man ska ha för låda till min bil då? camaro med turbo small block. Skulle det vara ett bra alternativ att montera m5 eller m3 låda? eller ska man satsa på en t56? Vad tror ni?
Mvh Christian
Däcken blir den svaga länken. Men sätter man på mjukare däck får man nog börja se sej om efter något starkare än t.e.x Munice.
Har du några bilder på bil och motor?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Blir ju i första hand gatbil men nog ska den ju provas med klisterdäck i framtiden. Men en Munice är den så stadig om man ska ha 5-600+hk? Har en T5 worldclass i bilen nu.
Bakaxeln ska såklart också bytas men där finns det ju inte lika mycket att välja på, ford9" känns ganska givet.
Bilen är en iroc -88. Bilder finns väll, kanske skulle styra upp en tråd...
Bakaxeln ska såklart också bytas men där finns det ju inte lika mycket att välja på, ford9" känns ganska givet.
Bilen är en iroc -88. Bilder finns väll, kanske skulle styra upp en tråd...
Nä inte med 600hk+ ,turbo och klistrade slicks.Christian L skrev:Blir ju i första hand gatbil men nog ska den ju provas med klisterdäck i framtiden. Men en Munice är den så stadig om man ska ha 5-600+hk?
Är turbon monterad?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
japp den är mont, men grenrören är inte helt färdiga.
T56 lådorna verkar ju tåla nästan vad som hällst men dom kostar ju en bra slant innan man har monterat dom med koppling och allt, skulle gärna hittat något billigare alternativ men vet inte vad som är lönt att montera. Man byter ju inte gärna mellan flera olika bara för att det är kul
T56 lådorna verkar ju tåla nästan vad som hällst men dom kostar ju en bra slant innan man har monterat dom med koppling och allt, skulle gärna hittat något billigare alternativ men vet inte vad som är lönt att montera. Man byter ju inte gärna mellan flera olika bara för att det är kul
Hadde du några bilder? är lite nyfiken då jag själv bygger på v8Christian L skrev:japp den är mont, men grenrören är inte helt färdiga.
T56 lådorna verkar ju tåla nästan vad som hällst men dom kostar ju en bra slant innan man har monterat dom med koppling och allt, skulle gärna hittat något billigare alternativ men vet inte vad som är lönt att montera. Man byter ju inte gärna mellan flera olika bara för att det är kul
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
- r.friborg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 284
- Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
- Ort: Kalmar
- Kontakt:
boosted_142 skrev:lådorna som sitter i camaros/corvette c5 och c6 (t56) har jag hört att dom klarar en bra bit över 900nm i vrid iaf med ny koppling och det...
supra mkIII lådorna tål också en hel del stryk vad jag hört.
Det finns ju lite olika modeler av t56 lådan.
Jag har snakat lite med en del amerikanska vänner å 1000 nm plus skall inte vara några problem med lite små modifikationer, bla så är ju t56 lådan som sitter i vipern kraftigare med 30 splinsad ingående axel.
Och dom tidiga lådorna har skift gafflar i alu ( kommer inte ihåg någon exakt årsmodel när dom kom med stål gafflar).
Jag har köpt en låda från en 02 firebird ( stål skift gafflar) jag räknar med att den lådan ska räka till turbomatad småblockare med slicks på strippen.
Av GM så är t56 lådorna med 26 splinsad ingående axel och stål skift gafflar ratade till ca 600 nm i 24 timmar ( lite halv lösa siffror, kommer inte ihåg källan)
Mvh R
- T Fahlgren
- B20-trimmare
- Inlägg: 389
- Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
- Ort: piteå
Kilander har väl kört med 265a låda och han har ju bromsat 875hk 1200 nånting newton och har bara kört sönder en låda enligt bilsport och street extreme tror jag han hade reportage, så en hel del och överkomligt pris är det ju på de också!T_Fahlgren skrev:Är det någon som har erfarenhet/vet om hur mycket vrid en getrag 262, 265 tål?
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
Vi var och köra lite dragrace på veckoslutet. Motorn är en B21ET med 405 topp och K-kam. Hemmabyggt grenrör och HX40, Scania IC och Megasquirt. Motorn är mappad till 1.9bar ladd. Kopplingen är en tvåskivig Tilton, med riktiga sinterlameller, specifiserad för 1100+Nm vrid. Ringarna är M/T ET Street 10.5*26". Växellådan är en Volvo M400, med koniska rullager på sidoaxeln och 3.14:1 på utväxling på ettan.
Banan var Kiikala flygfält, halvvägs mellan Åbo och Helsingfors. Under dagen körde ett flertal bilar med slicks, så det var en del gummi på banan. Även vädret var varmt.
Första starten var en försiktig gasning med fullgas endast på ettan och tvåan. 60 fot på 1.92 s. Andra burnouten med launchcontrol, 1.7 bar ladd, 4500 rpm och sidsteppad koppling resulterade i att växellådshuset sprack. Sprickan går tvärs över bakändan av huset och sträcker sig nästan till kopplingskåpan.
Banan var Kiikala flygfält, halvvägs mellan Åbo och Helsingfors. Under dagen körde ett flertal bilar med slicks, så det var en del gummi på banan. Även vädret var varmt.
Första starten var en försiktig gasning med fullgas endast på ettan och tvåan. 60 fot på 1.92 s. Andra burnouten med launchcontrol, 1.7 bar ladd, 4500 rpm och sidsteppad koppling resulterade i att växellådshuset sprack. Sprickan går tvärs över bakändan av huset och sträcker sig nästan till kopplingskåpan.
Man kan bespara lådorna från moment-topparna med lite snällare koppling, den så kallade "Black Magic"-lamellen verkar fin men sliter hårdare på svänghjul och tryckplatta.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
A-833
Kan upplysa om att A-833 lådan fungerar fint att växla med vid höga varvtal om man gör en sk "crash box" modifiering. Dvs man tar bort synkarna och fräser av varannan tand i växel hylsorna och motsvarande på kuggen. Kör en sådan låda på min opel med 230mm koppling och växlar vid 8000rpm.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Finnsebbe skrev:Vi var och köra lite dragrace på veckoslutet. Motorn är en B21ET med 405 topp och K-kam. Hemmabyggt grenrör och HX40, Scania IC och Megasquirt. Motorn är mappad till 1.9bar ladd. Kopplingen är en tvåskivig Tilton, med riktiga sinterlameller, specifiserad för 1100+Nm vrid. Ringarna är M/T ET Street 10.5*26". Växellådan är en Volvo M400, med koniska rullager på sidoaxeln och 3.14:1 på utväxling på ettan.
Banan var Kiikala flygfält, halvvägs mellan Åbo och Helsingfors. Under dagen körde ett flertal bilar med slicks, så det var en del gummi på banan. Även vädret var varmt.
Första starten var en försiktig gasning med fullgas endast på ettan och tvåan. 60 fot på 1.92 s. Andra burnouten med launchcontrol, 1.7 bar ladd, 4500 rpm och sidsteppad koppling resulterade i att växellådshuset sprack. Sprickan går tvärs över bakändan av huset och sträcker sig nästan till kopplingskåpan.
sånna koppligar är inte att rekomendera i dragrace en M45 tål säkert 1.55 i 60 fot med rätt kopplig en M400 säkert 1.40 om allt lirar i övrigt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/