Moderna mopeder, hur stryper man dom????
Lättaste sättet att strypa måste ju vara att sätta en plugg i avgasröret. Annars så kan ni ju strypa variatorn då det låter som om dom har tagit bort variatorbrickan. Eller så kan du ju köpa en "blackbox" alltså en varvtalsregulator. Som fungerar som ett varvstopp, så hon kan bara slå på den när polisen vill provköra
- turbo uffe
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 348
- Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
- Ort: Västerås
Vette fanken.... när jag var 15 för 100 år sen så köpte jag en flång ny Compact, rulla ner den i källaren å bökade på en 60cc å körde in den med den, plockade på orginalcylle senare å då gjorde den 60.Falkenrejsing skrev:Någon kanske skulle rådfråga polisen i det här ärendet? Vad gör man med en otrimmad moppe som går för fort, om man inte får strypa den?
- turbo uffe
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 348
- Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
- Ort: Västerås
Har köpt en orginal variator som är som en kona å den gick 25km/h saktare med den, har avgaspluggen liggandes nu också men vettefanken hur i helsike man får dän själva luftburken under ramen på den, blir galen på den! Kommer inte åt ena muttern till kröken annars.Westin skrev:Lättaste sättet att strypa måste ju vara att sätta en plugg i avgasröret. Annars så kan ni ju strypa variatorn då det låter som om dom har tagit bort variatorbrickan. Eller så kan du ju köpa en "blackbox" alltså en varvtalsregulator. Som fungerar som ett varvstopp, så hon kan bara slå på den när polisen vill provköra
Det fanns alltså ingen variatorkona på den alls.
Blackbox??? Que?? varnånstans?
Hänger inte riktigt med nu, men det finns alltså ingen variatorbricka(strypning)? I alla fall så sitter strypningen på vissa peugoter där vikterna sitter. Det är som en stor bricka som hindrar vikterna att tryckas ut helt. Men tror att den bara finns på de nyare modellerna. Men en blackbox är väl egentligen inte det du söker. Då den bara borde köras med i nödfall. För vissa säger att man kan paja tändningen ifall man kör för länga med den.
- turbo uffe
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 348
- Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
- Ort: Västerås
MadHenrik skrev:Vad jag fått lära mig så är allt som avviker från orginal då mopeden typades in som moped olagligt.
Om moppen går snabbare än 52km/h (EU45) i orginalskick (inte alltför ovanligt) så är mopeden olaglig, trots att INGET är rört på den.
Egentligen borde väl den inte ha fått typas in som moped eller något sådant...
Då skall polisen kunna ge dig böter, för att mopeden går snabbare än vad den får göra.
Men du har inte ändrat något på moppen, och skulle du göra det så blir den automatiskt olaglig, även om syftet var att strypa den.
Svår situation det där
Finjusteringar som att byta munstycke, justera trottelnålen osv räknas nog som modifiering tror jag, så även det borde vara olagligt...
Gammal tråd MEN.. är det inte 10 % felmarginal alltså den får gå max 50.
Vad gäller för EU samt 30-moppe?
En 30-moppe får gå i max 41 km/h, går den i 42-45 km/h så blir det 300:- i böter. Går den över 45 km/h så blir du rapporterad för olovlig körning. Hastigheten mäts på plant underlag med full gas.
En EU-moped får max gå i 52 km/h, går den snabbare så är det olovlig körning.
En 30-moppe får gå i max 41 km/h, går den i 42-45 km/h så blir det 300:- i böter. Går den över 45 km/h så blir du rapporterad för olovlig körning. Hastigheten mäts på plant underlag med full gas.
En EU-moped får max gå i 52 km/h, går den snabbare så är det olovlig körning.
Re: Moderna mopeder, hur stryper man dom????
Hej det fins ett ställe på nätet
Som heter Two stroke dom har det mesta
Har chälv beställt där ifrån
Som heter Two stroke dom har det mesta
Har chälv beställt där ifrån