hx40 fullt ladd vid 6000rpm på 2liters?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Axel »

youask skrev: Tänk på att det är inte är en volvo motor som vill ha massa tändinng.
Du sa aldrig vad det var för motor :wink:
Axel Wall
youask
För mycket laddtryck

Inlägg av youask »

Axel skrev:
youask skrev: Tänk på att det är inte är en volvo motor som vill ha massa tändinng.
Du sa aldrig vad det var för motor :wink:
hehe :)

4g63 Mitsubishi
youask
För mycket laddtryck

Inlägg av youask »

kör som sasgt 15-20' tändning vid 3500-4500 100kpa
Testade och ändra till 2' tändning där... då har jag 1bar ladd runt 4500rpm men en skyhög avgastemp... Man märker knappt ladd't heller känns nästna som en sugmotor
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

youask skrev:
Axel skrev: Du sa aldrig vad det var för motor :wink:
hehe :)

4g63 Mitsubishi
Vad sitter den i för bil?
Evo ?

Har en logg från Elofssons Evo och där var det uppe kring 30 grader vid 5000 rpm sen gick det neråt när laddtrycket kom :hihi:
För att vara som lägst vid ca 6300rpm jätte låga 4,5 grad vid 1.8 bars laddtryck.
youask
För mycket laddtryck

Inlägg av youask »

Japz en EVO , 93:a (så en gammal)
Vore intressant och kolla loggen om du kan skicka "mattias@refused.net"

Vet inte hur hans setup är annars, Har runt 10' tändning på fullt spett. Ganska safe med E85. Runt 16' på fullt varv och spett ska gå o köra
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck

Inlägg av Mobne »

Evo motorn är ju väldigt kännslig för tändning pga så snabb förbränning typ. Så ta de lugnt med att ställa på massa förtändning, kan smälta då :D
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
youask
För mycket laddtryck

Inlägg av youask »

Mobne skrev:Evo motorn är ju väldigt kännslig för tändning pga så snabb förbränning typ. Så ta de lugnt med att ställa på massa förtändning, kan smälta då :D
yap , finns ju en del som spikat sönder ..hehe

Tändningen på varv lirar ju som det ska nu...tänker inte gå på mer innan ja fixat problemet med sent ladd. Har för mig ivars sa att hans hade 16' på fulltspett uppe på varv
youask
För mycket laddtryck

Inlägg av youask »

Då jag rivit av turbon (för att kolla HELA impellrarna)

Inga som helst skador på dem va det.
Det är ju twin-entry på turbon men jag har inte det på grenröret. Men så mkt ska det väl inte göra?

Ska jag ta o slipa ner twinentryt när jag endå har turbon nere? eller bara vässa till den ?

Kan det bero på för mycket mottryck eller så?
Kör med 48mm rör på grenröret och 3.5" DP (ut på turbon är ju dock bara ~2.75tum)

Har mina 2.25" tryckrör nån betydelse? lär ju inte göra spoolupen sämre iaf..?
Johan Fahlgren
Forumsberoende

Inlägg av Johan Fahlgren »

du kanske skulle mäta mottrycket? lär ju inte ha med tryckrören å göra iaf.
Old volvos never die, they just go faster!
youask
För mycket laddtryck

Inlägg av youask »

får svetsa på och mäta det, ska mätas i kollektorn va?
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

tycker det låter konstigt att du skulle ha så pass mycket tidigare ladd med en så stor snurra på en så liten motor.

tycker även jag att låter som låg tänding innnan ladd... för låg tänding så ger ju inte motorn den effekt som den ska och kommer ge sämmre spoolupp.. dvs senare ladd.

du borde bara mappa in tändingen efter avgastempen, jag tror på mer tänding så blir det lite bättre
men tror inte du lär få speciellt mycket tidigare ladd, bara bättre spool från låglast till fullgas.
youask
För mycket laddtryck

Inlägg av youask »

jag har provat och senarelägga tändningen vid runt spoolupen. = extra värme , mkt snabbare spool , men va ju inte mkt till effekt då iaf :)

Kanske ska prova köra på lite med förtändning = mer effekt.
youask
För mycket laddtryck

Inlägg av youask »

Testade och lägga fram o köra 30-35' förtändning vid 100kpa-140kpa 3000-5000rpm typ

Ingen skillnad på ladduppbyggnad :(
youask
För mycket laddtryck

Inlägg av youask »

knotan skrev: du borde bara mappa in tändingen efter avgastempen, jag tror på mer tänding så blir det lite bättre
men tror inte du lär få speciellt mycket tidigare ladd, bara bättre spool från låglast till fullgas.
Tycker det är konstigt att folk får fullt ladd vid 4500-4800 på gamla 2liters volov 8v motorer med samma agg....
Mattias wikberg
Forumsberoende

Inlägg av Mattias wikberg »

vi har samma problem med en kompis 242 turbo. man kan typ använda hans laddtrycksmätare som varvräknare, laddet kommer väldigt segt.
jag kan tyvärr inga mått men han kör med nån super t70 turbo, och vi har letat alla fel som finns till sent ladd.
jajja tillslut bestämde vi oss för att provköra min hx40 med 14ons avgashus som ger ett hyffsdat tidigt ladd på min b230 på hans motor. resultatet blev tyvärr nästan dessamma, ett mycket segt ladd.den enda stora skillnaden mellan våra motorer är att jag kör med ett pulssplitt grenrör på ca 65cm och hemportad topp med orginalventiler. och han kör med ett grenrör utan pulssplit men med en unitek topp med större ventiler och något kortare rör på grenröret. Min slutsats är i allafall att grenrörsdesign kan spela väldigt stor roll.

hans grenrör
Bild
mitt grenrör
Bild
Skriv svar