Ny server 2007 (under konstruktion 26/4)
tacka vet jag gentoo
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Nu har jag bootat knoppix och håller på att lägga upp diskarna i en RAID-1. Skyfflar på ca 50 MB/sek när diskarna synkas och burken känns inte ens belastad. Ser lovande ut.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Tänkte bråka med hur man får servern att boota upp på en enda disk om den andra är borta. Just nu har jag lagt upp filsystemet så här:
/ 10 gig
/var 20 gig
/home 130 gig
Swap-partition klarar vi oss utan med så här mycket minne (1 GB) men i nödfall kan man lägga det på en extra disk men närmast är en fil i filsystemet (som Windows gör).
Hade man frågat mig vilket filsystem som skulle användas för ett par år sedan hade jag säkert svarat ReiserFS men nu har ju herr Reiser gått och mördat frun (se här!) eller hur det nu var så jag stöder hellre EXT3 (med journal). Jag har viss erfarenhet av XFS också, men det är lite problem att boota på RAID-1 då så det fick bli EXT3.
För övrigt är Grub är en fin boot-loader!
Är det några som tycker jag snackar tekniskt mumbo-jumbo ?
Det är bara å acceptera.
/ 10 gig
/var 20 gig
/home 130 gig
Swap-partition klarar vi oss utan med så här mycket minne (1 GB) men i nödfall kan man lägga det på en extra disk men närmast är en fil i filsystemet (som Windows gör).
Hade man frågat mig vilket filsystem som skulle användas för ett par år sedan hade jag säkert svarat ReiserFS men nu har ju herr Reiser gått och mördat frun (se här!) eller hur det nu var så jag stöder hellre EXT3 (med journal). Jag har viss erfarenhet av XFS också, men det är lite problem att boota på RAID-1 då så det fick bli EXT3.
För övrigt är Grub är en fin boot-loader!
Är det några som tycker jag snackar tekniskt mumbo-jumbo ?
Det är bara å acceptera.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Kör på du, jag tycker det är intressant att lyssna på andras dator-funderingar, särskilt vad gäller Unix/linux eftersom man har så lite erfarenget av sådana system själv har ju en burk hemma som är tänkt som test-maskin för sådant men har för någon anledning inte börjat med det hela än finns ju så många olika varianter ... men brukar läser Linux-sidorna i Dator Magasin så att man har någorlunda koll på vad som händer i Open Source världen ...
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Nu ska jag installera all programvara och lägga in allt utom forumet och SQL-databasen, det får jag flytta när servern är monterad och ska ta över.
I teorin så ska vi ha bytt server inom en vecka.
I teorin så ska vi ha bytt server inom en vecka.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Det blir nog svinigt bra!!polymoog skrev:Hade du en översättning till det som Patrik Larsson skulle ha sagt?richard skrev:He bli noo schwaijnigt beeraa som Patrik Larsson skulle ha sagt...
"schwaijnigt" = ??
Har suttigt å läst om erat snack om data å dyl...... Tur att man bara är en simpel bilmekaniker!! Hahaha
När jag lyssnar på folk som snackar data å sånt så uppfattar jag det som den svenske kocken i mupparna låter!
--= Can´t drive it? Style it!! =--
Audi 100 Avant turbo quattro -91 (Bruks)
Audi 80 turbo quattro -84 (Lek)
Gick under EvO som nickname tidigare!!!!
Audi 100 Avant turbo quattro -91 (Bruks)
Audi 80 turbo quattro -84 (Lek)
Gick under EvO som nickname tidigare!!!!
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Heeelt sjuukt beeraa assårichard skrev:He bli noo schwaijnigt beeraa som Patrik Larsson skulle ha sagt...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169