140 framvagn + kuggstångsstyrning
140 framvagn + kuggstångsstyrning
Hej!
Bygger om en pv som några här på forumet kanske vet... börjar närma mig sfro besiktning men har stött på problem med styrningen.
Var helt inne på att köra kuggstångsstyrning till 140 framvagnen och fick lite tips om att en stång från en 360 skulle kunna fungera, började kolla upp lite styrvinklar och så nu i veckan och det var ju helt åt skogen med ackermann.
Pratade lite med Gustaf (sfro) om problemet (och lite andra frågor) och fick veta att det skulle vara som jag misstänkte, problemet är alltså att det yttre hjulet svänger in ca 10-15 mm mer än det innre och det ska ju helst vara tvärtom om jag inte missuppfattat allt
Så nu undrar jag om det finns någon/några på forumet som kör med 140 framvagn och kuggstång och har fått till ackermann som det är tänkt, eller är det bara att börja bygga tebax snäckorna och styrstagen?
Mvh Mattias
Bygger om en pv som några här på forumet kanske vet... börjar närma mig sfro besiktning men har stött på problem med styrningen.
Var helt inne på att köra kuggstångsstyrning till 140 framvagnen och fick lite tips om att en stång från en 360 skulle kunna fungera, började kolla upp lite styrvinklar och så nu i veckan och det var ju helt åt skogen med ackermann.
Pratade lite med Gustaf (sfro) om problemet (och lite andra frågor) och fick veta att det skulle vara som jag misstänkte, problemet är alltså att det yttre hjulet svänger in ca 10-15 mm mer än det innre och det ska ju helst vara tvärtom om jag inte missuppfattat allt
Så nu undrar jag om det finns någon/några på forumet som kör med 140 framvagn och kuggstång och har fått till ackermann som det är tänkt, eller är det bara att börja bygga tebax snäckorna och styrstagen?
Mvh Mattias
Du kanske (bara kanske) kan få till ackermann.
- Kan du flytta styrväxeln bakåt? Om ja... gör det.
- Kan du vinkla ut styrarmarna på spindeln? Om ja... gör det.
När du vinklar ut styrarmarna måste du samtidigt ha koll på bumpsteer, så att det inte drar iväg för mycket där.
När det gäller bumpsteer (alltså toe-in förändringar vid fjädring) är det bättre att det går mot toe-in vid bump (ihopfjädring).
/Martin
- Kan du flytta styrväxeln bakåt? Om ja... gör det.
- Kan du vinkla ut styrarmarna på spindeln? Om ja... gör det.
När du vinklar ut styrarmarna måste du samtidigt ha koll på bumpsteer, så att det inte drar iväg för mycket där.
När det gäller bumpsteer (alltså toe-in förändringar vid fjädring) är det bättre att det går mot toe-in vid bump (ihopfjädring).
/Martin
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Hej!
Skulle kanske skrivit det med en gång... Kuggstången ligger så nära framvagnen den kan komma och styrarmarna går inte vinkla ut för då tar det i däcket.
Opel kuggstång kan ju vara ett alternativ, men ska jag skaffa en ny tror jag det får bli snäckor.
Men tack för ideerna
Ingen annan som har nån ide? får nog börja söka snäckor i helgen
Mvh Mattias
Skulle kanske skrivit det med en gång... Kuggstången ligger så nära framvagnen den kan komma och styrarmarna går inte vinkla ut för då tar det i däcket.
Opel kuggstång kan ju vara ett alternativ, men ska jag skaffa en ny tror jag det får bli snäckor.
Men tack för ideerna
Ingen annan som har nån ide? får nog börja söka snäckor i helgen
Mvh Mattias
Mera en fråga men...
Vad händer om man sätter kuggstången bakom balken och skiftar sida på spindlarna?
Om man har en kuggstång som går åt rätt håll vill säga..
Vad händer om man sätter kuggstången bakom balken och skiftar sida på spindlarna?
Om man har en kuggstång som går åt rätt håll vill säga..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Hej!
För min del blev det snäckor från 140 iaf, fick aldrig till ackerman så den dög för besiktning.
Men ska man svänga lite så kanske det är kul med kuggstång och då är nog det bästa/lindrigaste alternativet att ta en stång som är lite smalare, har hört att det finns någon opel som har nått som ska stämma ganska bra... vet dock inte vilken.
Mvh Mattias
För min del blev det snäckor från 140 iaf, fick aldrig till ackerman så den dög för besiktning.
Men ska man svänga lite så kanske det är kul med kuggstång och då är nog det bästa/lindrigaste alternativet att ta en stång som är lite smalare, har hört att det finns någon opel som har nått som ska stämma ganska bra... vet dock inte vilken.
Mvh Mattias
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Volvo 360 går fint att använda!
Jag har hjälpt en kompis att montera en 164 framvagn på hans rod-bygge.
Där använde vi oss av en servokuggstång från 360.
I just den här bilen är framvagnsbalken breddad 20mm oxå.
Samt att vi gjorde om styrarmarna på spindlarna, dom kapades lös och svetsades fast "upp-och-ner" för att få konan åt ett bättre håll.
Man kan ju lätt lösa det med uniballs i ändarna istället om man vill...
Om man har styrlederna neråt så är det svårt att flytta tillbaka kuggstången så mycket som man måste för att få ackerman normal, kuggstången kommer att ta dom stora bultarna till innre infästningen av nedre länkarmen.
Här är ett par bilder på hur det ser ut typ.
Mats A har fotat, tack för lånet
Jag har hjälpt en kompis att montera en 164 framvagn på hans rod-bygge.
Där använde vi oss av en servokuggstång från 360.
I just den här bilen är framvagnsbalken breddad 20mm oxå.
Samt att vi gjorde om styrarmarna på spindlarna, dom kapades lös och svetsades fast "upp-och-ner" för att få konan åt ett bättre håll.
Man kan ju lätt lösa det med uniballs i ändarna istället om man vill...
Om man har styrlederna neråt så är det svårt att flytta tillbaka kuggstången så mycket som man måste för att få ackerman normal, kuggstången kommer att ta dom stora bultarna till innre infästningen av nedre länkarmen.
Här är ett par bilder på hur det ser ut typ.
Mats A har fotat, tack för lånet
Gustav Sundberg
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
När jag gjorde min framvagn konstaterade jag att det inte skulle gå få till ackermann med orginal framvagn och kuggstång. Kuggstången måste hamna väldigt mkt längre bak än vad det finns plats för.
Har man förlängt hela framvagnsbalken så kanske en 360-kuggstång är tilläckligt kort (styrlederna ska ju på något vis hamna i linjen som skär genom övre och undre länkarmsinfästning för att inte få bump steer) men förlänger man balken så stämmer ju inte resten av geometrin.
Som det ser ut på bilden verkar man ju lyckats ganska bra, men i en vanlig PV så kommer väl kuggstången få implementeras i motorblocket i så fall ??
Infästningen i styrarmen måste som sagt förflyttas en del och där har jag av SFRO fått besked att man inte får kapa och svetsa i spindlarna utan att en adapter måste tillverkas, verkar helt klart individuellt hur detta bedöms.
En Kuggstång från Opel Ascona B är väldigt smidig och kort, går även korta ytterligare, jag kortade min 60mm och bytte styrstagen till opel vectra-styrstag (mindre kula och längden stämre bra för min konstruktion).
Tanken är väl att förbättra styrningen inte försämra och då rekommenderar jag att montera tillbaka orginalet...
Har man förlängt hela framvagnsbalken så kanske en 360-kuggstång är tilläckligt kort (styrlederna ska ju på något vis hamna i linjen som skär genom övre och undre länkarmsinfästning för att inte få bump steer) men förlänger man balken så stämmer ju inte resten av geometrin.
Som det ser ut på bilden verkar man ju lyckats ganska bra, men i en vanlig PV så kommer väl kuggstången få implementeras i motorblocket i så fall ??
Infästningen i styrarmen måste som sagt förflyttas en del och där har jag av SFRO fått besked att man inte får kapa och svetsa i spindlarna utan att en adapter måste tillverkas, verkar helt klart individuellt hur detta bedöms.
En Kuggstång från Opel Ascona B är väldigt smidig och kort, går även korta ytterligare, jag kortade min 60mm och bytte styrstagen till opel vectra-styrstag (mindre kula och längden stämre bra för min konstruktion).
Tanken är väl att förbättra styrningen inte försämra och då rekommenderar jag att montera tillbaka orginalet...
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
Re: 140 framvagn + kuggstångsstyrning
Kommer nog byta framvagn men kollar iaf lite gamla trådar. Nån som fick till det?
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: 140 framvagn + kuggstångsstyrning
håller på och härjar med kuggstång till 140 framvagn är inte klar men en Kuggstång som tar i centrum är att föredra för att en kuggstång som tar i ändar är oftast för bred tex 240 kuggstång
mvh! Jonathan Hall