b230fk slö på låga varv

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

b230fk slö på låga varv

Inlägg av Mr.Buster »

motor info:

vikingchip Ecomax
16t agg
3" alu intercooler
531 topp (org med 530 ventiler)
a-kam
2.5" avgas

den bara brölar tills 2500 sen kommer en liten kick som sen slutar vid 4000. mkt tråkig effektkurva.
Jag valde A-kammen för att få bottendrag som sen slutar vid ca 4500.
men det fick jag ju inte, undra vad som kan vara knas?
har provat att fytta fram och bak med kammen utan något bra resultat.
har kollat soppatryck & läckage (inte provat trycktesta än dock).
kan en liten luftläcka isf förstöra så den blir så försenad i draget?

laddar som sagt 1.2 (fullt strax efter 2000) och laddet håller i sej.

skulle K-kammen funka ist tro?
om jag tar och strunta i bottendraget.
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Jag hade liknande bekymer. Då var det slangen innan turbon som sög ihop sig.
//Mvh Robert

www.chevy740.nu
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

okok, vad hade du för typ av slang där då?
min är ungefär en såhär

Bild
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

En äcklig gammal oljeuppblöt slangbit.
Din ser stadigare ut.
//Mvh Robert

www.chevy740.nu
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Re: b230fk slö på låga varv

Inlägg av Lunkan »

Mr.Buster skrev:motor info:

vikingchip Ecomax
16t agg
3" alu intercooler
531 topp (org med 530 ventiler)
a-kam
2.5" avgas

den bara brölar tills 2500 sen kommer en liten kick som sen slutar vid 4000. mkt tråkig effektkurva.
Jag valde A-kammen för att få bottendrag som sen slutar vid ca 4500.
men det fick jag ju inte, undra vad som kan vara knas?
har provat att fytta fram och bak med kammen utan något bra resultat.
har kollat soppatryck & läckage (inte provat trycktesta än dock).
kan en liten luftläcka isf förstöra så den blir så försenad i draget?

laddar som sagt 1.2 (fullt strax efter 2000) och laddet håller i sej.

skulle K-kammen funka ist tro?
om jag tar och strunta i bottendraget.
Jag hjälpte en polare att byta motor i hans 740 turbo för några år sedan, då slängde vi i en B230fk motor från 96 och ett 940 grenrör + 16t agg. kamaxel T.
Fullt ladd (ca 1.0 bar) från 1700rpm och till max varv utan att avta i effekt.

Ditt problem kan ligga i att orginal spridarna inte räcker till mer än ca 230hk max max 240hk men inte mer. och det har du säkert vid ca 4000-4500rpm.



mvh Jonas
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

ja laddet finns ju där hela tiden, men effekten är som sagt borta efter 4000-4500. ska prova och sätta på en 530topp igen och sen byta till blåa 390cc spridare. så får vi se vad som händer :P

någon som vet om det sitter natriumkylda avgasventiler i alla 530 toppar?
alltså även i sugmotorerna?
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

kun i turbomotorena det sitter natriums ventiler.
Kollat at WG inte øpnar lita? fk / ft trykklokkan har lite svak fjeder orginalt. men går at byta på nogra minuter
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

okej, så det sitter bara i turbotopparna.
du menar att den tjuvöppnar lite? så de är därför det inte kommer fullt ladd förrens 2000-2500. men sen håller det ju i hela tiden?
är de isf att det är sån liten läcka att det inte märks mer än på låga varv?
Skriv svar