motor info:
vikingchip Ecomax
16t agg
3" alu intercooler
531 topp (org med 530 ventiler)
a-kam
2.5" avgas
den bara brölar tills 2500 sen kommer en liten kick som sen slutar vid 4000. mkt tråkig effektkurva.
Jag valde A-kammen för att få bottendrag som sen slutar vid ca 4500.
men det fick jag ju inte, undra vad som kan vara knas?
har provat att fytta fram och bak med kammen utan något bra resultat.
har kollat soppatryck & läckage (inte provat trycktesta än dock).
kan en liten luftläcka isf förstöra så den blir så försenad i draget?
laddar som sagt 1.2 (fullt strax efter 2000) och laddet håller i sej.
skulle K-kammen funka ist tro?
om jag tar och strunta i bottendraget.
b230fk slö på låga varv
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
- Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
Re: b230fk slö på låga varv
Jag hjälpte en polare att byta motor i hans 740 turbo för några år sedan, då slängde vi i en B230fk motor från 96 och ett 940 grenrör + 16t agg. kamaxel T.Mr.Buster skrev:motor info:
vikingchip Ecomax
16t agg
3" alu intercooler
531 topp (org med 530 ventiler)
a-kam
2.5" avgas
den bara brölar tills 2500 sen kommer en liten kick som sen slutar vid 4000. mkt tråkig effektkurva.
Jag valde A-kammen för att få bottendrag som sen slutar vid ca 4500.
men det fick jag ju inte, undra vad som kan vara knas?
har provat att fytta fram och bak med kammen utan något bra resultat.
har kollat soppatryck & läckage (inte provat trycktesta än dock).
kan en liten luftläcka isf förstöra så den blir så försenad i draget?
laddar som sagt 1.2 (fullt strax efter 2000) och laddet håller i sej.
skulle K-kammen funka ist tro?
om jag tar och strunta i bottendraget.
Fullt ladd (ca 1.0 bar) från 1700rpm och till max varv utan att avta i effekt.
Ditt problem kan ligga i att orginal spridarna inte räcker till mer än ca 230hk max max 240hk men inte mer. och det har du säkert vid ca 4000-4500rpm.
mvh Jonas
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm