kompressor+turbo *nästa bil provkörd* sista sidan

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Inlägg av dundersmurfen »

Är det bara jag som tycker det känns fel att ladda med turbon genom kompressorn?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

dundersmurfen skrev:Är det bara jag som tycker det känns fel att ladda med turbon genom kompressorn?
har du nån utveckling på varför??
finns ju ungefär hur mycket vridmoment som helst å helt fritt från spoolupp.
visst att det snor lite toppeffekt, men å andra sidan så har jag så gott om vrid att det inte spelar nån större roll.... :?
hade föreställt innan att dte skulle kunna bli problem med hög insugstemp. men loggen visar som maximalt 50-60 grader vid 2 bars ladd med peak på 2.2-2.3 bar på femmans växel.... :thumbright:
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Jag tycker också det låter helt fel. Men jag litar ju på knotan när han säger att det fungerar... Men borde inte turbon strypa luftflödet in i kompressorn på låga varv? Men det verkar ju funka som sagt... Sen sägs det ju alltid att kompressorer inte klarar så höga laddtryck, men det måste ju vara skillnaden i tryck före/efter kompressor den inte klarar så stora skillnader i? För den kan ju inte riktigt veta hur högt ett atmosfärstryck är?

Blir ju klart sugen att prova själv i framtiden.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag tycker inte det verkar fel.
Det jag tror man ska se upp med är så kompressorn inte stryper på högre varv.
Men det borde man ju se genom att mäta tryck före och efter.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

En vanlig kolvmotor är ju egentligen bara en luftpump. Att det sitter en luftpump till före motorn lär inte påverka turbon.

Kompressorn bör inte strypa inte mer på högre varv. Med kompressor kommer motorn alltid att vilja förbruka mer luft än den skulle göra utan kompressor.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

jagb har ju mätt upp laddet å vid 2 bar på motorn på lite högre varv, typ 5k osv så har jag lite över 1 bar innan kompressorn...

ska in på bromsning på torsdag så det ska bli jäkligt kul :thumbright:
Användarvisningsbild
alfa danne
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: mån jun 11, 2007 11:25 pm

Inlägg av alfa danne »

Låter jävligt intressant detta, skall bli inressant att se en bromskurva här sen.
ALFA ROMEO 75 3.0 KOMPRESSOR
Ford F350 6.0 superduty
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

japp imorrn gäller det :thumbright:
den går bättre å bättre nu. bytte min balllofix -pysventil mot en vanlig med justerratt, blir lite bättre inställningsmöjlighet då den inte är lika känslig.
har fått det lite stabilare nu. men peakar fortfarande lite till 2.3 mellan 3500-4500 för å sedan sjunka ned mot 2 bar, har dock inte testat till mer än till 5500 ca men den verkar inte forstätta sjunka
Användarvisningsbild
alfa danne
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: mån jun 11, 2007 11:25 pm

Inlägg av alfa danne »

Men vad är det för bil du bygger på? och vad varvar du kompressorn då du får ut ett bar överladd med den?
Min varvar jag 13500 och den levererar endast 0,5 bar på min 3,0a, men jag har dock inte läcktestat den än.
ALFA ROMEO 75 3.0 KOMPRESSOR
Ford F350 6.0 superduty
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

det är en supra gamla modellen
Bild





den laddar inte ett bar utan kompressorn är bara som hjälp.
en m90 drevad lite lägre än 1:2 så den varvar asså som max runt 12000 rpm....
0.4-0.5 laddar den då...
men det räcker för å dra igång snurran jävligt snabbt :thumbright:
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

alfa danne skrev:Men vad är det för bil du bygger på? och vad varvar du kompressorn då du får ut ett bar överladd med den?
Min varvar jag 13500 och den levererar endast 0,5 bar på min 3,0a, men jag har dock inte läcktestat den än.
Det blir annat när man seriekopplar eftersom tryckförhållanden multipliceras då.

1 bar efter turbon ger ett tryckförhållade på 2 över den.
2 bar ger ett totalt tryckförhållande på 3.

Tryckförhållandet över kompressorn blir 3/2 = 1.5.
Kompressorn skulle alltså bara ge 0.5 bar laddtryck utan turbons hjälp.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

jävla skit :evil:

kom just hem från nordic med nedslående resultat

dels hade jag problem med att den gick varmt. men det är ju inget problem jag lider av på gata/väg så det kan jag väll iofs leva med,.

men sen så det största problemet va att den inte pallar att hålla laddet vid full belastning, på gatan är det ju inget problem iom att man sällan ligger på 5an i över 5000rpm.

men nu i bänken blöev det ju väldigt tydligt. laddar som den ska upp till 4500rpm ungefär där vridpuckeln fanns. den dalar laddet ned till ca 1.3 bar vid de första dragningarna. muttra på lite mer på pysen å gav mer tädning, då lyckades vi trolla fram typ nått hekto extra så laddet va ca 1.45 bar vid den högsta effekten... :doh:

så nu återstår att för det första gå igenom å konstruera om styrningen utav laddet å se om det går å få stabilare styrning,.
i annnat fall återstår helt enkelt att byta turbo :roll:

innan denna sommarn är slut ska jag iallafall upp mot över 600, om det så ska krävas en skvätt gas

EDIT
Ajdå. missade att sklriva ut det
¨
"bara" 550häst å 660nm på ca 1.45 bars ladd...
hade den hållt dem två baren som jag hade räknat med så hade jag nog fått dem ca 650 som jag hade velat ha
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Du har ingen bromskurva att lägga ut? de mest intressanta med detta bygge känns nästan som att det är arean under grafen och inte toppeffekten, även om den alltid är intressant också :D
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

skrivaren hade kassat ihop där nere så han skulle maila över den men inte fått nått än, å imorrn lär den väll inte komma :P

men va väldigt snäll kurva typ helt linjär effekt med varvet, börjar dra vid typ 2000 sen stiger det rakt upp till maxeekten.
vridet dog ju av typ helt vid nångång runt 4500 när laddet började dala...
skulle tipa på att den normalt ligger vid kanske 5500 maxvrid

hittade första felet nu när jag körde ut bilen till garaget.
va en slang som släppt från kompressorhuset, går normalt in till en extra laddmätare i handskfacket. tänkte inte på å kolla den mätaren under bromsningen, men hade jag gjort det så hade jag hittat felet redan då :doh:

ska ringa på måndag å boka ny tid, hoppas dem har nån snart
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

http://film.projekteffekt.se/Stora/Brom ... -19_HQ.wmv

bromsas på 1.4-1.5 bar i filmen för dte strulade lite med laddstyrningen..

ska ändra litye å bromsa snart igen.
å för dem som violl se den live så kommer jag troligen vara på både gatebil mantorp, japmeet mantorp å gatebil rudksogen :thumbright:
Skriv svar