Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)
Gillar den här bilen skarpt! Kul att den går bra också
Sportstolar? Vadandetta trodde ni var hårda grabbar där uppe i norr. Ska du satsa på låga tior till nästa år?
Jag läste igenom tråden för första gången idag och hade jag inte vetat bättre kunde man tro att jag har försökt att bygga en sämmre kopia.
Det måste kännas helt sjukt att åka hjullyft med den!
Fråga om det inte är allt för hämligt: Vad åker du med för utväxling?
Sportstolar? Vadandetta trodde ni var hårda grabbar där uppe i norr. Ska du satsa på låga tior till nästa år?
Jag läste igenom tråden för första gången idag och hade jag inte vetat bättre kunde man tro att jag har försökt att bygga en sämmre kopia.
Det måste kännas helt sjukt att åka hjullyft med den!
Fråga om det inte är allt för hämligt: Vad åker du med för utväxling?
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Ville ha 2st likadana stolar fram, dessutom är dom vikbara.LarC skrev:Sportstolar? Vadandetta trodde ni var hårda grabbar där uppe i norr. Ska du satsa på låga tior till nästa år?
Ja en 10sek skulle inte va helt fel men målet är att ha en besiktad och körbar bruksräser
Jag tror det sitter en 4,10 i den. Ska kika på det i veckan när jag ska renovera bakaxelnLarC skrev:Fråga om det inte är allt för hämligt: Vad åker du med för utväxling?
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Har kopplat in lite givare för att mäta avgasmottryck, avgassystemsmottryck och tryckfall över intercoolern.
Vi ska ut ikväll och logga lite.
igår gjorde en översyn av bakaxeln.
Oljan såg ut som oboy och var tunn men inga större synliga fel eller glapp hittades.
Tog en provtur och den kändes bättre, men nu är det lådan som är svårväxlad som ... även om man inte belastar den
Undra om oljan (om det är kvar någon) är dålig i den också.
Ska byta den idag och justera kopplingen lite sen hoppas vi den blir mer lättväxlad.
Har lastat upp ett block och en getrag 260/265 låda från stora 6an för att måtta lite. Ska se om jag får tag på ett 6bult svänghjul sen ska jag låna peters blackmagic och tryckplatta för att se hur allt kommer bli.
Minns att någon har lagt upp lite bilder på konvertering rödblock mot getrag utan att svetsa om eller den med lös kåpa men jag kan inte hitta igen den tråden
Sen är nästa fråga hur vi ska lösa kopplingswire eller hydralisk...
Hoppas på en fin helg så man kan skruva mycket
Vi ska ut ikväll och logga lite.
igår gjorde en översyn av bakaxeln.
Oljan såg ut som oboy och var tunn men inga större synliga fel eller glapp hittades.
Tog en provtur och den kändes bättre, men nu är det lådan som är svårväxlad som ... även om man inte belastar den
Undra om oljan (om det är kvar någon) är dålig i den också.
Ska byta den idag och justera kopplingen lite sen hoppas vi den blir mer lättväxlad.
Har lastat upp ett block och en getrag 260/265 låda från stora 6an för att måtta lite. Ska se om jag får tag på ett 6bult svänghjul sen ska jag låna peters blackmagic och tryckplatta för att se hur allt kommer bli.
Minns att någon har lagt upp lite bilder på konvertering rödblock mot getrag utan att svetsa om eller den med lös kåpa men jag kan inte hitta igen den tråden
Sen är nästa fråga hur vi ska lösa kopplingswire eller hydralisk...
Hoppas på en fin helg så man kan skruva mycket
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
Intressant då jag med är i banorna med att montera en getrag.
En med fast kåpa då dom är enklare att få tag på till vettiga pengar.
Har klurat lite på hur man ska lösa kopplingen med inte kommit fram till något enkelt.
Skulle va gott om man hade wire.men blir ju lite trix med sprängkåpan för att få ut armen och bygga fästen för den.
Och olja å måste man bygga om pedaltäll och hållare för kopplingcylindern.
Men det handlar ju om att fåut rätt volym i cylindrarna om man kör hydralisk.
En med fast kåpa då dom är enklare att få tag på till vettiga pengar.
Har klurat lite på hur man ska lösa kopplingen med inte kommit fram till något enkelt.
Skulle va gott om man hade wire.men blir ju lite trix med sprängkåpan för att få ut armen och bygga fästen för den.
Och olja å måste man bygga om pedaltäll och hållare för kopplingcylindern.
Men det handlar ju om att fåut rätt volym i cylindrarna om man kör hydralisk.
Tro nästan man tjänar på lite mer hydraulik i bilen på lång sikt, huvudcylindrar från 7/940 dräller det ju av lite överallt, man får dock flytta om staget på kopplingspedalen så den trycker istället för drar.
Om det inte är allt för stressigt så har jag nog nå 6 bult svänghjul liggandes hemma som du kan få. (Ska göra ett försök att få iväg lite b20 delar till herr gustavsson framöver ocskå)
Om det inte är allt för stressigt så har jag nog nå 6 bult svänghjul liggandes hemma som du kan få. (Ska göra ett försök att få iväg lite b20 delar till herr gustavsson framöver ocskå)
Senast redigerad av Ersviken den fre aug 15, 2008 11:26 am, redigerad totalt 2 gång.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har 6 bult svänghjul också
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Det där med wire eller hydral ja det är juh inte allt för svårt att ta från 7/940 Som ersviken sa. men jag gjorde en enkel lösning när jag satte m90 på min 740.
du har juh en kopplingsarm som slavcylindern trycker på, som har en liten kula innan för sprängkåpan motväxelådan, som den har som hävarm, det ända jag gjorde var att flytta på kulan till andra sidan så att den frikopplar när man drar i den. sen har du juh färste fär volvo org wire i sprängkåpan
du har juh en kopplingsarm som slavcylindern trycker på, som har en liten kula innan för sprängkåpan motväxelådan, som den har som hävarm, det ända jag gjorde var att flytta på kulan till andra sidan så att den frikopplar när man drar i den. sen har du juh färste fär volvo org wire i sprängkåpan
Svetsar rostfritt,alu,svartstål. Bara slå en pling
Tel: 072-5178899
Tel: 072-5178899
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
Det stämmer.
Men på Bmw lådorna så sitter slavcylinder och trycker på armen inne i sprängkåpan.
Så det sticker inte ut någon kopplingarm.
Men man får ta från en 7/9 serie och bygga dit.
Om man inte kapar upp sprängkåpan och förlängen ut armen och bygger ett fäste på lådan för wiren.
En annan sak.hur löser man startmotorn? sitter den på samma ställ på volvo som bmw?
Men på Bmw lådorna så sitter slavcylinder och trycker på armen inne i sprängkåpan.
Så det sticker inte ut någon kopplingarm.
Men man får ta från en 7/9 serie och bygga dit.
Om man inte kapar upp sprängkåpan och förlängen ut armen och bygger ett fäste på lådan för wiren.
En annan sak.hur löser man startmotorn? sitter den på samma ställ på volvo som bmw?
Senast redigerad av Jonny Karlberg den fre aug 15, 2008 11:54 am, redigerad totalt 1 gånger.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag skulle försöka bygga wajer om det inte vart så mycke mer jobb, man ska inte krångla till det.
har sett bilar med väldiga problem med hydralisk kopling och special kopligar, men när det fungerar är det ju bra.
har sett bilar med väldiga problem med hydralisk kopling och special kopligar, men när det fungerar är det ju bra.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
ikväll har jag och peter varit ute och loggat lite.
resultatet blev väldigt fladdrigt, många tryckpeakar
vet inte om man kanske måste stoppa dit nån strypning för att slippa fladdret
men dessa värden är ca värden
vid 1.72bar laddtryck i plenum var trycket 1.8bar i kompressorhuset (kanske är fel ställe att mäta, skulle satt givaren på intercoolern istället?)
mottrycket i grenröret var 1.1-1.2bar vid 1.7bar laddtryck
medan vi satt och analyserade loggarna kikade en lamborgini gallardo förbi så jag frågade om vi kunde ta ett litet race.
volvon small och spann, 1an låg vi ganska lika, 2-3an spottade volvon ifrån med 2 billängder
det finns film på andra repan, hoppas han lägger ut den nånstanns så man får se den.
resultatet blev väldigt fladdrigt, många tryckpeakar
vet inte om man kanske måste stoppa dit nån strypning för att slippa fladdret
men dessa värden är ca värden
vid 1.72bar laddtryck i plenum var trycket 1.8bar i kompressorhuset (kanske är fel ställe att mäta, skulle satt givaren på intercoolern istället?)
mottrycket i grenröret var 1.1-1.2bar vid 1.7bar laddtryck
medan vi satt och analyserade loggarna kikade en lamborgini gallardo förbi så jag frågade om vi kunde ta ett litet race.
volvon small och spann, 1an låg vi ganska lika, 2-3an spottade volvon ifrån med 2 billängder
det finns film på andra repan, hoppas han lägger ut den nånstanns så man får se den.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
idag har jag och Peter varit ute och mappat lite inför en ev. piteå resa nästa helg.
Eftersom m45 inte verkar vara sprängbar så höjde vi trycket tills chaffören inte vågade mer.
Värsta trycket uppmättes till 2.77bar men då blev den helt okontrollbar.
Om man ska tuna på dom tycken måste man upp i bänken så vi sänkte trycket lite.
En liten tendens till ett ev. kopplingsslir om det inte var att den bröt lös bakdäcken på 3an
Ska montera dit sprängring för kopplingen innan jag vågar ut nå mer.
Så förhoppningsvis kanske vi får se en m45 gå i graven nästa helg.
Eftersom m45 inte verkar vara sprängbar så höjde vi trycket tills chaffören inte vågade mer.
Värsta trycket uppmättes till 2.77bar men då blev den helt okontrollbar.
Om man ska tuna på dom tycken måste man upp i bänken så vi sänkte trycket lite.
En liten tendens till ett ev. kopplingsslir om det inte var att den bröt lös bakdäcken på 3an
Ska montera dit sprängring för kopplingen innan jag vågar ut nå mer.
Så förhoppningsvis kanske vi får se en m45 gå i graven nästa helg.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är kul att det håller så braEvert skrev:Det är helt sjukt detta
att det bara håller o håller, M45 har ju inte ett ryckte om att vara den hållbaraste lådan av alla
Det är kul med denna sortens bilar med mycket egna teorier och hemmasmide
Hopps det blir fina tider i pite och att det håller ihop för dig.
skulle tro att mina och många andras lådras i sävar sista 15 åren har hjälpt eriks drivlina att hålla ihop då vi funderat mycke kring varför en låda pajar och hur man kan motvärka det.
fan när jag hadde M45 och 1.4bars tryck och stenhård cinter koppling mm så höll en låda i snitt ca 3-4 repor erick har säkert 50% mer vrid nu än vad jag hadde men ändå så håller det. (750nm/2.7bar ?)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/