Ragge's 142 :: Säljes.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
A.Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: lör apr 12, 2008 8:43 pm
Ort: hörnefors

Inlägg av A.Kronberg »

veven du har, har ju sutttit i en b20 med fiberdrevet. när du köper lager så köp till en b20 från 75 (240) så får du rätt grejor :thumbright:
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

japp ska ta och göra he :).
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

förövrigt så stod jag på återvinningen och snacka med en polares farsa idag om försöka få tag i ett nav så man kan ha sportratt till 142an, sen han kom han på att han hade en komplett b18 liggandes i en bod som jag och broder for förbi och hämntade.. nu är den slaktad totalt (nästan )
och till min förvåning så fanns det en K-kam i den ;D, man måste ju få ha tur nångång, sen kommer ja sno tändningen från den,grenrör (bygga addapter av) , samt fiberdrevet då ja råka snöra bort mitt gammla. samt tog jag lite annat smått och gott som kommer att behöva användas.

men nu en fråga. är det något specielt med en b18 topp?
jag har för mig att jag har läst att dom har stabilare "brygga" eller vad det nu heter. :doh: hjärnstopp
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

B18-toppen i säg är inte överlägsen B20-toppen på nåt sätt jag vet om. Mindre förbränningsrum, mindre kanaler, mindre ventiler. Men som du säger. Vipparmsbryggan verkar folk tycka är bättre. Minns jag inte fel kör väl Jens med en sån sen hans fina jänkevippor sprack. Men frågan är väl om det var ett medvetet val, och om dom egentligen är bättre? Jag vet inte. Har aldrig sett några i verkligheten.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

C Upp skrev:B18-toppen i säg är inte överlägsen B20-toppen på nåt sätt jag vet om. Mindre förbränningsrum, mindre kanaler, mindre ventiler. Men som du säger. Vipparmsbryggan verkar folk tycka är bättre. Minns jag inte fel kör väl Jens med en sån sen hans fina jänkevippor sprack. Men frågan är väl om det var ett medvetet val, och om dom egentligen är bättre? Jag vet inte. Har aldrig sett några i verkligheten.
nej det förstod jag också men jag visste det var "nånting" specielt med b18 som dom tog från dom och det måste ju vara vipporna eller hela bryggan.

aja tack för svaret iaf! :D , nu har man ju iaf 1 som backup om en topp skulle flyga nångång framöver
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Ja vad ska man säga idag då förutom att man har en jävligt snäll farsa :thumbright: var skyldig 11tusen för 142an men sen bara för att han kände sig för att vara snäll fick man tillbaka 6 tusen så nu blir det att börja köpa Delar.
kommer uppdate med bilder och så vidare då jag har fått hem blocket och målat det osv :hihi:
Senast redigerad av Roger Berglund den tor aug 28, 2008 2:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Farsan din blev väl nostalgisk av allt Volvo-trim? :lol:
Han hade väl en frän PV när det begav sig .. ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

mattias skrev:Farsan din blev väl nostalgisk av allt Volvo-trim? :lol:
Han hade väl en frän PV när det begav sig .. ?
hah aah jag tror nästan det :hihi: :thumbright:
joo jag tror han hade en Pv fast minns dock ingen vilken färg, men han hade en bland annat en piper kam bland annat och weber om jag inte minns helt fel :hihi: ..
synd bara att man inte kan ta hjälp av han då det gäller kompsänkning :/.. vill gärna göra ett studiebesök hos någon där man kan se hur man ska utformna förbränningsrummen :).
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Beställningen till laitis :hihi:

Packbox fram
packbox bak
Cylinderpackning
Sotningssats
Kompleteringsats
Kolvar ( B21ET )
Vevlager ( 8 bultade )
Ramlager ( 8 bultade )

Framöver blir det att beställa
Hårdare ventil fjädrar från KGtrimning

Sen beställa Ventiler,styrningar,lyftare,ventiltätning från laitis :thumbright:

Sen blir det dra en beställning från kl och köpa en wastegate :twisted:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

samt räknar jag med att nästa vecka så kommer insugen till posten 8)
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Verkar som du håller på spåra ur lite lätt.
Om du nu har ont om cash så låt bli att köpa saker som inte är nödvändiga.
Satsar du inte på att få starta bilen till våren lovar jag att du aldrig kommer få ihop maskinen....tyvärr.
Alldelss för många gör så.
Satsa på att få ihop motorn snabbt och enkelt och få starta upp den.
Sen bygger du en del i taget.

Behöver du byta ventiler, lyftare, styrningar?
Mina lyftare har varit med om ett världskrig, kammen är nergången på några nockar, hade org. insugsventiler/styrningar tills i år men min bil går bra ändå.

Få ihop motorn så enkelt och snabbt som möjligt för hur du än gör kommer du inte kunna bygga en 400hk maskin direkt. (Om du inte är rutinerad eller har folk som kan hjälpa dig)
Det tar några år.

Jag skulle använt org. motor orörd, byggt en adapter till turbo, satt dit förgasare och försökt få den att bara starta och gå snyggt på lågt laddtryck.
När den gör det kan man börja utveckla.

Detta är mitt tips, annars kommer mest troligt detta projekt gå i graven.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

hah ja det kan man väl kanske säga men ja vill att det ska hålla ett tag också :)
fick ju 6 tusen av fadern så då passade jag på att inhandla lite smått och gott
kommer nog få igång den innan nästa sommar eller i vinter om jag nu har tur,sitter ju mest bara i att jag inte har fått hem blocket från borrningen ännu,har alla delar liggandes om några veckor,då har jag allt som behövs för en montering!

Nja behöver väl inte igentligen men jag snörde bort mina för dom såg int allt för fräsch ut men skulle dock kunna användas sen tyckte farsan det var lika bra att fräsa upp till större ventiler osv men...sen ångrade han sig så jag hann ju snöra grejjer på återvinningen.

men jag vill ha allt fräsh och relatift nytt,så man vet att det håller.
har också en rätt så använd k-kam som jag fick av en polares farsa.
den går ju och använda för den ser inte allt för taskig ut sa fadern han hade ju hållt på med volvo motorer förut så ja litar på han

nej nej hade inte tänkt mig upp i den effekten utan snarare kanske 200-250?.om det nu inte är helt omöjligt med min setup :?:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

du kan inte handla tid och erfarenhet med pengar :thumbdown:
de hjälper inte alltid att köpa nytt och dyrt om du gör nybörjarfel. (vilket man ALLTID gör som nybörjare)

bestycka lite fel på laddtryck så har du en uppsättning kolvar för lite
en sån sak som tändningen, missar den eller att det blir något haveri med den har du en mindre hel motor.

sen om det är en 100kr motor eller en 10 000kr motor spelar ingen roll (sanning med modifikation).

Lägg tiden och pengarna på något som ger nått istället för att uppgradera saker som håller för det effektuttag du har som mål.

Jag vill absolut inte va taskig utan bara att du ska försöka inse att allt tar mycket längre tid än vad man tänker :(
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

nej man kan ju tyvärr inte det men..montera kolvarna osv är ju som sagt inga problemen..men det med tändningen och kompsänkingen som kommer bli den största bovet i draman,som du säger..minsta fel inställning så ryker ju kolvarna då det gäller tändningen.

mm men jag hade tänkt och börja på väldigt låga laddtryck vi snackar kanske 0.3 - till max 0.7 :?: sen nästa vinter ska jag nog fixa större turbo och en intercooler om jag fortfarande har intresset uppe :D vilket ja tror.

jao men jag är ju som sagt klar med botten delen nu,ska ju bara börja med toppen och det dära nu..men vill göra studie besök hos någon som nyligen har kompsänkt sin b20 topp..alltså inte någon extrem kompsänkning bara lite lätt så man ser vart man ska ta någon stans och sådär. tycker det är mkt lättare och göra besök hos någon än och se på bilder.. :roll:


nej nej jag förstår det. jo men montera botten delen tar ju inte specielt många timmar.det är ju mekandet utöver det där som tar tid !
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

Nvix skrev:nej man kan ju tyvärr inte det men..montera kolvarna osv är ju som sagt inga problemen..men det med tändningen och kompsänkingen som kommer bli den största bovet i draman,som du säger..minsta fel inställning så ryker ju kolvarna då det gäller tändningen.

mm men jag hade tänkt och börja på väldigt låga laddtryck vi snackar kanske 0.3 - till max 0.7 :?: sen nästa vinter ska jag nog fixa större turbo och en intercooler om jag fortfarande har intresset uppe :D vilket ja tror.

jao men jag är ju som sagt klar med botten delen nu,ska ju bara börja med toppen och det dära nu..men vill göra studie besök hos någon som nyligen har kompsänkt sin b20 topp..alltså inte någon extrem kompsänkning bara lite lätt så man ser vart man ska ta någon stans och sådär. tycker det är mkt lättare och göra besök hos någon än och se på bilder.. :roll:


nej nej jag förstår det. jo men montera botten delen tar ju inte specielt många timmar.det är ju mekandet utöver det där som tar tid !

man kan smälta kolvar på 0,7bar åxå..tro mej..
Skriv svar