sinterlamell

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
R 16v
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån feb 14, 2005 2:21 pm
Ort: Skogen

sinterlamell

Inlägg av R 16v »

Tjenare tänkte höra vad det är för skillnad mellan 6 och 4 pucklar på en sinterlamell.
jag ska ha det till min b20 som är trimmad till runt 200hk och m45 låda till det
finns det någon som vet ett billigt ställe att köpa sånna??
//Richard
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du handlar på Dalhems.
En 6-puckad är snällare.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
R 16v
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån feb 14, 2005 2:21 pm
Ort: Skogen

Inlägg av R 16v »

okej då vet jag.
men vad är skillnaden på en 4 eller 6 puckad lamell
//Richard
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Att det sitter 4 respektive 6 puckar på lamellplattan, givetvis.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

mattias skrev:Att det sitter 4 respektive 6 puckar på lamellplattan, givetvis.
åfan! :roll:
Axel Wall
R 16v
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån feb 14, 2005 2:21 pm
Ort: Skogen

Inlägg av R 16v »

ja men så jävla dum är jag inte så att jag inte fattar det :D
men vad skilljer dom åt??? :?:
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

mattias skrev:Du handlar på Dalhems.
En 6-puckad är snällare.
mattias skrev:Att det sitter 4 respektive 6 puckar på lamellplattan, givetvis.
Vad är du ute efter? Du har svaren där? Vad är frågan?
R 16v
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån feb 14, 2005 2:21 pm
Ort: Skogen

Inlägg av R 16v »

Men är det ingen som förstår ?? :?
Jag undrar vilken av lamellerna som är bäst OCH VARFÖR den är bättre en den andra??
mastias skrev att en 6 puckad lamell är snällare men snällare mot vad`??
mot motor låda eller vad är den snällare mot ??
och vilken håller längst
och så vidare

hoppas ni förstår nu :wink:
//Richard
gruppavolvo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: mån jul 19, 2004 12:11 am
Ort: Västervik

Inlägg av gruppavolvo »

Snällare betyder att den 6-puckade inte greppar så hårt i jämförelse med den 4-puckade!!Den med 6 puckar är lite snällare helt enkelt,inte lika stygg som den 4-puckade!!nu måste det ju vara helt solklart eller?hållbarheten är nog lika på båda ungefär....
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ett fjädrat centrum är att föredra för att skona transmissionen dessutom.
En lamell med 4 puckar istället för 6 kommer att "hugga" snabbare eftersom friktionsytan är mindre och värmen högre, både svänghjul och tryckplatta slits hårdare. Jämför med andra situationer här i livet då du hellre använder en liten anläggningsyta för att få tillräckligt med friktionskraft istället för en stor. Hur som helst måste du ha tillräckligt stark tryckplatta.
(Ingen vidare vetenskaplig utläggning det här, nån kanske vet bättre? :))
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
R 16v
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån feb 14, 2005 2:21 pm
Ort: Skogen

Inlägg av R 16v »

Okej men då vet jag lite mer :wink:
tackar så mycke :lol:
//Richard
Skriv svar