F7 efi D-D back?
F7 efi D-D back?
Ja just det, omöjligt eller?
Finns det nån klurig som räknat ut hur man får en arctic/suzuki motor att revercera (reverce engine) lika som rotax/ski-doo.
klart jag vet att doo har patent och att det av den anledningen inte går att köpa på öppna marknaden, men för eget bruk är det ju ok...
Men hur????
Finns det nån klurig som räknat ut hur man får en arctic/suzuki motor att revercera (reverce engine) lika som rotax/ski-doo.
klart jag vet att doo har patent och att det av den anledningen inte går att köpa på öppna marknaden, men för eget bruk är det ju ok...
Men hur????
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
- Ort: Hoting
har för mig ski doo när man trycker på knappen så gör han nått med tändningen och enkelt beskrivet startar om så den går baklänges motorn.gick ju att rulla i gång vissa gamla mopeder baklänges dom utan cdi jox
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Tyvärr så går det inte eller det går men det blir inte som jag skulle vilja ha det. kolla in här så finns det http://www.bengansmotor.se/
gå på tillbehör och backväxel så finns det där.
saken med den är att du får stanna skotern för att sen dra igång den baklänges för att stanna igen och dra igång den för att köra framåt.
gå på tillbehör och backväxel så finns det där.
saken med den är att du får stanna skotern för att sen dra igång den baklänges för att stanna igen och dra igång den för att köra framåt.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
- Ort: Hoting
men skidoo dör ju också i varvet till 0rpm för att sen dra igång baklänges.är det inte att dom bara förfinat det hela så att skotern gör det du gör slår in stoppen och starta om??finns ju för tusan bilar som bryter tändning och sänker varv vi växling utan koppling så måste man väll kunna få en skoter att sänka varvet via en knapp så han startar om baklänges eller??
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
- Ort: Hoting
inte jag då men skall tusan lägga lite tid på detta om inte annat för att jävlas med rotax fantasterna är själv arctic frälst så.hmm återkommer
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
jupp, drar i gång baklänges för hand å startar framåt med el-start.stecka skrev:Tyvärr så går det inte eller det går men det blir inte som jag skulle vilja ha det. kolla in här så finns det http://www.bengansmotor.se/
gå på tillbehör och backväxel så finns det där.
saken med den är att du får stanna skotern för att sen dra igång den baklänges för att stanna igen och dra igång den för att köra framåt.
lösningen fungerar iof. men inte är det optimalt.
(och dyrt, pga startmotorsatsen)
Jag har varit i kontakt med "bengan", det kostar + 10.000:- kr (och innehåller bla. elstart.
Det blir så " tjorvigt" pga. att rotax patenterat systemet med att ge motorn "fel" tändning vid ca 600r/min.
Det är därför det låter som den stannar innan den börjar gå bakåt.
men jag och "du" kan göra samma sak som rotax för "eget bruk" alltså reversera motorn utan att det blir nått tjafs med patentet. det är om man säljer grejerna till "kund" det blir straffbart.
Jag är dock inte så bra på elektronik att jag klarar lösa detta själv.
har kollat lite på reservdels ficher på doo:s med el-back.readytorace skrev:inte jag då men skall tusan lägga lite tid på detta om inte annat för att jävlas med rotax fantasterna är själv arctic frälst så.hmm återkommer
verkar som dom har 2st pickupper för tändningen.
Eftersom dom inte sitter 180* ifrån varandra (enl. bild) och modellen jag tittade på har förgasare,kan man möjligen misstänka att den ena är för rätt tändläge vid "baklänges" gång.
(samma dubbla givare verkar gälla för de polaris maskiner som har el-back)
Men vad får motorn att ändra rotation???
Jo visst är det så.snowmad skrev:men jag och "du" kan göra samma sak som rotax för "eget bruk" alltså reversera motorn utan att det blir nått tjafs med patentet. det är om man säljer grejerna till "kund" det blir straffbart.
Jag är dock inte så bra på elektronik att jag klarar lösa detta själv.
Systemet som bengan har höll jag på kollade på jag med men tyckte som du att det va krångligt och för mkt pengar. Har du kollat om det går att ta hela DD huset från en som har back?
Jag har kollat och firecatterna har smalare matta och även bandtunnel så det påstås inte passa, lådan kommer för långt in i tunneln (hadde en back ur en smälld f1000 på G även annan drevsats.)stecka skrev: Jo visst är det så.
Systemet som bengan har höll jag på kollade på jag med men tyckte som du att det va krångligt och för mkt pengar. Har du kollat om det går att ta hela DD huset från en som har back?
Hålet som behövs i bandtunneln för en solenoid back är GIGANTISKT.
går tydligen köpa som tillbehör till vissa polaris
http://www.purepolaris.com/default.aspx
och sök efter 2874616
å så här verkar principen vara... http://www.dootalk.com/forums/lofiversi ... 65938.html[/url]
- asconawille
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tis aug 14, 2007 8:55 am
- Ort: Jörn
rotationen ändras väll då motorn just håller på att stanna av, då baktänder den och tar istället tändimpulserna från den andra trigger spolen bakom svänghjulet.snowmad skrev:har kollat lite på reservdels ficher på doo:s med el-back.readytorace skrev:inte jag då men skall tusan lägga lite tid på detta om inte annat för att jävlas med rotax fantasterna är själv arctic frälst så.hmm återkommer
verkar som dom har 2st pickupper för tändningen.
Eftersom dom inte sitter 180* ifrån varandra (enl. bild) och modellen jag tittade på har förgasare,kan man möjligen misstänka att den ena är för rätt tändläge vid "baklänges" gång.
(samma dubbla givare verkar gälla för de polaris maskiner som har el-back)
Men vad får motorn att ändra rotation???
det blir väll nån typ av förtändning bakvägen??
ja är inte 100% säker på det men om nån annan vet så är det bara att säga till
//William Landin
Volvo 245 -88 B204L
Mercedes c250dt -97
Volvo 245 -88 B204L
Mercedes c250dt -97
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön mar 23, 2008 1:39 pm
- Ort: Ilsbo
Finns ingen anledning att hålla på krångla med att bygga back på en f7:a med dd. Blir alldeles för dyrt och tar bara en massa tid. det finns ju dom med back redan, dock ej som vänder motorn, förutom i år då alltså.
Men det är också mycket pengar om du köper en ny, men då får du med den "bakåtvända" motorn som du frågar efter.
Men det är också mycket pengar om du köper en ny, men då får du med den "bakåtvända" motorn som du frågar efter.
Finns inga firecat med dd och back "punkt".Ilsboturbo skrev:Finns ingen anledning att hålla på krångla med att bygga back på en f7:a med dd. Blir alldeles för dyrt och tar bara en massa tid. det finns ju dom med back redan, dock ej som vänder motorn, förutom i år då alltså.
Men det är också mycket pengar om du köper en ny, men då får du med den "bakåtvända" motorn som du frågar efter.
Va då för dyrt, Kunde polaris sälja sitt "kitt" (reverserande elektronik, "back knapp" och modifierad helix) för under ....För hälsefyr kittet är nu sänkt hos polaris i usa till 74.99$ så prislappen är ju egentligen satt.
Verkar fortfarande som polaris sverige nobbar.
Ingen annan tillverkare behöver vara dyrare än polaris!
A-c har ju köpt in sej på patentet först modellåret -09 så jag hoppas dom släpper en back som tillbehör också.