Lenko Larven (Mera skräck än vrede)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Lenko Larven (Mera skräck än vrede)
Man är ju som alltid fascinerad av lite udda konstruktioner och nytänkande. Sen att man är fostrad av en far som alltid ansett Larven överlägsen allt vad "moderniteter" som skotrar heter har väl satt sina spår...
Farsan körde larv då det begav sej och är nära vän med den otroligt fyndige skaparen av monstret (Lennart Nilsson), han höll även i förarutbildningar med kurser i körteknik. Men jag är ju inte så övertygad om förträffligheten och överlägsenheten, men jag är helt såld på "Stig Helmer-känslan" och körglädjen!
Har aldrig kört något som framkallat liknande underhållningsvärde både för mej och för alla som råkat se framfarten. Jag har heller aldrig framfört något fordon som har sämre driftsäkerhet -alla kategorier! För att köra en timme så har det varit utan överdrift tio timmars skruvande. Otroligt imponerande då det inte finns något som kan gå sönder i dessa simpla saker...
Jag har ägt en i runt 10 år och innan det brukade jag låna uppfinnarens sons maskin för att åka en sväng varje år med farsan. Vart ju till att laga den både före och efter trots att den var en av de senaste årsmodellerna.
För er som inte har en aning om vad detta är för monster kan jag kort förklara konceptet. Det är en kropp byggd i "flygplansaluminum" som är popnitad och limmad. Ett stumt styre att hålla i sej i sen styr man med skidor man har på fötterna. Bäst funkar liknande slalomskidor med råttfällebindningar. Det fanns ju så klart "orginalskidor" med larvenlogga på och allt. Gissa vad som händer om man korsar skidspetsarna i landningen?
Observera trädtoppen man ser nere i hörnet, skräcken i blicken är befogad!
Jag kommer att fortsätta att berätta lite om hur orginalmaskinen ser ut och hur min ser ut och kommer att se ut. Några funderingar så fråga gärna då jag är ganska insatt i dessa maskiner och dess historia!
Farsan körde larv då det begav sej och är nära vän med den otroligt fyndige skaparen av monstret (Lennart Nilsson), han höll även i förarutbildningar med kurser i körteknik. Men jag är ju inte så övertygad om förträffligheten och överlägsenheten, men jag är helt såld på "Stig Helmer-känslan" och körglädjen!
Har aldrig kört något som framkallat liknande underhållningsvärde både för mej och för alla som råkat se framfarten. Jag har heller aldrig framfört något fordon som har sämre driftsäkerhet -alla kategorier! För att köra en timme så har det varit utan överdrift tio timmars skruvande. Otroligt imponerande då det inte finns något som kan gå sönder i dessa simpla saker...
Jag har ägt en i runt 10 år och innan det brukade jag låna uppfinnarens sons maskin för att åka en sväng varje år med farsan. Vart ju till att laga den både före och efter trots att den var en av de senaste årsmodellerna.
För er som inte har en aning om vad detta är för monster kan jag kort förklara konceptet. Det är en kropp byggd i "flygplansaluminum" som är popnitad och limmad. Ett stumt styre att hålla i sej i sen styr man med skidor man har på fötterna. Bäst funkar liknande slalomskidor med råttfällebindningar. Det fanns ju så klart "orginalskidor" med larvenlogga på och allt. Gissa vad som händer om man korsar skidspetsarna i landningen?
Observera trädtoppen man ser nere i hörnet, skräcken i blicken är befogad!
Jag kommer att fortsätta att berätta lite om hur orginalmaskinen ser ut och hur min ser ut och kommer att se ut. Några funderingar så fråga gärna då jag är ganska insatt i dessa maskiner och dess historia!
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
En en kompis kompis kör larven när de åker till fjällen, han har dock alltid med sig 3st maskiner + reservdelar ifall (eller snarare när) nått går sönder.
Framkomligheten är dock grym, han kör i cirklar runt de moderna maskinerna när de grävt ner sig. Ligger och marschar 40km/h+ på led, och det räcker ju när man mest är ute efter att köra offpist
Framkomligheten är dock grym, han kör i cirklar runt de moderna maskinerna när de grävt ner sig. Ligger och marschar 40km/h+ på led, och det räcker ju när man mest är ute efter att köra offpist
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Som sagt, driftsäkerheten är ett skämt, imponerande med tanke på hur många delar det är
Man får in den i skuffen på en PV om man vill:
Annars tar man den på taket (Lennart själv som slänger upp den):
Man får in den i skuffen på en PV om man vill:
Annars tar man den på taket (Lennart själv som slänger upp den):
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
De första modellerna var utrustade med en tragisk Husqvarna motor i motorsågsstorlek, inget vidare med andra ord. Sen monterades en hysterisk Valmet-motor på runt 12Hk, då vart det åka av De sista årsmodellerna vart utrustad med en egen-konstuerad/tillverkad motor det vill säga en Lenkomotor! Konstruktören av Larven (Lennart Nilsson) ritade denna motor själv efter eget huvud och vart enligt utsago lite utdömd vad det gäller proportioner på kanaler, cylindervolym och dylikt, men han stog på sej.
Hans vision var att motorn skulle uppföra sig som en 4-taktare med avseende på vridmomentskurvan. Hög effekt på höga varv var inte så viktigt som det var att ha ett högt vridmoment över ett större varvtalsregister. Skeptikerna till trots så lyckades han mycket bra med det. Motorn gav ett mycket bra effektregister över det varvtalsområde som fanns och det var variatorn anpassad för.
Motordesignen i sig får man säga var suverän! Motorn presterade precis det han tänkt sej, tyvärr var produktionen av delarna inte av den kaliber som en lyxkryssare av denna kaliber krävde. Vid monteringen av motorerna var det så illa att bitarna knappt passade med varandra, man fick sortera upp delarna efter toleranser och sen sätta ihop motorerna så att dom överhuvudtaget gick att få ihop. Men trots detta så var motorerna i sej riktigt bra! Användes även för drivning av transportabla vattenpumpar av brandkåren och försvaret bl. a.
Men effekten då? Det är väl frågan om man kan tala om effekt, har hört lite olika men 14hk gav den säkert med skapligt rätt toleranser Men, det fanns ett trimalternativ! En effektpipa av väldigt säreget slag. Vet inte alls hur eller om det var någon vetenskaplig beräkning bakom detta men det gav några få hästkrafter extra, varenda hästkraft känns ju när maskinen väger runt 75kg tom.
Det intressanta är utformningen. Effektsystemet är utformat som ett mänskligt öra, fast baklänges! (Se bild) Är även expansionskammare som inte syns på bilden. Örat är ju gjort för att förstärka ljud utan större förluster så okej. Hur mycket vetenskap det ligger bakom det lyckade resultatet kan man ju diskutera men faktum är att det fungerade. Jag har ett på min och det ger mer effekt än orginalsystemet utan tvekan.
Är förövrigt in maskin på bilden på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Larven
Hans vision var att motorn skulle uppföra sig som en 4-taktare med avseende på vridmomentskurvan. Hög effekt på höga varv var inte så viktigt som det var att ha ett högt vridmoment över ett större varvtalsregister. Skeptikerna till trots så lyckades han mycket bra med det. Motorn gav ett mycket bra effektregister över det varvtalsområde som fanns och det var variatorn anpassad för.
Motordesignen i sig får man säga var suverän! Motorn presterade precis det han tänkt sej, tyvärr var produktionen av delarna inte av den kaliber som en lyxkryssare av denna kaliber krävde. Vid monteringen av motorerna var det så illa att bitarna knappt passade med varandra, man fick sortera upp delarna efter toleranser och sen sätta ihop motorerna så att dom överhuvudtaget gick att få ihop. Men trots detta så var motorerna i sej riktigt bra! Användes även för drivning av transportabla vattenpumpar av brandkåren och försvaret bl. a.
Men effekten då? Det är väl frågan om man kan tala om effekt, har hört lite olika men 14hk gav den säkert med skapligt rätt toleranser Men, det fanns ett trimalternativ! En effektpipa av väldigt säreget slag. Vet inte alls hur eller om det var någon vetenskaplig beräkning bakom detta men det gav några få hästkrafter extra, varenda hästkraft känns ju när maskinen väger runt 75kg tom.
Det intressanta är utformningen. Effektsystemet är utformat som ett mänskligt öra, fast baklänges! (Se bild) Är även expansionskammare som inte syns på bilden. Örat är ju gjort för att förstärka ljud utan större förluster så okej. Hur mycket vetenskap det ligger bakom det lyckade resultatet kan man ju diskutera men faktum är att det fungerade. Jag har ett på min och det ger mer effekt än orginalsystemet utan tvekan.
Är förövrigt in maskin på bilden på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Larven
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Ha ha! Det va min första tanke också!inkognito skrev:om du får in skidorna under mattan i fart, hur lång blir du då ?
För en som kommer från Sveriges framsida, Västkusten och knappt har sett en skoter annat än på bild, så ser ju detta "styrsystem" med skidor på fötterna pontensielt dödligt ut
Har du byggt om din maskin något?
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Självklart har man ju provat att korsa skidspetsarna i 50km/h och kört över dom Det är faktiskt inte värre än att korsa skidorna när man åker slalom, man står på näsan och Larven far rakt fram. Blir inte så att tårna pekar bakåt eller så som man ju kan tänka sej Men man kan alltid skrämma folk lite med det och så verkar man ju lite coolare och oräddare själv
Är man en jävel på att åka skidor så har man lättare att lära sej att köra Larven för det är som dom sa i reklamen: Motoriserad skidåkning!
Min hade Valmetmotor när den var ny men nu har den en portad Lenkomotor med trimpipan. Men det duger ju så klart inte, tänkte att det här ska bli lite av en projekttråd om ombyggnad och installation av ny motor, -bigblock hehe. Blir ganska mycket ombyggnad och minst 3-dubbla effekten mot Lenkomotorn.
Är man en jävel på att åka skidor så har man lättare att lära sej att köra Larven för det är som dom sa i reklamen: Motoriserad skidåkning!
Min hade Valmetmotor när den var ny men nu har den en portad Lenkomotor med trimpipan. Men det duger ju så klart inte, tänkte att det här ska bli lite av en projekttråd om ombyggnad och installation av ny motor, -bigblock hehe. Blir ganska mycket ombyggnad och minst 3-dubbla effekten mot Lenkomotorn.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Ja det låter ju helt störtskönt
Kommer ju bli hur tufft som helst med mer effekt!
/David
Kommer ju bli hur tufft som helst med mer effekt!
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 89
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Blir det dubbelturbo på den här besten också?
Jag har aldrig sett en larven i verkliga livet. hur stor motor kan man få plats med rent utrymmesmässigt? vad sitter det för variatorer? går dessa att byta ut mot andra doningar?
Håller mattan för en fördubbling av effekten? =)
Skitcoolt projekt för övrigt!
//Robert
Jag har aldrig sett en larven i verkliga livet. hur stor motor kan man få plats med rent utrymmesmässigt? vad sitter det för variatorer? går dessa att byta ut mot andra doningar?
Håller mattan för en fördubbling av effekten? =)
Skitcoolt projekt för övrigt!
//Robert
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 89
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
mitt ha-begär ökar hela tiden när jag ser den .
Jag har en gammal Amf Delta långselare som är ombyggd just där. i Långsele. Racklar som attans och jag är så trött på att skruva i den.
Det går dock att köra overkligt fort efter jättekurviga leder med den. Påminner lite om att köra en tung cykel. Bara luta sig järnet i kurvan och ge fullt. Dock bör man inte prova detta utan att luta sig då det nästan är svårt att hålla balansen på den när den står stilla på plan mark =)
Det är en kultmaskin det med, men den är inte alls lika frän som en larven =). Ska se om jag kan bifoga nån bild.
Mvh //Robert
Jag har en gammal Amf Delta långselare som är ombyggd just där. i Långsele. Racklar som attans och jag är så trött på att skruva i den.
Det går dock att köra overkligt fort efter jättekurviga leder med den. Påminner lite om att köra en tung cykel. Bara luta sig järnet i kurvan och ge fullt. Dock bör man inte prova detta utan att luta sig då det nästan är svårt att hålla balansen på den när den står stilla på plan mark =)
Det är en kultmaskin det med, men den är inte alls lika frän som en larven =). Ska se om jag kan bifoga nån bild.
Mvh //Robert
- johanedstrom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
- Ort: Piteå
måste bara länka larven-låten för er som missat den! vi lyssnar på den varje dag i fikarummet på jobbet
http://www.larvenklubben.se/audio/larvenlaten.wav
lalalalalala larven..
http://www.larvenklubben.se/audio/larvenlaten.wav
lalalalalala larven..
E21 Turbo
Min bil!
Min bil!