Kopplingar
Hur mäter man splines storleken?
Är det så enkelt som att mäta ytter eller innerkant på 'klackarna'?
Sitter å tittar på tilton kopplingar men vet inte vilken splines storlek jag har =)
Är en mitsubishi så de kanske är 7/8 X 20 (27/32 X 20) eller troligen 1 X 23 (1 1/32 X 23) (taget från kennedyeng.com)
Är det så enkelt som att mäta ytter eller innerkant på 'klackarna'?
Sitter å tittar på tilton kopplingar men vet inte vilken splines storlek jag har =)
Är en mitsubishi så de kanske är 7/8 X 20 (27/32 X 20) eller troligen 1 X 23 (1 1/32 X 23) (taget från kennedyeng.com)
Senast redigerad av tobiasw den lör aug 23, 2008 9:05 am, redigerad totalt 1 gånger.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Hej!
Jag sökte på "M400 AND tryckplatta" och "B30 AND tryckplatta" innan jag skrev det här.
Som en lite notis i tråden så provtryckte jag två B30 240mm plattor i helgen, resultatet var ~ 680kg på bägge.
Ingen av dessa var dock ny.
Tänkte bara dela med mig av kunskapen!
mvh
Jag sökte på "M400 AND tryckplatta" och "B30 AND tryckplatta" innan jag skrev det här.
Som en lite notis i tråden så provtryckte jag två B30 240mm plattor i helgen, resultatet var ~ 680kg på bägge.
Ingen av dessa var dock ny.
Tänkte bara dela med mig av kunskapen!
mvh
Nova -63 2dr HT 283cui, TH350, 8 3/4",
volvo 740 bromsar fram, polyuretanbussningar
Impala -64
164 -69
volvo 740 bromsar fram, polyuretanbussningar
Impala -64
164 -69
Jag och Christer fick hjälp av Fredde (vit PV) och provtryckte våra plattor.
Här är mina siffror:
M5 3.6, 240 mm : 650 kg @ 2.1 mm
Sachs 618, 228 mm : 1000 kg @ 2.2 mm
618-plattan är helt klart grym. Men eftersom den är det så kräver det lite drivlina också, beroende på lamell-typ förstås.
M5-plattan var lite konkav och sjönk 0.40 mm mot mitten.. måste svarvas.
Här är mina siffror:
M5 3.6, 240 mm : 650 kg @ 2.1 mm
Sachs 618, 228 mm : 1000 kg @ 2.2 mm
618-plattan är helt klart grym. Men eftersom den är det så kräver det lite drivlina också, beroende på lamell-typ förstås.
M5-plattan var lite konkav och sjönk 0.40 mm mot mitten.. måste svarvas.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Dannelator
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm
Menar du med konkav? att slitytan skall vara 0.4mm högre än fästpunkterna till tryckplattan?mattias skrev:Jag och Christer fick hjälp av Fredde (vit PV) och provtryckte våra plattor.
Här är mina siffror:
M5 3.6, 240 mm : 650 kg @ 2.1 mm
Sachs 618, 228 mm : 1000 kg @ 2.2 mm
618-plattan är helt klart grym. Men eftersom den är det så kräver det lite drivlina också, beroende på lamell-typ förstås.
M5-plattan var lite konkav och sjönk 0.40 mm mot mitten.. måste svarvas.
A volvo never dies, they only go faster!
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
koppling brukar vara till stor hjälp om man har manuell låda??Toxic skrev:Har sökt runt lite men inte hittat något, riktigt lite hjälp med koppling till getrag 260(5speed) mot volvo rödblock?
Mvh T
Vad vill du med ditt inlägg?
skriv en ordentlig fråga med mer information så vi vet vad du vill.
Sånna här inlägg har jag bara lust att kasta i skräpkorgen.
Är man för slö för att skriva exakt vad man vill veta eller vet man inte vad man vill veta????
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
hehe lugna eric ja tror inte han vet hur man letar snarare..
som jag fattar menar han att han letat efter en koppling till getrag 260 ihop med volvo rödblock (kan ju vara bra att skriva vilken motor B18/B20, B21/23, B230 eller B234?), men har inte hittat någon?
lite alternativ:
saab 900 turbo 215mm tryckplatta och sinterlamell, funkar till 300+hk. (passar B20-8bult, B21/23).
B230 svänghjul djupa modellen ihop med sachs 763 tryckplatta (tror jag den heter) ca440Nm med organisk lamell. (passar B230).
M90 svänghjul 240mm sachs 712 tryckplatta ca525Nm med organisk lamell. (passar B234)
sedan kan man fräsa om svänghjulet, (hellst då ett plant b21/23) för:
sachs 618 tryckplatta 228mm tål ca637Nm med sinterlamell.
sachs 765 tryckplatta 240mm den hårdaste enkelplattan, 600+Nm med organisk, 800+Nm med sinter.
tilton 2-skivig koppling 845Nm.
tilton 3-skivig koppling 1265Nm.
inte 100% säker på att alla benämningar stämmer men borde göra det.
som jag fattar menar han att han letat efter en koppling till getrag 260 ihop med volvo rödblock (kan ju vara bra att skriva vilken motor B18/B20, B21/23, B230 eller B234?), men har inte hittat någon?
lite alternativ:
saab 900 turbo 215mm tryckplatta och sinterlamell, funkar till 300+hk. (passar B20-8bult, B21/23).
B230 svänghjul djupa modellen ihop med sachs 763 tryckplatta (tror jag den heter) ca440Nm med organisk lamell. (passar B230).
M90 svänghjul 240mm sachs 712 tryckplatta ca525Nm med organisk lamell. (passar B234)
sedan kan man fräsa om svänghjulet, (hellst då ett plant b21/23) för:
sachs 618 tryckplatta 228mm tål ca637Nm med sinterlamell.
sachs 765 tryckplatta 240mm den hårdaste enkelplattan, 600+Nm med organisk, 800+Nm med sinter.
tilton 2-skivig koppling 845Nm.
tilton 3-skivig koppling 1265Nm.
inte 100% säker på att alla benämningar stämmer men borde göra det.
Ber om ursäkt för otydligheten men killen efter dig tycks ha fattat rätt väl... Satt lite i nattmössan när inlägget skrevs, så blev lite hit o dit.Eric Wiklund skrev:koppling brukar vara till stor hjälp om man har manuell låda??Toxic skrev:Har sökt runt lite men inte hittat något, riktigt lite hjälp med koppling till getrag 260(5speed) mot volvo rödblock?
Mvh T
Vad vill du med ditt inlägg?
skriv en ordentlig fråga med mer information så vi vet vad du vill.
Sånna här inlägg har jag bara lust att kasta i skräpkorgen.
Är man för slö för att skriva exakt vad man vill veta eller vet man inte vad man vill veta????
Så en 712platta är användbart?, en sådan har jag nämneligen.larsat skrev:hehe lugna eric ja tror inte han vet hur man letar snarare..
som jag fattar menar han att han letat efter en koppling till getrag 260 ihop med volvo rödblock (kan ju vara bra att skriva vilken motor B18/B20, B21/23, B230 eller B234?), men har inte hittat någon?
lite alternativ:
saab 900 turbo 215mm tryckplatta och sinterlamell, funkar till 300+hk. (passar B20-8bult, B21/23).
B230 svänghjul djupa modellen ihop med sachs 763 tryckplatta (tror jag den heter) ca440Nm med organisk lamell. (passar B230).
M90 svänghjul 240mm sachs 712 tryckplatta ca525Nm med organisk lamell. (passar B234)
sedan kan man fräsa om svänghjulet, (hellst då ett plant b21/23) för:
sachs 618 tryckplatta 228mm tål ca637Nm med sinterlamell.
sachs 765 tryckplatta 240mm den hårdaste enkelplattan, 600+Nm med organisk, 800+Nm med sinter.
tilton 2-skivig koppling 845Nm.
tilton 3-skivig koppling 1265Nm.
inte 100% säker på att alla benämningar stämmer men borde göra det.
Tanken var ett plant svänghjul(eller om det var ett nedsvarvat pottsvänghjul som var 240mm) 712plattan tillsammans med någon värre lamell i värstafall sinter, vill helst behålla körbarheten även om det sägs gå bra med sinter så hör man många som säger tvärtom med...
Målet är att det ska tåla 400hk, låter det som ett vettigt upplägg?
Ett alternativ jag ser är att stumsvetsa mitt dubbelmasse och använda det om det går.
Mvh T
Vad händer nu ?
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
nog förstog jag frågan men jag tycker att om man vill ha hjälp får man anstränga sig lite själv med att göra en vettig fråga som folk vill svara på.
Ska tryckplatta vara till ett djupt eller plant svänghjul?
Diameter på svänghjulet?
Hur mycket effekt eller rättaresagt hur mycket vrid vid vilket varv?
Högre upp i registret håller den längre.
Till plant svänghjul:
ca 400hk brukar en rätt inschimsad saab 215mm tryckplatta och 4puck sinter hålla.
Ska tryckplatta vara till ett djupt eller plant svänghjul?
Diameter på svänghjulet?
Hur mycket effekt eller rättaresagt hur mycket vrid vid vilket varv?
Högre upp i registret håller den längre.
Till plant svänghjul:
ca 400hk brukar en rätt inschimsad saab 215mm tryckplatta och 4puck sinter hålla.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069