Förstärka upp galsfiber front

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Användarvisningsbild
vesslan
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor sep 21, 2006 3:10 pm
Ort: Kumla

Förstärka upp galsfiber front

Inlägg av vesslan »

några tips och ideer på hur man bäst förstärker upp en plats front???

flippen till 55an är lite sladdrig.
Användarvisningsbild
pejon
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: tis aug 30, 2005 11:24 am
Ort: Bygdeå
Kontakt:

Inlägg av pejon »

Det är ganska änkelt att förstärka genom att använda tunnväggiga papprör.
Klyv dem i två delar och plasta inn halvorna där du behöver förstärka.
Går även bra att klippa upp och plasta i böjar.
Det blir både lätt och stadigt.

Mvh pejon
Peter Jonsson
Tacka vet jag sug!
Användarvisningsbild
^MeTaNoLiC^
För mycket laddtryck
Inlägg: 131
Blev medlem: lör jul 30, 2005 2:41 am
Ort: Trollhättan

Inlägg av ^MeTaNoLiC^ »

jag plastade in lite slangar när jag gjorde en framskärmsform.. blev helt stumt :hihi:
egentligen kan man väl plasta in lite vad som helst för det är ju laminatet som ger styrkan, inte skrotet man plastar in..
man kan ta glasfibermatta och rulla ihop till korvar oxå.. men det blir ju dyrt..
No Victim - No Crime
Bild
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Inlägg av composite wizard »

Modellflygsgubbar brukar använda balsaträd. Annars finns ju numera divinycell på Biltema. Mycket seriösare än papprör. Vill man köra budget variant går det även att använda såna plaströr elektrikern drar kablar i. Dessa går även att böja om man sätter i en fjäder i röret om värmer> böjer.

Eller så löper man linan ut, och lägger in aramidpapper honeycomb som distans material. Mycket lätt och vridstyvt men DYRT :roll:
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 29, 2008 11:02 am
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

vpm.se använde sist jag såg VP-rör som elektrikern använder.
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
wickman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: mån nov 24, 2008 10:26 am
Ort: Värmdö

Inlägg av wickman »

kanske kan sno tråden lite :hihi:

alla guider står det att man ska ha aceton och rengöra med efter man har gjutit.. funkar det lika bra med thinner/förtunning? :doh:


//MvH
Användarvisningsbild
MV
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: ons apr 01, 2009 1:39 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av MV »

mikaelw1 skrev:kanske kan sno tråden lite :hihi:

alla guider står det att man ska ha aceton och rengöra med efter man har gjutit.. funkar det lika bra med thinner/förtunning? :doh:


//MvH
Prova köp en av varje så vet du :hihi:
______________________
R5 GT TURBO
Bengt Nessèn
P-O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 01, 2005 10:41 pm
Ort: Hällevadsholm

Inlägg av P-O »

aceton e det som löser plasten funkar inte så bra alls med thinner..
Använd aceton..... Angående förstärkning av front så använd hellre dynicell en balsa för dynicellen är helt stum och har slutna celler köp h80 eller h120 så blir det bra... Balsan är också rätt bra men kommer det in vatten så ruttnar den och det e ju inte lika kul.
Plast härdar kropp å själ
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Inlägg av composite wizard »

P-O skrev:Angående förstärkning av front så använd hellre dynicell en balsa för dynicellen är helt stum och har slutna celler köp h80 eller h120 så blir det bra... Balsan är också rätt bra men kommer det in vatten så ruttnar den och det e ju inte lika kul.
Visst är divinycell mycket bättre än balsaträ, men det är ju förstås en kostnadsfråga. MEN poängen är ju att man alltid ska ha laminatet luft/vattentätt, med hjälp av ex. topcoat. Annars kommer fukt in mellan fibrena i glasfibertråden (en tråd består i snitt av ca. 200 mindre glasstrån). Det är detta som orsakar den berömda plastpesten, vatten tränger in i fibrena och separerar trådarna från varandra och matrisen. För att inte tala om vad köldgrader ställer till med vid dylika förhållanden :roll:

Själv rekommenderar jag divinycell som är skuren i bitar och sitter sammanbundna med glasfibertejp på baksidan. Då kan du klippa en sträng (1-2 bitar bred) och fasa av kanterna med en sliptrissa. När du fått till en snygg radie på kanterna får du glasfibermattan att följa kanterna på divinycellen, vilket annars skulle vara omöjligt med 90 graders kanter.

Och ja, aceton fungerar bäst som lösningsmedel till ohärdad polyester.
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Får man problem med vatten i glasfibergrejer, särskilkt sånt som inte hör hemma på en båt, då har man gjort någon GROV miss när man plastade. Rutten balsa i båtdäck brukar exempelvis bero på att något ljushuvud dragit skruvar ner i balsan utan att täta runt skruven... :doh:

Plywood är fortfarande det som brukar användas som förstärkning i akterspegeln på båtar, och visst ruttnar en och annan med tiden. Men det tar många år innan det händer trots att båtar ligger i sjön en stor del av året, bildelar som inte utsätts för mer fukt än lite regn och kondens bör knappast råka ut för några problem om man inte fuskar hejdlöst...


Förresten funkar en vanlig brytbladskniv fint för att fasa kanterna på Divinycell. :thumbright:
P-O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 01, 2005 10:41 pm
Ort: Hällevadsholm

Inlägg av P-O »

vare sid du väljer å använda dynicell eller balsa så se till att använd mycket plast så att den ordentligt blöt när du laminerar. Sen angående plastpest så beror det väl ofta på för lite plast i förlaminat och för dåligt rullat med stålrulle.
Plast härdar kropp å själ
Skriv svar