Volvo B234 16v Turbo Laddtryck? kompsänka?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Golden Boy
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tis maj 19, 2009 7:42 pm
Kontakt:

Volvo B234 16v Turbo Laddtryck? kompsänka?

Inlägg av Golden Boy »

jag håller på och bygger en Starlet med Volvo motor och drivlina även kallad "Starvo"

http://skogenracing.editboard.com/proje ... -t3462.htm

http://www.garaget.org/Jonnymoberg


och funderar starkt på att lägga pengarna på en B234 16v maskin som ska överladdas lagomt mycket.


jag har sökt runt på massa trådar om hur man på bästa vis kompsänker och om det ens behövs för mitt effektmål på ca 300hk men inte hittat någonting vettigt där någon säger att det här funkar...
jag tänker köra med B234 block med orginal kolvar, stakar ja rubbet då jag läst att det håller för 570 drivhjuls hk vid 2.25bar ladd...
Bränsle blir E85 och MS sprut med en Evo 8a turbo som ska klara 365hk.

funkar det att svarva ner B234 kolvarna i centrum och frågan är oxå om jag verkligen behöver kompsänka när jag inte vill ha mera än ca 300hk?
1bar ger ju teoretiskt 320hk och det räcker gott och väl till Drifting då det ska spöas konstant! :D


någon som har erfarenhet av just 16v maskin och E85 som kan hjälpa mig?

Bild

Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

en grej är ju kortare stakar så gjorde polaren (tog b230ft kolvar å 3mm kortare stakar) då är det förbrett för sen när du vil hinka på en riktig turbo å plocka mer effekt (för den dagen kommer ju oftast)

ett annat alternativ kanske en tjockare mls packning

men för bara 300 kusar på e85 så behöver du inte bry dej om å kompsänka :thumbright:
Användarvisningsbild
Golden Boy
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tis maj 19, 2009 7:42 pm
Kontakt:

Inlägg av Golden Boy »

ja frågan är om jag ska låta kolvarna vara helt orörda för det brukar väl gå att ladda ca 1 bar på dom festa motorer med E85?

jag har hittat 2st som säger att dom svarvat B234 kolvarna men det är fortfarande okänt hur mycket det går att ladda utan problem med E85?

hittade en bild från Ogge här på Savar på svarvade 16v kolvar:

Bild
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån nov 12, 2007 6:26 pm
Ort: Skutskär/Gävle

Inlägg av Almgren »

Avancerad motorteknik kanske det inte är men :hihi: borde helt klart gå att ladda 1bar på E85 vid original komp. Du kan ju rätta till lite kanter och släta ut i FB rummen också om du har lust.

(Flyttat till allmänna delen nu, tack! /Mattias )
9octane
Race Tech
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Inlägg av dgyldmark »

Med ic och standard komp ä det def inga problem med kilot, byt ut tjej turbon bara :)
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Absolut inga problem att få ut 350 häst utan att kompsänka så vida du inte ska stroka eller plana toppen. Och motorn ska palla 350hk utan några förstärkningar.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

kompet är nog det lilla problemet. bygger på en 323 gtr just nu o den har 12.0 i komp orginal ( tror vi hade 10.4-11.5 när vi körde med 1.4 kg i ladd ) för den delen om du endå ska bygga ny motor

http://www.blocket.se/eslov/Full_race_b ... w=1&last=1

ett bra pris kan vi diskutera fram vid intresse.
Skriv svar