Volvo 244 -81 "Den taksänkte röde"
Volvo 244 -81 "Den taksänkte röde"
Hej gott folk.
MOTOR (uppdaterad Jan 2014):
B230ft
H-stakar
Viktade kolvar
405 topp portad, 46/38 ventiler, B20 brons-styrningar (special för rallycross) mirafrästa säten
Ajden grenrör
Holset H1E Bytt avgashus till ett med utan intern VX (hx40)
3" Avgasystem
950 CC spridare
Scania intercooler
960 El kylfläkt
KRAFTÖVERFÖRING:
BMW låda
Sachs 765.
4-P Sinter
BRÄNSLE:
10 mm tur och retur.
3 liter catch tank.
1 förpump
2 huvudpumpar
E85 + SI alcohol (smörjning)
STYRSYSTEM:
Megasquirt V3.52
Styr både bränsle och tändning
Triggar från fördelaren
TPS: från en ford
MOTOR (uppdaterad Jan 2014):
B230ft
H-stakar
Viktade kolvar
405 topp portad, 46/38 ventiler, B20 brons-styrningar (special för rallycross) mirafrästa säten
Ajden grenrör
Holset H1E Bytt avgashus till ett med utan intern VX (hx40)
3" Avgasystem
950 CC spridare
Scania intercooler
960 El kylfläkt
KRAFTÖVERFÖRING:
BMW låda
Sachs 765.
4-P Sinter
BRÄNSLE:
10 mm tur och retur.
3 liter catch tank.
1 förpump
2 huvudpumpar
E85 + SI alcohol (smörjning)
STYRSYSTEM:
Megasquirt V3.52
Styr både bränsle och tändning
Triggar från fördelaren
TPS: från en ford
Senast redigerad av warp den tor jan 16, 2014 1:34 pm, redigerad totalt 2 gång.
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
Grenröret som är på bilden är nu demonterat. Den enda det kan användas till är som ankare till båten. Det sprack 4 gånger sen så tröttna jag och köpte ett riktigt grenrör ifrån Robert Ajdén
Ursäkta kvalitén men mobilen var lite oljig efter meckandet.
Turbon som ska användas är en Holset H1E
Här kommer lite bilder på toppen jobbet:
Rostfria större entilen och en elleman-kam
Ursäkta kvalitén men mobilen var lite oljig efter meckandet.
Turbon som ska användas är en Holset H1E
Här kommer lite bilder på toppen jobbet:
Rostfria större entilen och en elleman-kam
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
Ser fin ut
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Här kommer lite bilder ifrån vintras när ja byggde väghållning
Svarvade polyrethan HD bussningar i hela fram & bakvagnen.
Förstärkning under
Elda bakvagnsbussningar
Brinner fint
Hammarlackade
Bilstein Racing dämpare
justerbart panhardstag
Här ser man skillnad på kardan.
Monterat en Aussie-locker
Förstärkning på bakaxeln.
Svarvade polyrethan HD bussningar i hela fram & bakvagnen.
Förstärkning under
Elda bakvagnsbussningar
Brinner fint
Hammarlackade
Bilstein Racing dämpare
justerbart panhardstag
Här ser man skillnad på kardan.
Monterat en Aussie-locker
Förstärkning på bakaxeln.
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
- Ort: Hoting
snyggt bygge du har där.
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Tjenare Mapparn !Ascona 400 skrev:När ska vi mappa då?
Kommer bli mycket roligare med den turbon!
Jo fan, ja ska köpa mig avgasfläns till turbon och bygga downpipe. Denna gång kommer ja defenetivt att placera lambdasonden så man kan kruva av den uppifrån.
(Kör med LC-1 som har en tendens att kalibrera sig helt spontant å då krävs det att man gör en ny kalibrering i fria luften)
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
- Rillan_142
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 179
- Blev medlem: mån sep 10, 2007 12:54 pm
- Ort: Skellefteå
den funkar fint. både jag och Barre. (den taksänkte gule) kör med dom och det funkar fint. allt föruton handbromsen. drar man det klonkar det till som fanRillan_142 skrev:snyggt byggt
Funkar aussie-lockern bra för dig? Har hört många som haft problem med dom.
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
EDIT: Kom på att den gule kör med ESAB diff, Däremot har han Aussie på sin 240 Brukiswarp skrev:den funkar fint. både jag och Barre. (den taksänkte gule) kör med dom och det funkar fint. allt föruton handbromsen. drar man det klonkar det till som fanRillan_142 skrev:snyggt byggt
Funkar aussie-lockern bra för dig? Har hört många som haft problem med dom.
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
och det fungerar finfint!warp skrev:EDIT: Kom på att den gule kör med ESAB diff, Däremot har han Aussie på sin 240 Brukiswarp skrev: den funkar fint. både jag och Barre. (den taksänkte gule) kör med dom och det funkar fint. allt föruton handbromsen. drar man det klonkar det till som fan
Ska byta till aussie locker i den gule så fort som svetsdiffen går sönder.
Jag har kört ett halvår med aussie i brukisen, och det fungerar superbra! Det är lite bökigt ibland när man kör på trånga gator i centrala göteborg, eller små rondeller. Men så fort som man vant sig vid körsättet så fungerar det alldeles utmärkt.
En annan kul grej är att alla tror att bakaxeln är ras när dom hör klickljudet, men ack så fel dom har
Här kommer lite bilder på hur jag löste vevhusventilationen
Hittade en lagom bit från ett 3" avgasystem och en liten rör bit.
Blev 25 mm anslutningar
Anslutningar mot motorn sitter vid orginal oljefälla, bränslepumpslocket & Oljepåfyllningslocket.
Hittade en lagom bit från ett 3" avgasystem och en liten rör bit.
Blev 25 mm anslutningar
Anslutningar mot motorn sitter vid orginal oljefälla, bränslepumpslocket & Oljepåfyllningslocket.
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
hehe tackar. Ja göta´s pasta ska man inte underkastaThurgren skrev:Dra åt *** vad fint!!
Stort PLUS i kanten för att du använder riktigt ventilpasta:D
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461