Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre maj 25, 2018 12:00 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jul 08, 2009 12:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Inlägg: 168
Ort: Trollhättan
Hej gott folk.


MOTOR (uppdaterad Jan 2014):
B230ft
H-stakar
Viktade kolvar
405 topp portad, 46/38 ventiler, B20 brons-styrningar (special för rallycross) mirafrästa säten
Ajden grenrör
Holset H1E Bytt avgashus till ett med utan intern VX (hx40)
3" Avgasystem
950 CC spridare
Scania intercooler
960 El kylfläkt

KRAFTÖVERFÖRING:
BMW låda
Sachs 765.
4-P Sinter

BRÄNSLE:
10 mm tur och retur.
3 liter catch tank.
1 förpump
2 huvudpumpar
E85 + SI alcohol (smörjning)

STYRSYSTEM:
Megasquirt V3.52
Styr både bränsle och tändning
Triggar från fördelaren
TPS: från en ford


Bild

Bild

Bild

_________________
BildBild
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461


Senast redigerad av warp tor jan 16, 2014 1:34 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 08, 2009 12:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Inlägg: 168
Ort: Trollhättan
Grenröret som är på bilden är nu demonterat. Den enda det kan användas till är som ankare till båten. Det sprack 4 gånger sen så tröttna jag och köpte ett riktigt grenrör ifrån Robert Ajdén

Bild

Bild
Ursäkta kvalitén men mobilen var lite oljig efter meckandet.

Turbon som ska användas är en Holset H1E


Här kommer lite bilder på toppen jobbet:

Rostfria större entilen och en elleman-kam

Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
BildBild
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 08, 2009 1:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Inlägg: 745
Ort: Piteå
Ser fin ut

_________________
Amazon Sport Turbo -65 Vems Gatbil Besiktad

Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
-------------------------------------
Daniel Westerlund


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 08, 2009 1:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Inlägg: 168
Ort: Trollhättan
Här kommer lite bilder ifrån vintras när ja byggde väghållning
Svarvade polyrethan HD bussningar i hela fram & bakvagnen.

Bild

Bild
Förstärkning under

Bild
Elda bakvagnsbussningar

Bild
Brinner fint

Bild
Hammarlackade

Bild
Bilstein Racing dämpare

Bild
justerbart panhardstag


Bild
Här ser man skillnad på kardan.


Bild
Monterat en Aussie-locker


Bild
Förstärkning på bakaxeln.

_________________
BildBild
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 08, 2009 3:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Inlägg: 919
Ort: Hoting
snyggt bygge du har där. :thumbright:

_________________
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 08, 2009 4:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
Inlägg: 134
Ort: Trollhättan
När ska vi mappa då?
Kommer bli mycket roligare med den turbon! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 08, 2009 11:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Inlägg: 168
Ort: Trollhättan
Ascona 400 skrev:
När ska vi mappa då?
Kommer bli mycket roligare med den turbon! :D


Tjenare Mapparn !
Jo fan, ja ska köpa mig avgasfläns till turbon och bygga downpipe. Denna gång kommer ja defenetivt att placera lambdasonden så man kan kruva av den uppifrån.

(Kör med LC-1 som har en tendens att kalibrera sig helt spontant å då krävs det att man gör en ny kalibrering i fria luften)

_________________
BildBild
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 09, 2009 12:07 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 02, 2009 12:41 pm
Inlägg: 28
Ort: Göteborg
Sedär ja!

Dags att bygga klart den röde, så du kan tävla lite med den gule! ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 09, 2009 3:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 10, 2007 12:54 pm
Inlägg: 179
Ort: Skellefteå
snyggt byggt :thumbright:
Funkar aussie-lockern bra för dig? Har hört många som haft problem med dom.

_________________
Mvh Rickard!

Growing old is mandatory, growing up is optionally :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 09, 2009 8:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Inlägg: 168
Ort: Trollhättan
Rillan_142 skrev:
snyggt byggt :thumbright:
Funkar aussie-lockern bra för dig? Har hört många som haft problem med dom.


den funkar fint. både jag och Barre. (den taksänkte gule) kör med dom och det funkar fint. allt föruton handbromsen. drar man det klonkar det till som fan

_________________
BildBild
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 10, 2009 7:38 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Inlägg: 168
Ort: Trollhättan
warp skrev:
Rillan_142 skrev:
snyggt byggt :thumbright:
Funkar aussie-lockern bra för dig? Har hört många som haft problem med dom.


den funkar fint. både jag och Barre. (den taksänkte gule) kör med dom och det funkar fint. allt föruton handbromsen. drar man det klonkar det till som fan


EDIT: Kom på att den gule kör med ESAB diff, Däremot har han Aussie på sin 240 Brukis :thumbright:

_________________
BildBild
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 10, 2009 11:31 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 02, 2009 12:41 pm
Inlägg: 28
Ort: Göteborg
warp skrev:
warp skrev:
Rillan_142 skrev:
snyggt byggt :thumbright:
Funkar aussie-lockern bra för dig? Har hört många som haft problem med dom.


den funkar fint. både jag och Barre. (den taksänkte gule) kör med dom och det funkar fint. allt föruton handbromsen. drar man det klonkar det till som fan


EDIT: Kom på att den gule kör med ESAB diff, Däremot har han Aussie på sin 240 Brukis :thumbright:


och det fungerar finfint! :)
Ska byta till aussie locker i den gule så fort som svetsdiffen går sönder.
Jag har kört ett halvår med aussie i brukisen, och det fungerar superbra! Det är lite bökigt ibland när man kör på trånga gator i centrala göteborg, eller små rondeller. Men så fort som man vant sig vid körsättet så fungerar det alldeles utmärkt.

En annan kul grej är att alla tror att bakaxeln är ras när dom hör klickljudet, men ack så fel dom har :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 10, 2009 3:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Inlägg: 168
Ort: Trollhättan
Här kommer lite bilder på hur jag löste vevhusventilationen

Bild

Bild

Bild

Bild

Hittade en lagom bit från ett 3" avgasystem och en liten rör bit.
Blev 25 mm anslutningar

Anslutningar mot motorn sitter vid orginal oljefälla, bränslepumpslocket & Oljepåfyllningslocket.

_________________
BildBild
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 13, 2009 9:21 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 06, 2008 7:28 pm
Inlägg: 20
Ort: Gotland/Barlingbo
Dra åt *** vad fint!!

Stort PLUS i kanten för att du använder riktigt ventilpasta:D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 13, 2009 11:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Inlägg: 168
Ort: Trollhättan
Thurgren skrev:
Dra åt *** vad fint!!

Stort PLUS i kanten för att du använder riktigt ventilpasta:D


hehe tackar. Ja göta´s pasta ska man inte underkasta :hihi:

_________________
BildBild
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010