Lämplig turbo på Bmw m10
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Lämplig turbo på Bmw m10
Eftersom detta är mitt första inlägg på sidan vill jag bara säga att detta är en kanon sida.
Håller på att plocka ihop en ny motor till min 02a och ska nu ge mig på överladdning.
Receptet blir
2liters block
Flata kolvar original, ej svarvade
1,8i topp från 1980
Dr Schrick 304
2x40 dellorto
Nu till frågan, Vad kan tänkas vara en lämplig turbo till denna setup?
Har en T04B Rotomaster & en Tb03 från saab 900 turbo.
kan man köra med någon av dessa?
eller kanske göra en hybrid med Tb03ans avgashus och T04ans kompressor???
T04an är inte kanonfräsch och har ganska litet avgashus.
Har ju sett att det finns lite m10 åkare här på forumet så någon kanske har lite info.
Vore även tacksam för info ang bestyckning av dellorto med detta recept.
och vad ni som åker bmw 02 E21 använder för kopplingar och tryckplattor.
//Niclas
Nyköping
Håller på att plocka ihop en ny motor till min 02a och ska nu ge mig på överladdning.
Receptet blir
2liters block
Flata kolvar original, ej svarvade
1,8i topp från 1980
Dr Schrick 304
2x40 dellorto
Nu till frågan, Vad kan tänkas vara en lämplig turbo till denna setup?
Har en T04B Rotomaster & en Tb03 från saab 900 turbo.
kan man köra med någon av dessa?
eller kanske göra en hybrid med Tb03ans avgashus och T04ans kompressor???
T04an är inte kanonfräsch och har ganska litet avgashus.
Har ju sett att det finns lite m10 åkare här på forumet så någon kanske har lite info.
Vore även tacksam för info ang bestyckning av dellorto med detta recept.
och vad ni som åker bmw 02 E21 använder för kopplingar och tryckplattor.
//Niclas
Nyköping
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Tjena kul med ännu mera 02 projekt har ett själv som jag inte fått ihop än. Lite teorier har jag dock...
Letade själv turbo rätt länge och snackat med många erfarna om turbo val till 2l m10. Det verkar som kammen är helt avgörande. Std kam så funkar t03b rappt och bra kanske inte bäst på högvarv men funkar. Till 304 kammen så måste man använda en ganska stor turbo med tanke på avgasmängderna/varv. Det blir väl högt mottryck och svårt att bli av med värmen å sånt. Peter körde väl med en t04 (minns ej storlek tror att jensa vet ) under första åren med utmärkt resultat.
Jaja jag svamlar vet inte om du fick nån hjälp men det är ju sent på lördag kvällen daxs å sängen
edit Koppling kör många med saab 900 turbo tryckplatta 4 pucks sinter ... typ dalhems eller kg
Letade själv turbo rätt länge och snackat med många erfarna om turbo val till 2l m10. Det verkar som kammen är helt avgörande. Std kam så funkar t03b rappt och bra kanske inte bäst på högvarv men funkar. Till 304 kammen så måste man använda en ganska stor turbo med tanke på avgasmängderna/varv. Det blir väl högt mottryck och svårt att bli av med värmen å sånt. Peter körde väl med en t04 (minns ej storlek tror att jensa vet ) under första åren med utmärkt resultat.
Jaja jag svamlar vet inte om du fick nån hjälp men det är ju sent på lördag kvällen daxs å sängen
edit Koppling kör många med saab 900 turbo tryckplatta 4 pucks sinter ... typ dalhems eller kg
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Har läst och sökt på 02 tavlan men många av de som svarar vet inte säkert vad som ska användas utan gissar eller har hört nå´t.
Är saab tryckplattan anpassad för 215mm eller 228.?
om det är sinter som gäller vilken hos dalhems är det?
Vore mycket tacksam om någon har svar på detta
Funderar även över Kompförhållandet. Har ju tänkt att köra med osvarvade flata bmw originalkolvar och 1,8i topp
Toppens förbränningsrum är = 52ml
När jag använt formeln som finns i en annan tråd här på forumet blir det aldeles för högt = inte realistiskt. ( får högre komp med flata kolvar och 1,8i topp än med mina högkomps Tii kolvar och e12 topp i sugmotorn)?
mvh
Niclas
Är saab tryckplattan anpassad för 215mm eller 228.?
om det är sinter som gäller vilken hos dalhems är det?
Vore mycket tacksam om någon har svar på detta
Funderar även över Kompförhållandet. Har ju tänkt att köra med osvarvade flata bmw originalkolvar och 1,8i topp
Toppens förbränningsrum är = 52ml
När jag använt formeln som finns i en annan tråd här på forumet blir det aldeles för högt = inte realistiskt. ( får högre komp med flata kolvar och 1,8i topp än med mina högkomps Tii kolvar och e12 topp i sugmotorn)?
mvh
Niclas
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Sintern (215mm) ska ha B-nav och finns tex hos Dahlhems och PPF.
Jag betalade 1500:- hos PPF, samma pris hos bägge.
Tryckplattan är för 215mm koppling och har slutnummer 142.
Jag svetsade fast två stålbitar på baksidan av urtrampningslagret (ca 11mm tjocka) Men det ska som sagt finnas ett djupare lager på nån annan Bmw som går att använda.
1.8i-toppen har väl ändå 63cc förbränningsrum?
Jag kör med flata kolvar från E21 320-motorn, tillsammans med 1.8i-toppen och har ca 7.9-1 i komp. (8.1-1 std med E21-toppen)
Dom äldre flata kolvarna från 2.0 02-serien har dock 8.3-1 std om jag minns rätt, så du bör hamna lite högre än min motor.
Mvh/ Christer
Jag betalade 1500:- hos PPF, samma pris hos bägge.
Tryckplattan är för 215mm koppling och har slutnummer 142.
Jag svetsade fast två stålbitar på baksidan av urtrampningslagret (ca 11mm tjocka) Men det ska som sagt finnas ett djupare lager på nån annan Bmw som går att använda.
1.8i-toppen har väl ändå 63cc förbränningsrum?
Jag kör med flata kolvar från E21 320-motorn, tillsammans med 1.8i-toppen och har ca 7.9-1 i komp. (8.1-1 std med E21-toppen)
Dom äldre flata kolvarna från 2.0 02-serien har dock 8.3-1 std om jag minns rätt, så du bör hamna lite högre än min motor.
Mvh/ Christer
har du lix 228mm svänghjul kan du köra med e30 plattorna eller sport plattan från sachs.
kommer själv köra de när/om jag märker att saab turbo plattan å sintern inte räcker till.
kommer själv köra de när/om jag märker att saab turbo plattan å sintern inte räcker till.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
peter hade en T04E trim 50.chellquist skrev:Tjena kul med ännu mera 02 projekt har ett själv som jag inte fått ihop än. Lite teorier har jag dock...
Letade själv turbo rätt länge och snackat med många erfarna om turbo val till 2l m10. Det verkar som kammen är helt avgörande. Std kam så funkar t03b rappt och bra kanske inte bäst på högvarv men funkar. Till 304 kammen så måste man använda en ganska stor turbo med tanke på avgasmängderna/varv. Det blir väl högt mottryck och svårt att bli av med värmen å sånt. Peter körde väl med en t04 (minns ej storlek tror att jensa vet ) under första åren med utmärkt resultat.
Jaja jag svamlar vet inte om du fick nån hjälp men det är ju sent på lördag kvällen daxs å sängen
edit Koppling kör många med saab 900 turbo tryckplatta 4 pucks sinter ... typ dalhems eller kg
1.0-1.15 dubbel inlopp avgashus med 65mm utlopp
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå