Lämplig turbo på Bmw m10

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Lämplig turbo på Bmw m10

Inlägg av bmw02touring »

Eftersom detta är mitt första inlägg på sidan vill jag bara säga att detta är en kanon sida.

Håller på att plocka ihop en ny motor till min 02a och ska nu ge mig på överladdning.
Receptet blir
2liters block
Flata kolvar original, ej svarvade
1,8i topp från 1980
Dr Schrick 304
2x40 dellorto

Nu till frågan, Vad kan tänkas vara en lämplig turbo till denna setup?
Har en T04B Rotomaster & en Tb03 från saab 900 turbo.
kan man köra med någon av dessa?
eller kanske göra en hybrid med Tb03ans avgashus och T04ans kompressor???
T04an är inte kanonfräsch och har ganska litet avgashus.

Har ju sett att det finns lite m10 åkare här på forumet så någon kanske har lite info.

Vore även tacksam för info ang bestyckning av dellorto med detta recept.
och vad ni som åker bmw 02 E21 använder för kopplingar och tryckplattor.

//Niclas
Nyköping
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Tjena kul med ännu mera 02 projekt har ett själv som jag inte fått ihop än. Lite teorier har jag dock... :lol:

Letade själv turbo rätt länge och snackat med många erfarna om turbo val till 2l m10. Det verkar som kammen är helt avgörande. Std kam så funkar t03b rappt och bra kanske inte bäst på högvarv men funkar. Till 304 kammen så måste man använda en ganska stor turbo med tanke på avgasmängderna/varv. Det blir väl högt mottryck och svårt att bli av med värmen å sånt. Peter körde väl med en t04 (minns ej storlek tror att jensa vet ) under första åren med utmärkt resultat.

Jaja jag svamlar vet inte om du fick nån hjälp men det är ju sent på lördag kvällen daxs å :arrow: :arrow: sängen

edit Koppling kör många med saab 900 turbo tryckplatta 4 pucks sinter ... typ dalhems eller kg
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jag körde en 2l med dellorto 40 och 304 med en garret gt40 med 1:18 avgas hus och det gick ju mycket bra med fin respons :D men om du vill prova någon turbo som du har så bör du ha koll på avgastryck innan du börjar ladda på
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Vad gäller kopplingen undrar jag om det är saab 900 turbo 8v tryckplatta som gäller och om någon vet exakt vilken sinter som passar. Är detta recept bolt on eller måste man ha annat urtrampningslager etc. 215 eller 228mm svänghjul?
//Niclas
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Samma koppling på alla saab 900 turbo 8v-16v 79-93. Passar på 228mm svänghjul med annat urtrampningslager tror dom brukar ta från e30 eller e28 eller svetsar på orginallagret som nån har gjort
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

nja,kopplingen är ju 215mm
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Har läst och sökt på 02 tavlan men många av de som svarar vet inte säkert vad som ska användas utan gissar eller har hört nå´t.
Är saab tryckplattan anpassad för 215mm eller 228.?
om det är sinter som gäller vilken hos dalhems är det?
Vore mycket tacksam om någon har svar på detta

Funderar även över Kompförhållandet. Har ju tänkt att köra med osvarvade flata bmw originalkolvar och 1,8i topp
Toppens förbränningsrum är = 52ml
När jag använt formeln som finns i en annan tråd här på forumet blir det aldeles för högt = inte realistiskt. ( får högre komp med flata kolvar och 1,8i topp än med mina högkomps Tii kolvar och e12 topp i sugmotorn)?

mvh
Niclas
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

ang sintern så köpte jag en vw 215mm sinter på dahlhems och lät svarva bort splinesdelen och ersatte den med en bmw dito som svarvades till,pressades på plats och svetsades

vad har du för mått på inloppet och vilket avgashus har den där rotomastern
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Sintern (215mm) ska ha B-nav och finns tex hos Dahlhems och PPF.
Jag betalade 1500:- hos PPF, samma pris hos bägge.
Tryckplattan är för 215mm koppling och har slutnummer 142.
Jag svetsade fast två stålbitar på baksidan av urtrampningslagret (ca 11mm tjocka) Men det ska som sagt finnas ett djupare lager på nån annan Bmw som går att använda.

1.8i-toppen har väl ändå 63cc förbränningsrum?
Jag kör med flata kolvar från E21 320-motorn, tillsammans med 1.8i-toppen och har ca 7.9-1 i komp. (8.1-1 std med E21-toppen)
Dom äldre flata kolvarna från 2.0 02-serien har dock 8.3-1 std om jag minns rätt, så du bör hamna lite högre än min motor.

Mvh/ Christer
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

har du lix 228mm svänghjul kan du köra med e30 plattorna eller sport plattan från sachs.

kommer själv köra de när/om jag märker att saab turbo plattan å sintern inte räcker till.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Säger bara vilken kanon sida, Grymt snabba svar och en trevlig ton. :D

Räknade lite på Kompförhållandet och kom fram till följande.

Motor M10 Topp 1,8i

x=slagvolym
y=toppackning
z=kompförhållande
Packningen är ca 1,3mm tjock dragen.

x+63+y/63+y=z

498+63+8/63+8=8,01

//Niclas
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

bästa navet på lamellen sitter på en orginallamell,billiga köpesnav är oftast med grundare splines(tror det är chevasplines) tror att saab 9000t
har228 mm o 900t har 215mm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

chellquist skrev:Tjena kul med ännu mera 02 projekt har ett själv som jag inte fått ihop än. Lite teorier har jag dock... :lol:

Letade själv turbo rätt länge och snackat med många erfarna om turbo val till 2l m10. Det verkar som kammen är helt avgörande. Std kam så funkar t03b rappt och bra kanske inte bäst på högvarv men funkar. Till 304 kammen så måste man använda en ganska stor turbo med tanke på avgasmängderna/varv. Det blir väl högt mottryck och svårt att bli av med värmen å sånt. Peter körde väl med en t04 (minns ej storlek tror att jensa vet ) under första åren med utmärkt resultat.

Jaja jag svamlar vet inte om du fick nån hjälp men det är ju sent på lördag kvällen daxs å :arrow: :arrow: sängen

edit Koppling kör många med saab 900 turbo tryckplatta 4 pucks sinter ... typ dalhems eller kg
peter hade en T04E trim 50.
1.0-1.15 dubbel inlopp avgashus med 65mm utlopp
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

smalaste stället på inloppet på kompressorsidan är 50mm
och avgashuset är ett enkelt inlopp avgashus nr 6.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jag tror att den turbon blir i minsta laget för 304an.hade du haft en 284 eller max en 292 så hade den turbon passat bättre enligt mina teorier och smak :wink:
Skriv svar