Motorbygge till folkvagn plus växellåda Nytt chassi
- PPRMicke
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 138
- Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
- Ort: Bohus/kungälv
- Kontakt:
Motorbygge till folkvagn plus växellåda Nytt chassi
Motorbygge där ett wasserboxerblock används till en luftkyld motor.
- Wasserboxer block modifierat för luftkylning.
- CB Performance Competation Eliminator med 44x38mm titanventiler.
- Foder från diesel
- CB performance vevaxel med 78mm slag
- JE 96mm smida kolvar med 22mm kolvbult och 28mm kolvbultshöjd
- SCAT H-stakar (lite hemliga)
- Kam 14mm lyft och ??? duration
- BigStuff3 styrsystem
- MSD tändning
- T3/T4-hybrid alternativt hx40
Bortbearbetning av vattenmantlar
Slutbearbetning för däckplan
Så här ser ett obearbetat block ut invändigt.
Bearbetning av lyftargalleri för att kammen skall gå runt
Förberedelser för förminskningsbussning till lyftaren.
Tillverkning av lyftarbussningar eftersom lyftarna från typ1 (bubblamotor) är 19mm och wasserboxerblocket har 24mm lyftare.
Färdiga bussningar
Cylinderämne från KS till dieselmotor. 90mm invändigt 120mm utvändigt!!
Efter lite grovbearbetning.
Grovbearbetning i princip färdig utvändigt. Väntar på kolvar (96mm JE) från usa innan bearbetning invändigt.
Fick tyvärr börja med ett sidoprojekt(flödesbänk) så uppdateringar kommer när det händer något.
mvh Micke
- Wasserboxer block modifierat för luftkylning.
- CB Performance Competation Eliminator med 44x38mm titanventiler.
- Foder från diesel
- CB performance vevaxel med 78mm slag
- JE 96mm smida kolvar med 22mm kolvbult och 28mm kolvbultshöjd
- SCAT H-stakar (lite hemliga)
- Kam 14mm lyft och ??? duration
- BigStuff3 styrsystem
- MSD tändning
- T3/T4-hybrid alternativt hx40
Bortbearbetning av vattenmantlar
Slutbearbetning för däckplan
Så här ser ett obearbetat block ut invändigt.
Bearbetning av lyftargalleri för att kammen skall gå runt
Förberedelser för förminskningsbussning till lyftaren.
Tillverkning av lyftarbussningar eftersom lyftarna från typ1 (bubblamotor) är 19mm och wasserboxerblocket har 24mm lyftare.
Färdiga bussningar
Cylinderämne från KS till dieselmotor. 90mm invändigt 120mm utvändigt!!
Efter lite grovbearbetning.
Grovbearbetning i princip färdig utvändigt. Väntar på kolvar (96mm JE) från usa innan bearbetning invändigt.
Fick tyvärr börja med ett sidoprojekt(flödesbänk) så uppdateringar kommer när det händer något.
mvh Micke
Senast redigerad av PPRMicke den ons apr 19, 2017 5:08 pm, redigerad totalt 2 gång.
Intressant, men varför gå ner i lyftarstorlek?
Måste väl vara bättre med större lyftare, men det kanske inte finns kammar som drar nytta av det?
Måste väl vara bättre med större lyftare, men det kanske inte finns kammar som drar nytta av det?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- PPRMicke
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 138
- Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
- Ort: Bohus/kungälv
- Kontakt:
Hej Andrenorrback skrev:intressant, varför valde du att börja från ett wasser block, större borr? om jag inte missminner mej så är wassertopparna ganska bra, går att modda ganska lätt så man bara kör vatten i toppen...men nog om det.
/Andre'
Wbx blocket är det starkaste i vw familjen
Det har blivet en kul ide att få ut så mycket som möjligt ur ett standar block
Ps vatten är inget kul
/// Micke
- PPRMicke
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 138
- Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
- Ort: Bohus/kungälv
- Kontakt:
Jag använder mushroom lyftare som har en skalle som är 29mmj björk skrev:Intressant, men varför gå ner i lyftarstorlek?
Måste väl vara bättre med större lyftare, men det kanske inte finns kammar som drar nytta av det?
för att få ner den levande vikten
Ps Jag kollar om det går att gå ner till 16mm i skaftet för att levande vikten skall minska
/// Micke
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
- PPRMicke
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 138
- Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
- Ort: Bohus/kungälv
- Kontakt:
foderämnena köpte jag hos wallens i gbgKarl Buchka skrev:Detta ser ut att bli riktigt coolt. Var fick du tag i Kolbenschmidt fodrena?
http://www.wallensmotor.se/
men du kan även köpa hos Gete motordelar http://www.getemotordelar.se/
Priset är cirka 900kr st
/// Micke
- PPRMicke
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 138
- Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
- Ort: Bohus/kungälv
- Kontakt:
Bilen är en 67a jag byggde på sent 90tal för att köra i S/S med en 2180cc förgasar motor med mig i vägde den 672kg(tävlingsvikt 670)Erikwdt skrev:Aah, mycket fränt med fläktfolk som vill åka fort.
Ska bli kul att följa denna tråd.
Har du ngn mer tråd här med info. om bilen?
Skulle va kul att läsa lite om den mä...
Sen på 2000talet var det en kompis (vesa) som lurade mig att köra med turbo
Så det blev en 1915cc med dubbel turbo med framgång
2005 byggdes bilen om med ny bur och motor en massa andra saker
Motorn 1915cc med enkel turbo bromsades till 251kw/422nm@1.6bar på hjulen hos jpm
Idag väger bilen 783kg med förare
/// Micke
- PPRMicke
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 138
- Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
- Ort: Bohus/kungälv
- Kontakt:
Idag har det hänt lite till
Wbx bultdelning är inte samma som vw typ1 så det var bara att starta svetsen sen fick man grov fräsa lite
http://lh5.ggpht.com/_0jcuKAWlZKM/S-7Si ... CN0467.JPG
/// Micke
Wbx bultdelning är inte samma som vw typ1 så det var bara att starta svetsen sen fick man grov fräsa lite
http://lh5.ggpht.com/_0jcuKAWlZKM/S-7Si ... CN0467.JPG
/// Micke
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
- PPRMicke
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 138
- Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
- Ort: Bohus/kungälv
- Kontakt:
Hej Johanjohan johansson skrev:ej att förglömma så är ju wasser blocket i alu och typ 1 i magnesium.
sen är det ju grövre lager i wasser
sen en fråga om du bygger en botten som ska palla 7-800 hk varför ska du då ha en t3-t4 låter ju grymt liten
VW motorena är ganska sköra i botten (3 ramlager) om man
skall varva cirka 8500
Turbon jag har liggande är en t3-t4 ar62/ 82
Men jag är inte främande för förslag på turbo
/// Micke
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
PPRMicke skrev:Idag har det hänt lite till
Wbx bultdelning är inte samma som vw typ1 så det var bara att starta svetsen sen fick man grov fräsa lite
http://lh5.ggpht.com/_0jcuKAWlZKM/S-7Si ... CN0467.JPG
/// Micke
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...