BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Wilson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön okt 11, 2009 4:09 pm
Ort: Östergötland

Inlägg av Wilson »

Daniel-635 skrev:Jubileums update !


Hur som helst blev det affär och för 26´500:- fick jag min fritid tryggad.
Hahaha bara det måste ju vara värt en del!


Underbar bil du har byggt, kul me så pass omfattande tråd med.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Tackar :thumbright:

Arbetet med fälgarna fortsätter.

Jag har (nästan?) polerat färdigt denna ytterbanan.
Övriga är nu grovpolerade.
En till av ytterbanorna riktades.
(Denna på bilden)

Jag har mycket stora (ilands) problem med att välja nav och färg.
Men ett inköp av Biltemas guldfärg som prov tror jag gjorde att jag lutar åt att byta till guldlackerade nav.
Återstår dock fortfarande att bestämma om det ska bli 5-eker eller x-eker. :roll:

Lite bilder.

Bild

Bild

Bild

Bäst att poängtera att fälgen är på inget sätt färdig utan bara tillfälligt ihop för att kolla hur det ser ut.
Innerbanorna ska blästras och lackas (svarta?) och naven ska blästras och lackas.


Tid: 40 timmar.



Jag har även närt tanken på att byta tändstift, då all logik säger att jag borde, förutom om man tittar på dem, för de ser fina ut.
Vid närmare eftertanke har jag nog aldrig köpt stift till denna bilen, de som sitter i kommer från en 500:- reservdels motor som råkade ha nya stift :roll:

Jag kör nu med NGK ZGR5A och "femmor" känns fel på denna maskinen nu.
ZGR7A verkar inte finnas, men ett BPR7ES borde vara nästan likadant ?
Vad åker ni andra med i era M10 och M30 ?

Har BPR7ES samma "extra" utstick på elektroderna ?

Stod på Mekonomen och sprättade T-stift askar på löpande band, men de hade bara 2 BPR7ES hemma och inga ZGR5A att jämföra med.


Kan även nämna att bilen fungerar utmärkt i +31 grader, största värme problemet vart nog min rygg mot den svarta skinnklädseln :doh:

86 Grader varmaste vatten temp.
Ca. 80 Grader på motorolja.
Insugstemp 56 Grader.
När alla kylfläktar går sjunker även insugstemp till ca. 10-15 grader över yttertemp.

Lugn brukskörning förvisso men i "stan", lyckades dessutom att behöva stanna vid det enda trafikljuset båda gångerna. :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Båda fälgarna passar ju (tyvärr?) grymt bra, där har du verkligen nåt att fundera på ;)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Erneland
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: sön maj 01, 2005 11:09 am

Inlägg av Erneland »

X-eker i all ära men de där 5-ekrade satt ju fantastiskt fint på bilen. Trodde inte att guld skulle passa så bra på en röd bil men jag hade fel! :thumbright:

Tror även att CSL-gråa centrum skulle sitta fint men som sagt, de 5-ekrade med guldfärgade centrum var grymma! 8)
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Inlägg av Heggen »

Jag röstar för guldfärgen...
Att så lite kunde göra så mycket... :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Tackar för de fina kommentarerna :thumbright:
Daniel-635 skrev: Jag kör nu med NGK ZGR5A och "femmor" känns fel på denna maskinen nu.

Vad åker ni andra med i era M10 och M30 ?
Har BPR7ES samma "extra" utstick på elektroderna ?
Bara Diesel killar som läser eller :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Krysseker! femekrat är meeeh! :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

Daniel-635 skrev:Tackar för de fina kommentarerna :thumbright:
Daniel-635 skrev: Jag kör nu med NGK ZGR5A och "femmor" känns fel på denna maskinen nu.

Vad åker ni andra med i era M10 och M30 ?
Har BPR7ES samma "extra" utstick på elektroderna ?
Bara Diesel killar som läser eller :wink:
bror min har åkt med bpr7es i sin m30b28 med hx40 med gott resultat

inte snyggt mappat nånstans (utom fulllast) men en msd6 box har väl hjälpt stiften att överleva
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Inlägg av Pimplaren »

Vi byter rims va??:)

Jag kör BCPR7ES i min m30, funkar kanon! :thumbright:
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

BPR7ES får det bli tackar :thumbright:

BCPR7ES ser likadant ut i motorn, men har annan nyckelvidd och lite annan utformning på porslinet.

http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=127

ZGR5A är mycket liknande, men A betyder "Specialdesign" vad det nu innebär.

Idag har jag blästrat innerbanorna, och naven samt riktat en innerbana något lite.

Självporträtt.

Bild

Den som har ögonen med sig, kan räkna till 8st innerbanor på detta kortet, 4st av dem är BBS RS 8,5x17 innerbanor 8)
(Dock inte mina utan en kompis, vederbörande hade slarvat lite med borttagningen av hjulviktsklistret :twisted: )

Bild

Efter ca. 2timmar i blästerhallen med damm så tänderna gnisslar och påtaglig "sandstrand" känsla i "underbyxorna", är man glad att det blir såhär fint.

Bild

Tid. 45 Tim.

Skål på er :thumbright: Lillelördag ju :wink:

EDIT: Pimplaren :stop:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag vill ha ditt blästerskåp. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Erik N »

jag tror på 5 ekrat dock inte guldfärgat, tror som nån sa ovanför csl gråa nav
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag tycker allt kryssekrarna är snyggare :wink:
Tveksam till guldfärgen jag..

7:or låter ju vettigt till din vagn, men undrar om inte 6:or skulle funka också?
Men blir det inga problem med 7:orna är det nog säkrare.
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Inlägg av Pimpolainen »

krysseker utan tvekan!!

finns ingen finare fälg!,

men kanske ser lika bra ut med dom andra i verkligheten?

gick det flytta över fälgbanorna??
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Inlägg av E24 »

Ang. fälgarna.. krysseker utan tvivel! :)
Ang. stift kör jag med BP6ES NGK i min M106 och det funkar bra tycker jag :)

Riktigt bra jobbat med fälgarna annars!

/Farre
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Skriv svar