*NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
*NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Då är Pvn hemma i Strängnäs! Det blev en B230 å m45 låda, tillbakaflyttad så den är nästan i cupén nu . Satte dit 140 framvagn som försänktes i rambenen och dessutom flyttade jag framvagnen framåt när jag ändå höll på. Bilder kommer inom kort. Har även en 240 turbo bakvagn som ska dit.
Om man vill läsa historian om bilen så kolla på http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=35471#35471
Om man vill läsa historian om bilen så kolla på http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=35471#35471
Senast redigerad av * * * NXJ * * * den sön jan 22, 2017 10:29 am, redigerad totalt 19 gång.
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
140 framvagn monterad
Utkapat för att få motorn 3dm bakåt
Brorsan svetsar
Motor å framvagn på plats
Lastat för transport till Strängnäs
Senast redigerad av * * * NXJ * * * den fre jun 02, 2006 12:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Nästan för fint för att börja kapa i.. men bara nästan! Det ska dit en 240 Turbobakvagn!!! Kanske någon som vill köpa orginalgrejorna? Eloxerade sköldar och transkåpa, nya cylindrar å bromsband.
Trodde jag skulle slippa sånt här....
Tänkte ha kylaren här
Senast redigerad av * * * NXJ * * * den tor nov 03, 2005 12:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
bakvagn, 4 länk, 4 link, 3 länk
Har rivit ner orginal bakaxeln och har lite funderingar... Ska ju dit en 240 turbo axel men har inte bestämt upphängningen. Tänkte först använda 240 orginal armar/stag men de undre är lite väl breda för Pvn. Det är ju oxå så att när jag väl bygger så är det lika bra att göra bra från början. Jag vill ha en bra bakvagn med fäste för att köra rakt fram minst 200m . Bilen ska oxå gå på vägarna. Kommer inte att ha något baksäte, kommer att ha bur i bilen. Har någon kunskap om detta och gärna bilder, ritningar vore jag tacksam.
240 upphängningen är väldigt bra med tanke på fästet, du kan ju slipa loss infästningen på axel & flytta den innåt lite på varje sida så som du vill ha & sätta nya infästningar, sedan momentstagen blir bäst om du får dom luta uppåt framåt med ca 15 graders vinkel, undre bärarmarna ska däremot luta neråt ca 5 grader då kommer du få bra fäste så ska jag köra på min 142a, för att få så pass stor vinkel på momentstagen, dom övre alltså, så bygger jag avlånga "lådor" inne i bilen i golvet som dom går upp igenom & sen infästning där fram... hoppas du förstår
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Klart jag håller koll på ditt bygge !! . Undrar mest vad som är bästa inställningen att börja med, när jag ändå håller på. Vad det gör för skillnad med olika längd, vinklar, 3länk, 4länk, wattlänk, osv osv, mm mm. Jag vill ha så bra grepp som möjligt för raktframåka.
Senast redigerad av * * * NXJ * * * den mån nov 07, 2005 11:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Då jag är lite dåligt insatt i ämnet, så låter jag nån som vet vad dom pratar om, svarNXJ skrev:Klart jag håller koll på ditt bygge !! . Undrar mest vad som är bästa inatällningen att börja med, när jag ändå håller på. Vad det gör för skillnad med olika längd, vinklar, 3länk, 4länk, wattlänk, osv osv, mm mm. Jag vill ha så bra grepp som möjligt för raktframåka.
Jag vill ju åka lite allt möjligt så jag gjorde den ställbar åt alla håll...då kan man ju testa lite vilket som blir bäst..
Mvh brandt
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Planeringen klar för nya bakvagnen. Det blir 240turbo orginal undre bärarmar. De övre blir samma längd som de undre och de kommer att vara paralella. Bakaxeln kommer att monteras lite längre fram än Pv orginal (som framvagnen). Jag kommer att använda (nästan) Pv orginal fjäderinfästning och även stötdämparinfästningen, tror jag. 240 panhard å grängningshämmare. Golvet blir såklart helt nytt. Matrialet är hemma så det är bara att köra igång...... När tid finns
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
om stagen är parallella med dom undre, kommer dom inte sitta rakt då eller negativt dvs lägre fram än bak? jag tror på att ha dom högre fram om dom är helt parallella med bilens golv kommer accelerationskraften på axeln inte påverka däckens tryck mot vägen?
däremot om dom sitter högre fram kommer dom försöka lyfta karossen vilket medför att däcken trycker hårdare mot marken, sitter dom däremot neråt kommer dom ju lätta?
däremot om dom sitter högre fram kommer dom försöka lyfta karossen vilket medför att däcken trycker hårdare mot marken, sitter dom däremot neråt kommer dom ju lätta?