Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Elffors
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör nov 14, 2009 10:49 am
Ort: Trollhättan

Inlägg av Elffors »

Big Al skrev:Bra länk!
Största vinsten är alltså att verkningsgraden ökar och att man kan köra lambda 1 över hela registret. Helt klart nått som biltillverkarna vill ha men inte direkt vi som letar effekt , för oss är det bättre att använda turbinen på avgassidan ;)

Kan tänka mig att i varmare länder så kan denna lösning vara en stor fördel. Men i kalla Sverige så är det inte så effektivt.

Skulle vara skoj å se om en vanlig 2-stegs serieturboanläggning skulle spöa denna lösning i verkningsgrad. Högre tryck vs kallare luft.
Eller så tänker man ett steg längre o utnyttjar den kalla luften till att flytta spikningsgränsen ihop med ett lambda på ca 0.8 och ett spiktåligt bränsle för ytterligare högre laddtryck och högre effekter :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10195
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Ni glömmer massvis med regler inom fysikenslagar.

Energi kan inte förstöras, bara omvandlas.

Jag vill påpeka att summan av det här turbosystemet är konstant.
Du vinner kyld luft, men du förlorar i förluster och motstånd.

exempel..

gastub.
du fyller den med 250bar och samtidigt kyls den så inte gasflaskan smälter.
det går åt massvis med energi att kyla, (Värde x)
Tuben lagras sedan i rumstempratur.
När du tömmer tuben absorberar den 'tillbaka värmen' du kylt bort.
och man ser hur tuben fryser till is.
sen får ni krana på elementen igen för det blev kallt i rummet(Värde y)
X-Y=0
Användarvisningsbild
Elffors
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör nov 14, 2009 10:49 am
Ort: Trollhättan

Inlägg av Elffors »

Jag är alldeles för lågutbildad för att förstå det motsägelsefulla till fullo.
Men om lennart zander och volvo lastvagnar tror på det så måste det ju ligga nåt i det.
Förmodligen har ett helt batteri ingenjörer räknat o testat på det, innan resultaten publicerades.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har börja städa upp några block till de nya motorerna som ska byggas.

Ett tidigt block från en 60 tals B20 och ett från en 75 240.

jag började med att slipa bort lite gjut skägg runt ramlagrens infästning och runt kam lagrigarna mm och tyckte att det gamla blocket va snäppet finare i gjutningen.

sen så sonic mättes cylinder väggarna 4 cm ned i blocket åt de fyra vädersträcken och även där så va tjockleken mer centrerad i gamla blocket då de bara diffade mellan ca 5.1 till 5.5mm på alla cylindrar nått ställe va 4.9mm.

de nyare -75 blocket låg stadigt på 5.0-5.3 på ena sidan motorn och på andra sidan va det 6.0 stort sätt hela vägen (det va tunnare på tryck sidan, alltså på fel sida) så man kanse ska förskuta borrningen lite på det blocket?

upptäckte också att det gamla blocket hadde betydligt stadigare ramlager bultar (har inte tänkt på det förut) men det är säkert nått som varken gör till eller från.

fins det nån som säljer Hard-block i detta land? kanse skulle fylla lite längs ned ändå? ska fundera på det mer sen.



hur rengör man blocket invändigt i kylkanalerna på ett enkelt men effektivt vis? funderar på att montera dit en motor värmare i det tomma frost plugg hålet och fylla i kok hett vatten med costiksoda, fungerar det bra? känns fel att köra i bläster sand då det är svårt att få ut allt sen.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

jag har köpt rock block av löven, hard block vet jag inte. du kan ju även
testa med citronsyra att rengöra. antingen som du skrev eller om du stoppar ner hela blocket i ett gammalt oljefat och monterar ett par motorvärmare på det :) det finns ju nå rävgift att köpa avsett för ändamålet men kommer inte ihåg vad det heter.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Martin H skrev:jag har köpt rock block av löven, hard block vet jag inte. du kan ju även
testa med citronsyra att rengöra. antingen som du skrev eller om du stoppar ner hela blocket i ett gammalt oljefat och monterar ett par motorvärmare på det :) det finns ju nå rävgift att köpa avsett för ändamålet men kommer inte ihåg vad det heter.
jag vill hälst inte doppa hela blocket då de vassa medlen äter på mässing grejorna till fördelar lagren/olje pump och kamlager.

ska ringa löven :thumbright:
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

hur går de med bilderna dära jens de börjar vara någon månad sen du sa att du skulle lägga upp dom ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har inte haft tid till nå bilder men kolla i bil vega tråden där finns nya bilder och en film från mattias då vi va och hyrde flygfältet i åmsele.
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

jag tänkte på bilder på toppen och så vidare och de hittar jag inga bilder på tyvär
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

den sitter på bilen som det ännu inte är färdig kört med. ingen märkvärdig topp heller den ska va snabb att ersätta vid haveri med en ny (max 24 tim jobb får det läggas på en komplett topp). det är en tävligs bil inte en "ha värsta grejorna i garaget bil" :)
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Inlägg av turbodart »

Kadett4wd skrev:Energi kan inte förstöras, bara omvandlas.
X-Y=0
tror du man har lika mye effekt(Nm på veven) med og uten "supercool",even om man kan kjøre lambda 1 over hele registeret? vil det bety at man utnytter mer av energien i bränslet,men at vinsten brukes til å kjøle lufta?

Jens Gustavsson skrev:hur rengör man blocket invändigt i kylkanalerna på ett enkelt men effektivt vis? funderar på att montera dit en motor värmare i det tomma frost plugg hålet och fylla i kok hett vatten med costiksoda, fungerar det bra? känns fel att köra i bläster sand då det är svårt att få ut allt sen.


oxal-syre har jeg god erfaring med...
Daniel Krüger
Magnus_142
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Magnus_142 »

Oxalsyra, eller ännu bättre än svag fosforsyralösning borde göra susen.
Magnus
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Jens,jag har testat och kan fixa fosforsyre tvätt!
hur grymt somhelst! andvänds för tvätt av värmepatroner
om man låter det stå ett tag ser blocket blästrat ut på insidan :)

/F
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

hetvattenhögtryckstvätt driven med disel funkar för mig :lol:
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Inlägg av anglia-61 »

Hej!
Fick du tag på Hard block?
Löve'ns har något som heter Rok block, har någon provat detta?
Jag söker nämligen själv också, tycker det borde finnas i Sverige så man slipper krångla med usa.

Mvh Krister
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Skriv svar