turbo tips till min cheva 350

Allt inom Usa bilar samt hot rods
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

turbo tips till min cheva 350

Inlägg av johanF »

hallå
håller på att bygga ihop min nya motor till min 242a. cheva 350.

speedpro kolvar och eagel Ibeam stakar blir det i den.

vill inte ha allt "förmycket" vrid i botten säg att man har 0.5bar vid ca 3000rpm sedan får vi se vart de slutar :shock:
skulle behöva lite tips med turbo storlek. och gärna synpunkter på kamaxeln.

kammen som satt/sitter i nu:

Intake Duration at 050 inch Lift 234
Exhaust Duration at 050 inch Lift 244

Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio 0.488 in.
Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio 0.510 in.

har byggt om ett weiand insug för spridare.
http://www.summitracing.com/search/?key ... 47-1&dds=1

topparna är just nu org har faktiskt inte riktigt koll på komp eller ventil storlek eller nått :? tänkt att putsa till lite bara.

grenrör bygger jag till när jag har aggregatet

själv har jag funderat på hx52-55 med måtten runt 65/70 va tror ni om detta?

säkert nått jag har missat? men hade varit fint med lite funderingar

mvh johan
wrooommm
Användarvisningsbild
Steff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor dec 31, 2009 1:22 pm
Ort: Bankeryd

Inlägg av Steff »

Jag laddar en Mopar 360 med en HX50 som har 66in och #25 avgashus. Jag har automat och min turbin i greppar vid 2500 och laddet kommer ganska omgående därefter ca. 2500-3000 m.a.o laddet kommer nästan direkt när man kliver på, så ett större avgashus
skulle kanske vara bättre egentligen känns det som.
Det kanske kan ge ett lite riktmärke, vad vet jag.
Har tills nu kört med en snäll original rullkam, ska byta till "trimkam" i vinter....får se vad som händer då.
Mopar SB
11.14s 204 km/h
-Turbo is da' Shit-
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Inlägg av freddan302 »

jag har en Ford 302 som jag satt en MasterPower T70 med 0.96A/R avgashus på...

Börjar bygga ladd vid 2000, fullt ladd vid 3000rpm..

finns några filmer i slutet på min tråd :)

jag kör ju manuell låda men inget lagg ändå...

har man tomatlåda kan man ju sätta lite större agg.. bara trycka järnet och vänta på laddtryck, sen bara hålla i sig!
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Inlägg av johanF »

okej tackar då kanske man ska gå upp i avgashus endel då. :thumbright:
wrooommm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur mycket pulver vill du ha? vad håller drivlina och chassi till? berätta mer om bilen och använings området.
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Inlägg av johanF »

säg en 450-500hk.
växellådan är just nu en m20 fast kommer inte överens med den så tänkte prova en zflåda. vägarna.
bakaxeln är en svetsad 1031a(ska byttas till någon "riktig"diff).

orginal upphängning av bakaxel ställbara dämpare runt om och justerbar fjädringshöjd.
bilen är som sagt en en 242a bågen går från fjädertonen fram till fjädertonen bak.

jag kan inte svara på vad chassit klarar av är orginal fast upp styvat med bågen massor meter rör:P

sedan är ja osäker på kamaxeln som sitter i nu??

mvh johan
wrooommm
Skriv svar