Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 20, 2019 10:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 69 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör maj 07, 2011 9:25 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Inlägg: 61
Varför ska man alltid ha idén: "Hur svårt kan de va?" :wink:
Nu är det påbörjat iaf. Har inskaffat en Lancer evo1 -93 kaross. Fått hem paketet med cheva ls1:an från staterna. Och plasman har fått gå lös i karossen.
Lägger upp lite bilder och försöker uppdatera eftersom.


Bild
Här står utgångsprojektet.

Bild
En låda har anlänt efter 16 dygn på havet.

Bild
MEN, ratten är ju på fel sida! :wink: Då tar vi fram plasmaskäraren. :angryfire:

Bild
Utrensat på asfaltmattor.

Bild
Motorrummet är utstädat.

Bild
En bur inhandlades från Finess.

Bild
Mera burbygge.

Bild
Börjar ta form.

Bild
Många bitar blir det.

_________________
http://www.skoterjocke.com
Tack till:
http://www.creatix.se
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se


Senast redigerad av skoterjocke ons jul 30, 2014 9:40 pm, redigerad totalt 9 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 07, 2011 9:43 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Inlägg: 61
En sak har jag upptäckt, plåten i en evo är ungefär lika tjock som i en colaburk. Usch vad tråkig den är att svetsa i.
Lite fler bilder.
Bild
Plasman går varm.

Bild
Mer hål, mindre evo.

Bild
Köpte mig en donator lancer för att ta torpedväggen ifrån, men konstaterade att det var inte längre nörvändigt. :roll:

Bild
Första provmonteringen då motorn faktiskt fick plats. Och det var inte ens nära från början :?

Bild
En ny framvagnsbalk har bockats till. Tur att det finns hydauliska rörbockar. :D

Bild
Förstärkningsbalkar fick tillverkas i 2mm plåt.

Bild
Börjat med att bygga upp grundformen på kardantunneln.

Bild
Brandväggen på plats.

Bild
Växellådan börjar täckas in.

Bild
Provmonterat stol för att se var man kommer att sitta. Blir trångt i baksätet. :D

_________________
http://www.skoterjocke.com
Tack till:
http://www.creatix.se
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 07, 2011 9:53 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Inlägg: 61
Bild
Lite fler fler rör.

Bild
Mer plåt.

Bild
Här borde man kunna rymma en v8. :hihi:

Bild
Kardantunnel klar.

Bild
Bakdifffen blir en Ford 8.8 IRS, dock så är den lite större än original = plasmaskärare. :angryfire:

Bild
Påbörjad infästning till diffen.

_________________
http://www.skoterjocke.com
Tack till:
http://www.creatix.se
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 07, 2011 10:18 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 970
Ort: Skellefteå trakten..
Urspårat projekt! :) Är tanken busbil för gatan eller ska du smiska japanerna på stjärten med amerikanskt muskedunder under huven på driftinbanorna?

Jag måste dock fråga.. varför en Evo kaross då du ändå kapar ur den så mycket? Hade de inte varit lika enkelt med en vanlig Lancer kaross?

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 07, 2011 10:22 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Inlägg: 277
Ort: Rättvik
Skitkul Jocke!! kul med fler som LS konverterar, gillade skarpt Miatan som er kompis hade.. :)

Vad blir tanken med bilen? Drifting antar jag!? Ska ni till Gatebil? vi tänkte dit iaf.. :)

Hörs o ses! hälsa

_________________
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 07, 2011 10:59 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör mar 05, 2011 8:58 pm
Inlägg: 26
Ort: Stockholm
Härligt projekt, urspårat och helgalet redan från första början! Sånt gillas! =D

Vad går en LS1'a lös på om man importerar från staterna?
Är målet att gatregga den?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 07, 2011 11:23 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 16, 2005 4:46 pm
Inlägg: 300
Ort: GBG
Gött att se jocke
Mera sånt här det gillas

Mvh

Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 07, 2011 2:04 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Inlägg: 61
Tanken med projektet är att den ska reggas med ls1an, därav att jag tog en evo-kaross. Sedan får vi se om det blir ombyggt fordon, eller om jag lyckas få den som amatörbyggd. Lite svårt att hitta gränsen där.

Den kommer att köras dels som drifting, men även vanlig bankörning. Dock räknar jag inte med att evon har den bästa väghållningen. Kommer nog inte i närheten av väghållningen jag har i min camaro cup bil ;-)

Skulle den mot förmodan bli klar i sommar så är givitvis gatebil med i planerna.

_________________
http://www.skoterjocke.com
Tack till:
http://www.creatix.se
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 07, 2011 2:08 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Inlägg: 61
GPD skrev:
Härligt projekt, urspårat och helgalet redan från första början! Sånt gillas! =D

Vad går en LS1'a lös på om man importerar från staterna?
Är målet att gatregga den?


Hittade den på ebay, en skrot i cleveland som var kanon att göra med. De ligger någonstan mellan 2000-6000 $, sen gick min frakt på 700$. Köpte då dollarn låg på 6.53, och det slutade hemma för ganska precis 9:-/dollarn.

_________________
http://www.skoterjocke.com
Tack till:
http://www.creatix.se
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 07, 2011 4:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Inlägg: 179
Ort: Trollhättan
Fasen vilket kul projekt! :D

Är det du som hade en super seven med saabmotor i gbg för några år sedan?

_________________
Erik Granlund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 07, 2011 4:57 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Inlägg: 61
Det stämmer bra, sålde den för 2 år sedan.

_________________
http://www.skoterjocke.com
Tack till:
http://www.creatix.se
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 08, 2011 9:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 970
Ort: Skellefteå trakten..
skoterjocke skrev:
Tanken med projektet är att den ska reggas med ls1an, därav att jag tog en evo-kaross. Sedan får vi se om det blir ombyggt fordon, eller om jag lyckas få den som amatörbyggd. Lite svårt att hitta gränsen där.


Det behöver du ju egentligen inte en Evo-kaross för egentligen, SFRO tittar på vikt och effekt, inte tidigare effekt. Vanlig reggning hade kollat på tidigare siffror.

Men det spelar ju ingen roll nu! Det kommer bli en grym bil lika fullt ;) Börjar vara ganska många som köper hem crate LS1or och bygger in! Miatan som nämnts, Polis Volvon på Elmia, jag vet av en drift E30 också å sen denna! Kul! :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 09, 2011 9:22 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Inlägg: 315
Ort: Örebro
evo karosserna brukar ju vara ganska mkt mer besparade från rost en från en vanlig lancer...
Och en tom evo1-3 kaross är ju småpengar.

_________________
10.01@233kmh. Gatevo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 09, 2011 4:10 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 16, 2011 6:57 pm
Inlägg: 51
Ort: Göteborg
Hårdrock som vanligt :)

Glöm inte fixa till avluftningen i diffklumpen ;)

Men skynda dig att bygga klart nu, snart dags att köra ju!

_________________
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56666


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 28, 2011 4:22 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Inlägg: 61
Då var det dax för en updatering. Har hållt på med tjejens skyline, så jag har inte hunnit göra så mkt med evon. Men jag har fått en del grejer från Usa som jag har väntat på.

Bild
Hjulhubbar från Ford Thunderbird, ska använda dessa och svarva ned tappen så jag använder evons hjullager.

Bild
Har pressat ut en massa gamla äckliga bussningar, nu ska bärarmar mm på blästring.


Bild
Simsalabim, Tommy på Silab har pulverlackat i mattsvart. Lite trevligare att jobba med nu.
Hjulhubbarna har fått ny bultdelning, 5x120. Dvs bmw, lite lättare att hitta fälgar.


Bild
Pedalstället med bromsvåg, och E-gas mojängen till gaspedalen


Bild
Justerbart 80mm, istället för att ha ställbar stol.

Bild
2 st Sparco evo2 stolar. Man hamnar ganska långt bak.Man kommer att titta ut genom den bakre sidorutan. :lol:

Bild
En baffling till oljetråget inhandlades från Improved racing i Usa.

Bild
Bromsvätska behållare. 3 behållare i 1. Ser jäkligt seriös ut mad AN-nipplar mm.


Bild
Här är bafflingen monterad. Den ska sedan skruvas fast i originalfästena.

Bild
Lite annat smått och gott kom hem från Summit. Bla en lamelldiff från Ford motorsport. En säkringshållare , lite nipplar mm. Samt en bosch 044 från england.

_________________
http://www.skoterjocke.com
Tack till:
http://www.creatix.se
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 69 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010