Äntligen färdig!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Äntligen färdig!!

Inlägg av NOS-Johan »

Ja äntligen är sommarbilen färdig! Bilderna passar kanske inte på en sån här sida men jag har varit ganska aktiv här tidigare och vill visa varför det inte skruvats racebil på länge. Jag hittade ett par bilder som var upplagda efter premiärvisningen i helgen, Nostalgia Festival. Javisst nu är det penisionärsrally som gäller :wink: men det var roligt, bilen väckte stor uppståndelse och jag fick en hel massa beröm för jobbet och stilen.
Jag ville ha en hobbybil som gick att åka med lite längre än 400m :wink: och som barnen kan åka med i. Det var givet att det skulle vara en gammal Volvo och det blev en 65:a Amazon kombi. Bilen har varit helt ren och blästrad och renoverad i min personliga stil, alltså inget för originalfantasten. Jag hade länge planer på att använda min 2,7:a 16v sen tidigare bil men det innebär ju byte till kraftigare drivlina och längre byggtid så det fick bli enklare än så. Jag började leta B20, igen! Trodde jag hade kommit över den tiden :hihi: . Är man kompis med Stefan Lindqvist Racing så är det ju alltid nära till bra delar, och han försökte återigen övertyga mig om att det faktiskt är den bästa motorn som någonsin konstruerats :hihi: . Han hade en fin underdel över sen bromstävlingen och referenstoppen fanns också kvar :thumbright: . Den gav ju 200hk med 45:or så det kunde ju bli en bra åkmotor och efter lite byteshandel så hade jag en bra grund. Tillsammans med en M41:a och utväxling från en sedan så går det att tugga mil. Jag ville ha lite retro stuk på den och tyckte att ett par 18" Foose kunde passa bra så jag tog hem en uppsättning såna också. Det blir även ett gassystem senare om jag kan få det att se lite klassiskt ut, måste ju ha nåt att sätta emot om det kommer upp nån tryck och pysbil vid sidan :hihi: .
Så nu ska jag mysa runt i sommar och glida in på publikparkeringen, fälla upp campingbordet, hälla upp lite saft till ungarna och sen får ni stå för underhållningen :whistle: . Ganska skönt faktiskt att bara finmeka ibland istället för att sprida ut delar över banan :wink: . Det finns ju visserligen en PV 53:a som väntar så det blir väl snart racebil igen, när det blir tråkigt på veteranmarknaderna :lol: .

Ha en trevlig sommar!!
/Johan

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
orvid
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: mån nov 27, 2006 4:15 pm

Re: Äntligen färdig!!

Inlägg av orvid »

Shit va fin... mycket bra jobbat!!
P Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: tis aug 30, 2005 2:57 pm
Ort: mora

Re: Äntligen färdig!!

Inlägg av P Johansson »

banan så fin bil.. Men det tog tid innan jag kom på vad som inte stämde på bilden över inredningen :thumbright:
Ä i naug int tråjur så krympa...Ä i naug kwidn så okä...
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: tor jan 26, 2006 3:48 pm
Ort: Boden

Re: Äntligen färdig!!

Inlägg av Fagervall »

supersnyggt =)
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Äntligen färdig!!

Inlägg av Elias_ »

fy fan vilket fint skick :thumbright:
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Äntligen färdig!!

Inlägg av j björk »

Jaklar vad prydligt och snyggt :thumbright:

Men kör du inte ihjäl m41:an, och kanske resten av drivlinan med förresten med en sådan maskin?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Äntligen färdig!!

Inlägg av The »

Är väl inget problem med hållbarheten på en m41 + m27/m30 i en "körbil"...

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Ort: Pajala

Re: Äntligen färdig!!

Inlägg av P Mäki »

:thumbright:
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Äntligen färdig!!

Inlägg av fugazi »

Läskigt fin!
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Äntligen färdig!!

Inlägg av subw000fer »

Otroligt vacker! Jag älskar amazoner, speciellt kombi..
Riktigt snyggt gjort! :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Re: Äntligen färdig!!

Inlägg av Granlund »

Snyggt Johan!
Klockrent stuk! :)
Erik Granlund
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Äntligen färdig!!

Inlägg av johan johansson »

Grymt snygga stolar. blev riktigt bra att klä dom med orginal galon
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Äntligen färdig!!

Inlägg av Fredde Holmgren »

Cool ! Blir bra cruisa runt med.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Re: Äntligen färdig!!

Inlägg av Lindqvist Racing »

Den blev verkligen otroligt läcker, Johan. Men du brukar ju göra det mesta med finess.
Ett exempel: I stället för att sätta dit ett nyare laddningsrelä till växelströmmaren, så har du monterat in elektroniken i ett original likströmsrelä. Det är detaljerna som gör det.
Hur blev det med amerikanaren som skulle göra en intervju? Du verkade lite orolig för att prata engelska... :hihi:
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Re: Äntligen färdig!!

Inlägg av NOS-Johan »

Tack för alll beröm! Och visst drivlinan är ju inget man åker klistrat med :wink: men har man farten uppe så håller den ett tag.
Det finns många gömda detaljer som inte syns vid en första blick men det är det som är roligt, meningen är att det ombyggda ska se originalmonterat ut.
Och det var faktiskt ett Amerikanskt TV-team på träffen som gjorde repotage om bilen. Dom valde ut fem bilar av 1000 och det blev denna som fick representera Volvo :lol: .
Man är ju inte så jävla duktig på språket så det blev lite Amerikanska med Blekinge dialekt :hihi: -Hallå, my name is Johan, yes it is an Amazon... yes it is Weber... yes, portat head... arton tums wheels...eeee...omklädda Recaro seats... :hihi: . Men det ska faktiskt sändas på Speed Channel 2012 i ett program som heter My Classic Car, tur att man inte känner så många där borta... för den kanalen finns väl inte här...??
Skriv svar