Effekt och Nm gräns Merca compakt och W123?
Effekt och Nm gräns Merca compakt och W123?
Som topic, någon som vet?
Tänkte stoppa ner en nyare diesel så vill veta gränserna.
Tar gärna emot förslag på motorer som skulle kunna funka.
Tack på förhand!
Tänkte stoppa ner en nyare diesel så vill veta gränserna.
Tar gärna emot förslag på motorer som skulle kunna funka.
Tack på förhand!
//Danne Berndtsson
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Effekt och Nm gräns Merca compakt och W123?
MB har inte lämnat några generella intyg så det är effektökning med 20% och vridökning med 10% (räknat från bilens originalmotor) som Bilprovningen normalt sett godkänner. Som ombyggt fordon kan man istället få ha 15 kW/100 kg tjänstevikt, vridet avgör SFRO.
/Gustaf
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Effekt och Nm gräns Merca compakt och W123?
Okej!
Tackar för det svaret Är ju 220d i Compakten, men om jag flyttar över fram o bakvagn från W123an borde det klassas som ombyggt?
Tackar för det svaret Är ju 220d i Compakten, men om jag flyttar över fram o bakvagn från W123an borde det klassas som ombyggt?
//Danne Berndtsson
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Effekt och Nm gräns Merca compakt och W123?
Jo...det bör det, i alla fall om delarna är olika.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Effekt och Nm gräns Merca compakt och W123?
ska kolla upp det. tror de ska va olika de mesta...
//Danne Berndtsson
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Effekt och Nm gräns Merca compakt och W123?
Bakvagnen är likadan - framvagnen är helt olik och torde vara svår montera på en W115.
Re: Effekt och Nm gräns Merca compakt och W123?
okej, ja då kändes de lite jobbigt. då blir det nog bara enkelt motorbyte.
//Danne Berndtsson
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Re: Effekt och Nm gräns Merca compakt och W123?
eller en fulturbo på compakten, mellan besiktningarna =)
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Re: Effekt och Nm gräns Merca compakt och W123?
det skulle ju funka, blir lite roligare än original typ 60 dieselhästar eller va de är
//Danne Berndtsson
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 337
- Blev medlem: tis nov 08, 2005 6:37 pm
- Ort: Norrbotten , Piteå
Re: Effekt och Nm gräns Merca compakt och W123?
24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda.. Tillfällighet?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Re: Effekt och Nm gräns Merca compakt och W123?
Ett sätt skulle väl kunna vara att ta fram och bakvagn från en -70tals Fläskmerca eller Dallascab. (280S-450SL)
Tror dom ser ganska lika ut men har grövre bromsskivor, drivaxlar etc. Är nog nästan bolt on.
Sitter väl även lite grövre grejer på W115 med 280-motorn.
Therealpinto kan nog svara på vad som krävs för att kunna påvisa vilken bil prylarna kommer ifrån.
Tror dom ser ganska lika ut men har grövre bromsskivor, drivaxlar etc. Är nog nästan bolt on.
Sitter väl även lite grövre grejer på W115 med 280-motorn.
Therealpinto kan nog svara på vad som krävs för att kunna påvisa vilken bil prylarna kommer ifrån.
Micke
Re: Effekt och Nm gräns Merca compakt och W123?
det såg intressant ut, lät inte dumt, ska kolla på de där o se hur de ser ut.
//Danne Berndtsson
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Effekt och Nm gräns Merca compakt och W123?
S-klassen har grejer som liknar de på W123.mekomaskin skrev:Ett sätt skulle väl kunna vara att ta fram och bakvagn från en -70tals Fläskmerca eller Dallascab. (280S-450SL)
Tror dom ser ganska lika ut men har grövre bromsskivor, drivaxlar etc. Är nog nästan bolt on.
Sitter väl även lite grövre grejer på W115 med 280-motorn.
Therealpinto kan nog svara på vad som krävs för att kunna påvisa vilken bil prylarna kommer ifrån.
SL-klassen är däremot baserad på W114/115.
Tror du hittar de största ventilerade skivorna på SL R107 av 1986 års modell och senare, har för mig att dessa kräver 15" hjul medans du kan ha 14" på de tidigare.
Re: Effekt och Nm gräns Merca compakt och W123?
Mercedes-Benz ska vara enkla att få intyg ifrån har jag hört.
Ett samtal och en tusenlapp så får du ett intyg på den maxeffekt och maxvrid som finns i största motorn till modellen.
Ett samtal och en tusenlapp så får du ett intyg på den maxeffekt och maxvrid som finns i största motorn till modellen.