plymouth valiant 72, smallblock... Eller?
Re: plymouth valiant 72
Jo...var lite därför jag reagerade på bränsleförbrukningen...den drog ju 1-1,2 i sommras och sen har det blivit mer och mer fram till nu (och det är inte bara kylan som gör det...den var likadan när det var 15grader ute)
Nu vart det så att pengarna tog slut igen....150 kr att leva på fram till den 25e, men blir väl svarttaxi nån helg + lura av skolan lite milersättning när man kör till praktiken..men när jag har lyckats få ihop drygt tusen kr så uppdaterar jag med lite bilder på bilen, toppen å motorn:)
Nu vart det så att pengarna tog slut igen....150 kr att leva på fram till den 25e, men blir väl svarttaxi nån helg + lura av skolan lite milersättning när man kör till praktiken..men när jag har lyckats få ihop drygt tusen kr så uppdaterar jag med lite bilder på bilen, toppen å motorn:)
Axel Näsholm
Re: plymouth valiant 72
Har nog fått jobb i sommar, och vart väldigt sugen på att köra sexa när jag såg den här filmen http://www.youtube.com/watch?v=PmrpoPXC05Q" onclick="window.open(this.href);return false;
För runt 10-15 får man nästan alla grejer man behöver till motorn, dock i usa ex. Frakt men ändå, sen tillkommer ju borrning och lite jobb med toppen..... Känns ändå genomförbart, och man blir nog ensam i stan om trimmad slant six:)
För runt 10-15 får man nästan alla grejer man behöver till motorn, dock i usa ex. Frakt men ändå, sen tillkommer ju borrning och lite jobb med toppen..... Känns ändå genomförbart, och man blir nog ensam i stan om trimmad slant six:)
Axel Näsholm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: plymouth valiant 72
Jag tror det mest ekonomiska och roligaste hade varit en turbo på 6:an och trycka igenom en Holley. Bygga ett adaptergrenrör till en Holset eller nått från ditt orginalgrenrör bara. Hade varit riktigt grymt!
Här är ett räkne-exempel som är rätt realistiskt..
Turbo: 2500:-
Intercooler med lite silicone slang och rör: 2500:-
Misab bränsletrycksregulator för turbo/förgasare: 800:-
Bränslepump till insprutarbil från Biltema: 500:-
Beg. Holley+ plastflottörer och packningssats: 3000:-
En Carb hat från t.ex. Extreme velocity: 2000:-
Summan blir 11300:-.
Sedan tillkommer rör och flänsar till adaptergrenröret, bränsleledningar/slang, avgassystem, gas till din svets m.m. Lägg på 5000:- på dom 11 så är det nog klart.
Lite insperation:
http://www.slantsix.org/articles/turbo- ... rticle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.allpar.com/fix/holler/slant-six-turbo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koti.mbnet.fi/trc/" onclick="window.open(this.href);return false; Finsk turbo sexa!
http://www.youtube.com/watch?v=2-31Gfasn-Q" onclick="window.open(this.href);return false;
/David
Här är ett räkne-exempel som är rätt realistiskt..
Turbo: 2500:-
Intercooler med lite silicone slang och rör: 2500:-
Misab bränsletrycksregulator för turbo/förgasare: 800:-
Bränslepump till insprutarbil från Biltema: 500:-
Beg. Holley+ plastflottörer och packningssats: 3000:-
En Carb hat från t.ex. Extreme velocity: 2000:-
Summan blir 11300:-.
Sedan tillkommer rör och flänsar till adaptergrenröret, bränsleledningar/slang, avgassystem, gas till din svets m.m. Lägg på 5000:- på dom 11 så är det nog klart.
Lite insperation:
http://www.slantsix.org/articles/turbo- ... rticle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.allpar.com/fix/holler/slant-six-turbo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koti.mbnet.fi/trc/" onclick="window.open(this.href);return false; Finsk turbo sexa!
http://www.youtube.com/watch?v=2-31Gfasn-Q" onclick="window.open(this.href);return false;
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: plymouth valiant 72
Jo det skulle ju gå å göra, men oavsett om det blir sug eller överladdning så vill jag borra alt hona cylindrarna och köpa nya kolvar (cyl/kolv näst längst bak har dålig komp, och kolvar/ringar, ram, vev och kamlager kit kostar typ 400 dollar ex frakt så det känns lika bra å köpa ett sånt å renovera motorn, och innan det så ska toppen renoveras....)
Men jag har inte riktig bestämt mig än
Btw borrning, vilka pengar pratar man om då...ungefär:)
Men jag har inte riktig bestämt mig än
Btw borrning, vilka pengar pratar man om då...ungefär:)
Axel Näsholm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: plymouth valiant 72
Jag röstar iaf på överladdning, det är så fantastiskt trevligt Borrning brukar gå på 2000:-.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: plymouth valiant 72
Har läst lite på länkarna och det verkar ju bli rätt så kul ändå.... Blir nog turbo iaf.
Har fått tag i en kille som har en valiant -70 som jag ska ha rattstång, växellänkage och kickdownstag ifrån... Hoppas allt går smidigt, han ska skicka grejerna från gävle med en kompis till farsan som kör lastbil, 1100 för grejerna.... Hoppas jag får dom i slutet av veckan.
Ska kolla vad "master kit" till 225an kostar att få hem till sverige, när jag far till stan på fredag.
Måste fixa kabelbrott/glappkontakt också...motorn startar fint men direkt man släpper nyckeln så dör tändningen, uppdaterar med bilder när delarna från gävle kommer
Har fått tag i en kille som har en valiant -70 som jag ska ha rattstång, växellänkage och kickdownstag ifrån... Hoppas allt går smidigt, han ska skicka grejerna från gävle med en kompis till farsan som kör lastbil, 1100 för grejerna.... Hoppas jag får dom i slutet av veckan.
Ska kolla vad "master kit" till 225an kostar att få hem till sverige, när jag far till stan på fredag.
Måste fixa kabelbrott/glappkontakt också...motorn startar fint men direkt man släpper nyckeln så dör tändningen, uppdaterar med bilder när delarna från gävle kommer
Axel Näsholm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 524
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Re: plymouth valiant 72
Nu hi-jackar jag tråden när jag hittar en hallänning här inne. Vart brukar du lämna iväg för borrning? Halmstad motorslip? eller skickar du till någon firma längre bort?David Herbertsson skrev:Jag röstar iaf på överladdning, det är så fantastiskt trevligt Borrning brukar gå på 2000:-.
/David
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Re: plymouth valiant 72
Nu har rattstången, växellänkaget och kickdownstaget kommit, allt var i bra skick och komplett men kickdownstaget var inget mer än själva staget....(har inte resten av kickdowngrejerna, så får lösa det på något annat sätt) men blir nog fyrportare i sommar så då köper jag ett offenhauser kickdown kit, eller finns det någon bättre lösning?
Kör med fullt tryck i lådan nu, dvs armen några mm innan kickdown läge...kanske inte optimalt men den slirar då inte iaf.
Blir kanske lack i sommar om jag hinner, kommer prioritera motor/drivlina men funderar på nån hi-impact färg om det blir lack (eller vad dom nu hette, top banana yellow, sassy grass green eller plum crazy purple) eller?
Tvättade/vaxade den innan jag ställde bort den
Har funderat lite till och det känns som att turbo är rättväg att gå
Kör med fullt tryck i lådan nu, dvs armen några mm innan kickdown läge...kanske inte optimalt men den slirar då inte iaf.
Blir kanske lack i sommar om jag hinner, kommer prioritera motor/drivlina men funderar på nån hi-impact färg om det blir lack (eller vad dom nu hette, top banana yellow, sassy grass green eller plum crazy purple) eller?
Tvättade/vaxade den innan jag ställde bort den
Har funderat lite till och det känns som att turbo är rättväg att gå
Axel Näsholm
Re: plymouth valiant 72
http://www.youtube.com/watch?v=Z97y2Zb3YRQ
men blir ju inte mindre sugen på turbo när man ser sånt här...
men blir ju inte mindre sugen på turbo när man ser sånt här...
Axel Näsholm
Re: plymouth valiant 72
Tycker att du ska köra med turbo på sexan
Här är en länk med lite inspiration: http://www.forabodiesonly.com/mopar/
Här är en länk med lite inspiration: http://www.forabodiesonly.com/mopar/
MVH Ekstam
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tor mar 08, 2012 6:15 pm
- Ort: brottby
Re: plymouth valiant 72
angående 318 om sumpen,det finns tre olika variationer av 318.
1 LA motorn gjordes under 1 år skrotades sedan,byggdes i canada o i aluminium o höll inte
2 truckmotorn är en kompaktare 318 kortare men bredare
3 vanliga 318 ,så en van motor kan vara antigen truck motorn som har kortare tråg eller vanliga
4 skulle man lyckas hitta LA (Light Aliminium) så grattis,sitt på den
1 LA motorn gjordes under 1 år skrotades sedan,byggdes i canada o i aluminium o höll inte
2 truckmotorn är en kompaktare 318 kortare men bredare
3 vanliga 318 ,så en van motor kan vara antigen truck motorn som har kortare tråg eller vanliga
4 skulle man lyckas hitta LA (Light Aliminium) så grattis,sitt på den
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tor mar 08, 2012 6:15 pm
- Ort: brottby
Re: plymouth valiant 72
rekomenderar stark att kolla på http://www.allpar.com" onclick="window.open(this.href);return false; BARA MOPAR
Re: plymouth valiant 72
`moparmaniac skrev:angående 318 om sumpen,det finns tre olika variationer av 318.
1 LA motorn gjordes under 1 år skrotades sedan,byggdes i canada o i aluminium o höll inte
2 truckmotorn är en kompaktare 318 kortare men bredare
3 vanliga 318 ,så en van motor kan vara antigen truck motorn som har kortare tråg eller vanliga
4 skulle man lyckas hitta LA (Light Aliminium) så grattis,sitt på den
? förstår inte,kan du förklara lite mer?
rock on
Re: plymouth valiant 72
LA står INTE för nå aluminium....
Läs på lite.... http://www.allpar.com/mopar/318.html" onclick="window.open(this.href);return false;allpar.com skrev: The A engine was produced from 1955 through 1966. The LA, introduced in 1964, had the same basic design but was very heavily modified. The lightweight ("L" A) or thin-wall casting and heads saved around 50 pounds; the wedge-shaped combustion chamber was much smaller than the A engines’ poly heads, greatly reducing the size and allowing the first LA engine (273 V8) to fit into the small Valiant. The LA's valves were simpler too, saving money and size. The 273 ended up being only fifty pounds heavier than the 225-cid slant six.
Re: plymouth valiant 72
Blir å ställa på/försäkra snart.... Tror det är ventiltätningarna som gör att den ryker så mycket genom vevhusventilationen, har lyckats fixa nå småjobb (laga rost på en 245a åt en gubbe i grannbyn) så jag kanske hinner byta ventiltätningar och göra ventiljustering innan månaden är slut om jag har tur, har nog fått jobb i juni och framåt, och har jag tur så blir det även att jobba där i slutet av maj... Så om jag fortfarande är lika motiverad och har samma prioriteringar som jag har nu så blir det även motorrenovering efter första lönen(början av juni)
Och jag ska som sagt köra sexa så 318 planerna ligger på is.
Ska börja köra med den om några veckor så jag uppdaterar mer då:)
Och jag ska som sagt köra sexa så 318 planerna ligger på is.
Ska börja köra med den om några veckor så jag uppdaterar mer då:)
Axel Näsholm