plymouth valiant 72, smallblock... Eller?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

Jo...var lite därför jag reagerade på bränsleförbrukningen...den drog ju 1-1,2 i sommras och sen har det blivit mer och mer fram till nu (och det är inte bara kylan som gör det...den var likadan när det var 15grader ute)

Nu vart det så att pengarna tog slut igen....150 kr att leva på fram till den 25e, men blir väl svarttaxi nån helg + lura av skolan lite milersättning när man kör till praktiken..men när jag har lyckats få ihop drygt tusen kr så uppdaterar jag med lite bilder på bilen, toppen å motorn:)
Axel Näsholm
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

Har nog fått jobb i sommar, och vart väldigt sugen på att köra sexa när jag såg den här filmen http://www.youtube.com/watch?v=PmrpoPXC05Q" onclick="window.open(this.href);return false;

För runt 10-15 får man nästan alla grejer man behöver till motorn, dock i usa ex. Frakt men ändå, sen tillkommer ju borrning och lite jobb med toppen..... Känns ändå genomförbart, och man blir nog ensam i stan om trimmad slant six:)
Axel Näsholm
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av David Herbertsson »

Jag tror det mest ekonomiska och roligaste hade varit en turbo på 6:an och trycka igenom en Holley. Bygga ett adaptergrenrör till en Holset eller nått från ditt orginalgrenrör bara. Hade varit riktigt grymt!

Här är ett räkne-exempel som är rätt realistiskt..

Turbo: 2500:-
Intercooler med lite silicone slang och rör: 2500:-
Misab bränsletrycksregulator för turbo/förgasare: 800:-
Bränslepump till insprutarbil från Biltema: 500:-
Beg. Holley+ plastflottörer och packningssats: 3000:-
En Carb hat från t.ex. Extreme velocity: 2000:-

Summan blir 11300:-.

Sedan tillkommer rör och flänsar till adaptergrenröret, bränsleledningar/slang, avgassystem, gas till din svets m.m. Lägg på 5000:- på dom 11 så är det nog klart.

Lite insperation:

Bild

http://www.slantsix.org/articles/turbo- ... rticle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.allpar.com/fix/holler/slant-six-turbo.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://koti.mbnet.fi/trc/" onclick="window.open(this.href);return false; Finsk turbo sexa!

http://www.youtube.com/watch?v=2-31Gfasn-Q" onclick="window.open(this.href);return false;

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

Jo det skulle ju gå å göra, men oavsett om det blir sug eller överladdning så vill jag borra alt hona cylindrarna och köpa nya kolvar (cyl/kolv näst längst bak har dålig komp, och kolvar/ringar, ram, vev och kamlager kit kostar typ 400 dollar ex frakt så det känns lika bra å köpa ett sånt å renovera motorn, och innan det så ska toppen renoveras....)

Men jag har inte riktig bestämt mig än :)

Btw borrning, vilka pengar pratar man om då...ungefär:)
Axel Näsholm
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av David Herbertsson »

Jag röstar iaf på överladdning, det är så fantastiskt trevligt :thumbright: Borrning brukar gå på 2000:-.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

Har läst lite på länkarna och det verkar ju bli rätt så kul ändå.... Blir nog turbo iaf.

Har fått tag i en kille som har en valiant -70 som jag ska ha rattstång, växellänkage och kickdownstag ifrån... Hoppas allt går smidigt, han ska skicka grejerna från gävle med en kompis till farsan som kör lastbil, 1100 för grejerna.... Hoppas jag får dom i slutet av veckan.

Ska kolla vad "master kit" till 225an kostar att få hem till sverige, när jag far till stan på fredag.

Måste fixa kabelbrott/glappkontakt också...motorn startar fint men direkt man släpper nyckeln så dör tändningen, uppdaterar med bilder när delarna från gävle kommer :)
Axel Näsholm
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av Falkenrejsing »

David Herbertsson skrev:Jag röstar iaf på överladdning, det är så fantastiskt trevligt :thumbright: Borrning brukar gå på 2000:-.

/David
Nu hi-jackar jag tråden när jag hittar en hallänning här inne. Vart brukar du lämna iväg för borrning? Halmstad motorslip? eller skickar du till någon firma längre bort?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

Nu har rattstången, växellänkaget och kickdownstaget kommit, allt var i bra skick och komplett men kickdownstaget var inget mer än själva staget....(har inte resten av kickdowngrejerna, så får lösa det på något annat sätt) men blir nog fyrportare i sommar så då köper jag ett offenhauser kickdown kit, eller finns det någon bättre lösning?
Kör med fullt tryck i lådan nu, dvs armen några mm innan kickdown läge...kanske inte optimalt men den slirar då inte iaf.

Bild

Blir kanske lack i sommar om jag hinner, kommer prioritera motor/drivlina men funderar på nån hi-impact färg om det blir lack (eller vad dom nu hette, top banana yellow, sassy grass green eller plum crazy purple) eller?

Tvättade/vaxade den innan jag ställde bort den
Bild

Har funderat lite till och det känns som att turbo är rättväg att gå
Axel Näsholm
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

http://www.youtube.com/watch?v=Z97y2Zb3YRQ

men blir ju inte mindre sugen på turbo när man ser sånt här...
Axel Näsholm
Ekstam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör jun 19, 2010 1:36 pm
Ort: Forshaga

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av Ekstam »

Tycker att du ska köra med turbo på sexan :thumbright:

Här är en länk med lite inspiration: http://www.forabodiesonly.com/mopar/
MVH Ekstam
moparmaniac
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tor mar 08, 2012 6:15 pm
Ort: brottby

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av moparmaniac »

angående 318 om sumpen,det finns tre olika variationer av 318.
1 LA motorn gjordes under 1 år skrotades sedan,byggdes i canada o i aluminium o höll inte
2 truckmotorn är en kompaktare 318 kortare men bredare
3 vanliga 318 ,så en van motor kan vara antigen truck motorn som har kortare tråg eller vanliga
4 skulle man lyckas hitta LA (Light Aliminium) så grattis,sitt på den
moparmaniac
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tor mar 08, 2012 6:15 pm
Ort: brottby

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av moparmaniac »

rekomenderar stark att kolla på http://www.allpar.com" onclick="window.open(this.href);return false; BARA MOPAR
duster340
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: ons jun 03, 2009 8:04 pm

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av duster340 »

moparmaniac skrev:angående 318 om sumpen,det finns tre olika variationer av 318.
1 LA motorn gjordes under 1 år skrotades sedan,byggdes i canada o i aluminium o höll inte
2 truckmotorn är en kompaktare 318 kortare men bredare
3 vanliga 318 ,så en van motor kan vara antigen truck motorn som har kortare tråg eller vanliga
4 skulle man lyckas hitta LA (Light Aliminium) så grattis,sitt på den
`


? förstår inte,kan du förklara lite mer?
rock on
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av fugazi »

LA står INTE för nå aluminium....
allpar.com skrev: The A engine was produced from 1955 through 1966. The LA, introduced in 1964, had the same basic design but was very heavily modified. The lightweight ("L" A) or thin-wall casting and heads saved around 50 pounds; the wedge-shaped combustion chamber was much smaller than the A engines’ poly heads, greatly reducing the size and allowing the first LA engine (273 V8) to fit into the small Valiant. The LA's valves were simpler too, saving money and size. The 273 ended up being only fifty pounds heavier than the 225-cid slant six.
Läs på lite.... http://www.allpar.com/mopar/318.html" onclick="window.open(this.href);return false;
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

Blir å ställa på/försäkra snart.... Tror det är ventiltätningarna som gör att den ryker så mycket genom vevhusventilationen, har lyckats fixa nå småjobb (laga rost på en 245a åt en gubbe i grannbyn) så jag kanske hinner byta ventiltätningar och göra ventiljustering innan månaden är slut om jag har tur, har nog fått jobb i juni och framåt, och har jag tur så blir det även att jobba där i slutet av maj... Så om jag fortfarande är lika motiverad och har samma prioriteringar som jag har nu så blir det även motorrenovering efter första lönen(början av juni)

Och jag ska som sagt köra sexa så 318 planerna ligger på is.

Ska börja köra med den om några veckor så jag uppdaterar mer då:)
Axel Näsholm
Skriv svar