Volvo 142-73 B230 16v turbo streetweek

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: Volvo 142-73 B23 turbo *Provkörd med nya turbon*

Inlägg av Patrik H »

ja det vore intressant att se, kan du inte lägga upp en skärm dump på tändkurvan , eftersom det min gamla motor var ringlandet som gick så hade ja väl för aggressiv tändning , så det vore kul och se hur du lagt din kurva .

mvh Patrik
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Volvo 142-73 B23 turbo *Provkörd med nya turbon*

Inlägg av Se88e_K »

Här kommer min tändmapp.
9:1 komp
98okt
Man kanske kan köra högre tändning men det här har fungerat bra för mig.
Ca 870gr avgastemp som mest
Bild
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo 142-73 B23 turbo *Provkörd med nya turbon*

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur har du klämspalt och squish-area ungefär? lambda?

kul att snacka lite med dig i lördags än om jag va lite stressad (va på väg bort på folköls fest :) )
jag ska fixa en förklaring på laddtrycks systemet mot mitten-slutet av veckan och lägga upp.

mvh jens
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Volvo 142-73 B23 turbo *Provkörd med nya turbon*

Inlägg av Se88e_K »

Ja det var trevligt att snacka lite även fast norrlänskan var lite svår att förstå ibland.

Klämspalten är ca 1mm. squish-area vet jag inte hur den är, orginal b23et kolvar.
Lamda 0,82-0,83 på ladd.

Vad tycker ni om min tändmapp överlag?
Senast redigerad av Se88e_K den mån mar 12, 2012 6:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo 142-73 B23 turbo *Provkörd med nya turbon*

Inlägg av mattias »

Det kommer troligen en stor uppdatering på laddtrycks-styrningen i VEMS framöver men jag går inte in på det, principen med en kurva med dutycycle för att få fram ett referenstryck gäller ändå. Det många har svårt att förstå är att man har en kurva för referens-dutycycle för ventilen och en tabell med mål-trycket man vill uppnå, utan dessa jobbar inte PID-regleringen av laddtrycket så bra som det kan göra. Jag brukar börja med att slå av regleringen helt (PID) för att först bara köra på ren dutycycle mot varvtal (för varje växel om man har hastighets-givare) för att skapa en kurva som ger det mål-tryck för olika varv (och växlar) man vill ha. Dataloggning och mera dataloggning, men är inte komplicerat när man har uppe logviewern med rätt variabler att titta på, och båda tabellerna för referens-dutycle och mål-tryck.

Sen kan man aktivera regleringen för att låta den justera till de avvikelser som blir med olika situationer och belastningar (sen höst, varm sommar, olika växlar, grepp, etc..). Just regleringen kan vara knepig att få till då man kan ha många saker som jobbar mot en, som rätt storlek/strypning på slangar eller bara grund-fel som att man inte monterat ventilen rätt och kanske inte lyckas med att få till en kurva alls (trycket skenar eller uteblir, etc.. ).
Olika ventiler trivs med olika PID-inställningar också. Googla på PID för att förstå hur det inte är lätt att förklara.. som tur är finns det en del värden att gå på som fungerar generellt bra på många ventiler. Men har man inte en stabil kurva före man aktiverar regleringen, så kommer man oftast inte få det bättre när man lägger till ännu ett problem ovanpå. En sak i taget liksom.

Har man koll på läget och/eller inte är så rädd om motorn kan man aktivera regleringen på en gång och se åt vilket håll regleringen vill styra dutycycle på ventilen och alltså göra detta med "fel" kurva för referens-dutycycle. Regleringen försöker nå mål-trycket du satt upp och den resulterande dutycyclen blir väl bättre och bättre (närmare mål-trycket) om man har en fungerande reglering och hela tiden ser till att uppdatera kurvan för reference-dutycycle efter varje pull.

Förstog ingen något? Jag ska nog inte dra förklaringen igen.. :hihi:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: Volvo 142-73 B23 turbo *Provkörd med nya turbon*

Inlägg av Patrik H »

Se88e_K skrev:Här kommer min tändmapp.
9:1 komp
98okt
Man kanske kan köra högre tändning men det här har fungerat bra för mig.
Ca 870gr avgastemp som mest
Bild

ja ligger nog ca 3-5 grader högre, på ladd, fast då med ca 8.0/1 komp ca 900 grader.
kan ju ha spikat fast hörde inget , men det är svårt å höra i en plåtren bil när allt skakar och vrålar
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Volvo 142-73 B23 turbo *Provkörd med nya turbon*

Inlägg av Se88e_K »

Slänger upp en bild på en logg när jag drar på 3an.
Bränslemappen är lite justerad efter denna loggen.

Bild
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Volvo 142-73 B23 turbo *Provkörd med nya turbon*

Inlägg av Se88e_K »

Nu var jag ute på en liten mappningstur. Den nya laddtrycksventilen fungerar väldigt bra. Har 1,05bar vid 3900 på treans växel.
Betydligt bättre tryck nu än 0.8bar som var grundladd.
Segdragning ifrån 2300-6500 (50-150km/h) tar 8sek på treans växel.
Har 71% duty cycle på spridarna vid 6700 så det finns utrymme för mera ladd.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Volvo 142-73 B23 turbo *Provkörd med nya turbon*

Inlägg av Se88e_K »

Var på returbilen idag och inhandlade en ny generator då den gamla laddade lite dåligt med en bränslepump till.
Den var bara på 45amp. Hittade en annan med samma fästen fast på 60amp istället. Den gamla har fungerat bra innan jag monterade
bosch 044:an.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Volvo 142-73 B23 turbo *Provkörd med nya turbon*

Inlägg av Se88e_K »

Har inte hänt så mkt här mer än att jag provat svetsa lite aluminium med tig.


Inte så dåligt för att vara första gången.
Bild
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Volvo 142-73 B23 turbo *Provkörd med nya turbon*

Inlägg av Se88e_K »

Nu har jag fått dit den nyya generatorn. laddar betydligt bättre.
Rätt stor skillnad på motorgången på tomgång, verkar gå betydligt jämnare.
Mappade även in launch kontrollen. fungerar väldigt bra utan några smällar.
Får upp 0,3bar vid 3300 med 30% mer bränsle och 15 gr backad tändning.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo 142-73 B23 turbo *Provkörd med nya turbon*

Inlägg av Jens Gustavsson »

bättre sent än alldrig :) laddtrycks styrnings film http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=585" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Volvo 142-73 B23 turbo *Provkörd med nya turbon*

Inlägg av Se88e_K »

Nu var jag ute på en liten mappningsrunda.
Mappad på 1,3bar nu.
2300-6500(50-150) på 3:ans växel tar 6,9sek
19gr tändning vid 6000-6800
860gr avgastemp
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Volvo 142-73 B23 turbo *gatmappad på 1,3bar*

Inlägg av Se88e_K »

Mappat lite mer idag.
Laddar 1,5bar nu.
Har 1,5bar vid 3500 på 4:ans växel.
Lite problem med skenande ladd på 4:an. 1,8bar vid 3700.
Får labba lite mer med PID inställningarna på laddtryckstyrningen.


Launchar lite med volvon ställt det på 4000rpm ca 0,65 ladd.

http://www.youtube.com/watch?v=CLFymqSPIkQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
jakobsen86
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: sön maj 24, 2009 10:13 am

Re: Volvo 142-73 B23 turbo *gatmappad på 1,5bar*

Inlägg av jakobsen86 »

link verker inte :(
:)
Skriv svar