lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtänd)
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
- Ort: Norsjö
Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän
Niklas då jag har dig på tråden hade ni köpt nå bly tackor??
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän
jo vi har tänkt på det och det får vi justera till sommaren men det blir inte speciellt stor skilnad. nästan enklast att bara höja bränsle trycket lite.
nu har jag börjat nöta på på full gas på det tredje grenröret som nu är både ännu mindre i dim på primeär rören och framför allt längre och primelenära siffror är nu 192hk på 5000rpm istället för 168hk den tar sig 1000rpm tidigare. fan vad längden gör av sig på en sugmotor nu återstår det att se om vi kapade bort 1000rpm på högre varv också kul att exprimentera då det värkligen händer grejor.
olle/ per vad brukar ni köra för oljor i motorn? jag tyckte den började se lite blaskig ut den där usa oljan så jag bytte till en vanlig mineral statoil som tillexempel conny kör i sin E85 744hk motor. ska jag fara och köpa en finare race olja hos lobe-tools eller är det ok jag fortsätter med denna?
nu har jag börjat nöta på på full gas på det tredje grenröret som nu är både ännu mindre i dim på primeär rören och framför allt längre och primelenära siffror är nu 192hk på 5000rpm istället för 168hk den tar sig 1000rpm tidigare. fan vad längden gör av sig på en sugmotor nu återstår det att se om vi kapade bort 1000rpm på högre varv också kul att exprimentera då det värkligen händer grejor.
olle/ per vad brukar ni köra för oljor i motorn? jag tyckte den började se lite blaskig ut den där usa oljan så jag bytte till en vanlig mineral statoil som tillexempel conny kör i sin E85 744hk motor. ska jag fara och köpa en finare race olja hos lobe-tools eller är det ok jag fortsätter med denna?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän
lite bilder.....
det nya grenröret (det brukar kallas kennet röret (kennets motor 740/940) har jag fått höra av göran.
det nya grenröret (det brukar kallas kennet röret (kennets motor 740/940) har jag fått höra av göran.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän
Jävligt intressant med dom olika grenrören.
Ingen som har möjlighet att köra dom i pipemax och jämföra mot dina verkliga dynosiffror.
Vore skoj att se hur bra programmet verkligen är....
Mvh//Tobmag
Ingen som har möjlighet att köra dom i pipemax och jämföra mot dina verkliga dynosiffror.
Vore skoj att se hur bra programmet verkligen är....
Mvh//Tobmag
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
- Ort: Norsjö
Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän
Låter bra de där jens skönt att de gick få till, då få vi se vad som hände där uppe=) Vi kör med motul racing olja tror jag och byter efter varje tävling då dom påstår att e85 blandas med oljan!!
Finns väl inga dåliga oljor idag så de är bara du kör är väl inte så mycket bromsning kvar gissar jag?!!
Finns väl inga dåliga oljor idag så de är bara du kör är väl inte så mycket bromsning kvar gissar jag?!!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän
grova och korta 4-2-1 och det tunnare och längre (hk) inte helt in justerat än men man ser vilken stor skillnad det blir.
rpm/HK
5000 166 194
6000 239 235
7000 260 252
7200 265 251
7500 255 249
vi ska fin justera lite mer på detta koncept sen så har ni två olika mappar och grenrörs teorier att prova i bilen. skulle va intressant att prova ett timo steg 3 som ligger mitt i mellan dessa två rör det är nog det bästa kanske?
rpm/HK
5000 166 194
6000 239 235
7000 260 252
7200 265 251
7500 255 249
vi ska fin justera lite mer på detta koncept sen så har ni två olika mappar och grenrörs teorier att prova i bilen. skulle va intressant att prova ett timo steg 3 som ligger mitt i mellan dessa två rör det är nog det bästa kanske?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän
Verkligen intressant och kul att ni delar med er av resultaten. Har du några mer exakta mått på rören? Har ni provat med ett 4-1?
Hur långa är insugsrören? Edit: såg nu 430mm.
Hur långa är insugsrören? Edit: såg nu 430mm.
Senast redigerad av Jakesta den ons apr 18, 2012 3:17 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän
Nu har vi alltid bromsat på E85 men på en supernationell RC motor så märks det när det blir E75 i pumparna, den blir segare och svarar inte lika bra på gasen.Jens Gustavsson skrev:jo vi har tänkt på det och det får vi justera till sommaren men det blir inte speciellt stor skilnad. nästan enklast att bara höja bränsle trycket lite.
Olle: Vi har tyvärr inget extra, om du menar bilden på hemsidan så var det lite bluff
/ Niklas Sandström
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän
om du kollar på sidan 1 i denna tråd så fins det lite info där jag kan uppdatera mer sen på de andra rören. ska kolla ventilspelen nu.Jakesta skrev:Verkligen intressant och kul att ni delar med er av resultaten. Har du några mer exakta mått på rören? Har ni provat med ett 4-1?
Hur långa är insugsrören?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän
lite segare på gasen? vad blir det för skillnad på lamdan eller i bänken? loggar ni motorerna på tävligar?
Niklas Sandström skrev:Nu har vi alltid bromsat på E85 men på en supernationell RC motor så märks det när det blir E75 i pumparna, den blir segare och svarar inte lika bra på gasen.Jens Gustavsson skrev:jo vi har tänkt på det och det får vi justera till sommaren men det blir inte speciellt stor skilnad. nästan enklast att bara höja bränsle trycket lite.
Olle: Vi har tyvärr inget extra, om du menar bilden på hemsidan så var det lite bluff
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän
Med den där skillnaden i grenrör så ska det bli stora skillnader i register också.
Det korta 4-1 röret tycker jag ser så kort ut att det ska varvas 9000+ innan det kommer till rätta.
Det korta 4-1 röret tycker jag ser så kort ut att det ska varvas 9000+ innan det kommer till rätta.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän
både de korta tjocka 4-2-1 och 4-1 är avstämt för ca 7300-7500rpm men de börjar jobba vid 5500 ungefär. det långa tunna är nog mer avstämt för 6500-6800 och börjar stämma in redan vid 4500rpm (ca900mm om jag mins rätt?).
9000rpm är det långt till bara att räkna........ ca 750mm långa och 320 graders ventilspels duration 279 på kammen vid 1.25mm/106nock
9000rpm är det långt till bara att räkna........ ca 750mm långa och 320 graders ventilspels duration 279 på kammen vid 1.25mm/106nock
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän
Om jag kommer ihåg rätt så gick lambdan från 0.92 till 0.88 och en gång körde vi på rulle med E75 och den gav då 5hk mindre. Men ute på banan så är det en helt annan maskin.
Jens Gustavsson skrev:lite segare på gasen? vad blir det för skillnad på lamdan eller i bänken? loggar ni motorerna på tävligar?
/ Niklas Sandström
Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän
Ja det blir markant skillnad, skulle jag tävla skulle jag använda en zentronix mellan tankarna. Att alltid tanka på samma mack är bra om man inte vill hålla på att mäta men inte alltid man kan de.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän
E75-85 ska inte va nåra större problem som sagt bara lite lägre soppatryck eller en liten annan mappning till sommaren. det fixar olle och meken då de kommer logga BB lamdan i bilen på tävligarna.
jag hittade dock en lyftare som inte såg riktigt kry ut då jag justerade ventilspelet. det är nog nån gammal skada skulle jag tro och jag har inge mer tid nu för detta så jag skruvar ihop ändå. allt ligger så på gränsen på en sån här motor också inte kul att meka med den men jag gör mitt bästa men utan garantier (alltid bättre om ägaren själv mekar). kammen såg lite risig på mittersta kam lagret utav den krokiga toppen (lika krokig momentad på toppen) och den går lite tungt skulle behövts line honas för att undvika nypning (polerade till ytorna). ca 1.5mm mellan kolv och ventil också några få grader fel så är det go natt.
måste bli klar snart hinner inte mer just nu, jobbade till efter tolv i går. ligger efter med allt annat. börjar skruva ihop nu.
mvh jens
jag hittade dock en lyftare som inte såg riktigt kry ut då jag justerade ventilspelet. det är nog nån gammal skada skulle jag tro och jag har inge mer tid nu för detta så jag skruvar ihop ändå. allt ligger så på gränsen på en sån här motor också inte kul att meka med den men jag gör mitt bästa men utan garantier (alltid bättre om ägaren själv mekar). kammen såg lite risig på mittersta kam lagret utav den krokiga toppen (lika krokig momentad på toppen) och den går lite tungt skulle behövts line honas för att undvika nypning (polerade till ytorna). ca 1.5mm mellan kolv och ventil också några få grader fel så är det go natt.
måste bli klar snart hinner inte mer just nu, jobbade till efter tolv i går. ligger efter med allt annat. börjar skruva ihop nu.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/