Volvo B10M, Kamaxelbrott!

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
biomech
För mycket laddtryck
Inlägg: 213
Blev medlem: mån jul 06, 2009 5:45 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Volvo B10M, Kamaxelbrott!

Inlägg av biomech »

Kamaxeln i min buss med pannkaksmotor har gått av och nockarna på avgassidan ser ut på detta viset.
Varför? Har inte heller hittat ngn direkt orsak till brottet...
Jag har en komplett reservdelsmotor med en kam i nyskick (skymtas till höger på bild) som jag tänkter plocka lyftare och stötstänger ifrån också.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
biomech
För mycket laddtryck
Inlägg: 213
Blev medlem: mån jul 06, 2009 5:45 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Sv: Volvo B10M, Kamaxelbrott!

Inlägg av biomech »

Kanske var lite luddig i min frågeställning?!
Funderar på orsaken till varför endast avgasnockarna är nötta på detta vis och insug ser helt ok ut?
Vet inte så mkt om buss eller motor men mätaren står på +80.000 mil och om man förutsätter att även motorn gått så långt kanske det är att betrakta som normal nötning?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Volvo B10M, Kamaxelbrott!

Inlägg av caterpillar »

ville sjekket ventilstyrninger i topplokk; att dom inte er havarert/skuret... kan være mer skadat enn en trur... sen finnes det sikkert nå servicemld ang kamslittasje hos volvo, var nåt med dom gamle f16 motorene åsså, der rulleløfterne tok slutt...
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre dec 25, 2009 11:56 pm
Ort: Västerlanda
Kontakt:

Re: Volvo B10M, Kamaxelbrott!

Inlägg av Kjell Niklasson »

Skulle gissa på att den gått med för stort ventilspel. Bussar går ju som regel mååånga mil. Och det är inte helt ovanligt att det "glöms" att justera ventiler imellanåt.

En sådan motor går lätt över 100000mil, om det sköts på rätt sätt. Jobbar som Volvo bussmek, och har sett både jätte fina långmilare, och ruttna lågmilare. Och väldigt ofta beror det på hur väl service är utfört.

Under motorn finns luckor där du kommer åt att se lyftare och stötstänger. Kolla så att allt löper lätt, och att stötstängerna är raka och fina.
Användarvisningsbild
biomech
För mycket laddtryck
Inlägg: 213
Blev medlem: mån jul 06, 2009 5:45 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Re: Volvo B10M, Kamaxelbrott!

Inlägg av biomech »

Japp! Skall öppna luckorna och byta ut alla lyftare och stötstänger tänkte jag så "nya" kammen får sina egna lyftare :thumbright:
Allt verkar då löpa lätt för jag kunde snurra kammen lätt med bara fingrarna när jag plockade ut den.
Har 3 krokiga stötstänger pga kolvarna slagit i ventilerna men enl. uppgift skall stötstängerna ta smällen och ventilerna klarar sig?!
Lite fler bilder på haveriet...

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av biomech den lör jun 30, 2012 4:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
biomech
För mycket laddtryck
Inlägg: 213
Blev medlem: mån jul 06, 2009 5:45 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Re: Volvo B10M, Kamaxelbrott!

Inlägg av biomech »

"Nya" kamaxeln verkar vara av stål och inte gjutjärn?!
Vad skall det vara för ventilspel?
Räcker det att justera på kall motor?

Bild
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre dec 25, 2009 11:56 pm
Ort: Västerlanda
Kontakt:

Re: Volvo B10M, Kamaxelbrott!

Inlägg av Kjell Niklasson »

0,4 på insug, och 0,7 på avgas, om jag minns rätt. Kan dubbelkolla på jobbet på måndag. Är länge sedan jag justerade ventiler på en sådan.
Användarvisningsbild
biomech
För mycket laddtryck
Inlägg: 213
Blev medlem: mån jul 06, 2009 5:45 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Re: Volvo B10M, Kamaxelbrott!

Inlägg av biomech »

Kanon!
Ja då kan jag säga utan att ha mätt spelet att det mest troligt vart åt skogen för stort spel! Vipporna glappade säkert 1mm på de ventiler som var stängda när jag skruvade lös dem!

Tur jag köpte bussen i detta skick så jag slipper ta på mig själv det eftersatta underhållet :wink:
Skriv svar